Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2727 ggr
ponnycheyy
1

(S)Kaninungar!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har 12 kaninungar, dom är visserligen bara några dagar gamla, men det är ju bäst att börja anonsera tidigt. Jag tror dom är lejonkanin/rexkanin/vädur. Honorna det är två honor är rex/vädur och hanarna det är två hanar är lejonkanin. honorna har samma ras och hanarna har också samma ras. den ena honan heter nelly och är vit med lite svarta prickar och den andra honan är helt vit och heter vitnos. Den ena hanen är vit med lite svarta prickar och den är långhårig och heter fluffsan. den andra hanen är svart och heter black chip.

Vi tar 100:- per kanin och dom är leveransklara i mitten av mars och jag bor en bit utanför helsingborg. Byn jag bor i heter Allerum. Ifall ni är mer intresserade mejla till jennifer.ridning@hotmail.com eller komentera på min blogg www.ponnycheyy.bloggplatsen.se .

Asplyckans kaniner
0

oj , det var en rejäl kull !

vespan
0

Min kompis är intreserad men ska tala med hene.

Fridaaaa
0

Oj många :)
Ja ungarna blir ju det föräldrarna är:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponnycheyy
0

Oj, glömde skriva att jag bor i helsingborg. Dom är ungefär leveransklara i mitten av mars

vespan
0

ponnycheyy har du bilder på föreldrana

ponnycheyy
0

Tyvärr inte då jag har dem på mobilen och dom går nt o ladda över till datorn. Jag kan ta lite foton imorgon, vi har dom i ett "hus" utomhus. det är som ett litet hus med isolering och med en "utegård" runt

Asplyckans kaniner
0

#6 , har du mamman & pappan i samma bur ? Förvånad

Fridaaaa
0

dermot
0

Får man se bild på mamma och pappa kanin? :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#6 Du har väl inte föräldrarna ihop nu?!

ponnycheyy
0

nej jag har INTE föräldrarna tsm. det var en olycka att det blev ungar, jag ville egentligen inte ha några. Jag och min syster+ två till har varsin kanin. alla skulle egentligen vara honor men två var hanar så vi har fått dela av men ibland rymmer dom. vi har inte hunnit kastrera hanarna än

vespan
0

oj vilken historia!

dermot
0

Vem är uppfödaren till föräldrarna? ^^ *är lite nyfiken*

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

Om det är tänkt att vara en annons, så får du gärna skapa en ny som följer våra annonsregler. Det blir lättare för oss att hålla koll på och även bättre och intressantare för köpare att läsa. Glad

Fridaaaa
0

….

vespan
0

# 15 fattar inte riktigt kan du förklara bättre tack.

ponnycheyy
0

15# allt det du sa visste jag redan. vi har inte burar då jag tycker det är ALLDELES för litet till kaniner och vi har inte hanarna tsmSkrattande

Fridaaaa
0

Hoppas inte det är dem brokade (prickade) som har parat sig :/ Då är risken stor att det blir vitscheck = inte bra.

ponnycheyy
0

Jaha

Fridaaaa
0

#19 Det är itne bra, för om någon unge är vitscheck kommer den att dö av magproblem, finns en bra artikel om det här, som du bör läsa:)

dermot
0

#19 Hur ser föräldrarna ut? :-) Vem har fött upp dem?

// Anka

ponnycheyy
0

Det vet jag

Fridaaaa
0

ponnycheyy
0

tack

ponnycheyy
0

Inte för att vara dum eller elak, men det är ganska bra ifall nt alla klarar sig, för 12 st det är mååååånga och det är svårt att sälja så många kaniner.

Asplyckans kaniner
0

#25 , du kan ju skänka(?) bort också.

dermot
0

#25 Det får man tyvärr räkna med om man har flera kaniner av olika kön.

Kan du svara på min förra fråga? :)

// Anka

ponnycheyy
0

25# ja men 12 st även om man skänker bort tror jag inte man kan få bort alla

ponnycheyy
0

27# jag kan visa bilder imorgon och tyvärr vet jag inte vilka uppfödarna är. men jag vet raserna

dermot
0

#29 Så där är inga papper på morsan och farsan? Glad

// Anka

ponnycheyy
0

30# nej jag var inte så kunnig när jag köpte min kanin så jag visste om papper och sånt

dermot
0

#31 Aha… Tänkte mest för att jag har fött upp en kull Rex/dvv nu i feb. Där blev 10 stycken, så tänkte om det var en av dem? :)

// Anka

ponnycheyy
0

ja,kanske:)

Fridaaaa
1

#25 Så tycker inte jag man kan tänka :/
Ni får helt enkelt hitta bra hem till dem eller behålla dem tills ni hittar bra hem.

ponnycheyy
0

34# man måste ju ha mat och utrymme det växer lixom inte pengar på träd

Fridaaaa
3

#35 Jo men skaffar man kanin måste man ta allt ansvar.Man kan inte bara strunta i det. Och avliva eller liknande. Det är fel tycker jag.

dermot
3

OT #34 Frida, de växer på buskar ;))

// Anka

ponnycheyy
0

Jag har inte sagt att jag ska avliva dom men skänka bort dom är br atkr jag

Fridaaaa
0

#37 Hehe ;)
#38 Hoppas ni hittar bra hem till allesammans då:)

Kickan90
1

Annars kan man kulla bort ungarna isåfall :)
men om ni väljer att ha dom kvar kan du ju hojta till om du vill ha hjälp att könsbestämma dom, vilket man brukar se när de är 3veckor.
kan även hjälpa er att sälja dom via min hemsida & skriva färgerna på ungarna m.m.

om ni kastrerar pappan så kan han senare gå med honan.

du kan smsa eller ringa mig när du vill (=

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

ponnycheyy
0

40# vad är kulla?

Kickan90
0

#41 att du tar bort ungarna från mamman så att dom inte överlever, det kan även honan ibland göra själv (alltså putta ut från boet om hon tycker att ungen är klen eller är sjuk).

Medarbetare på

Fridaaaa
0

#42 Låter ju inte helt rätt? Då svälter väl ungarna?

ponnycheyy
0

Jaha, tack:)

dermot
7

#40 Att kulla är det värsta jag vet. :s Då är det bättre att avliva dem…

// Anka

ponnycheyy
0

ok

Fridaaaa
0

#45 håller med!

Asplyckans kaniner
0

håller med #43 , det låter hemskt då svälter dem ju ihjäl ? Förvånad jag skulle aldrig nånsin göra det !

ponnycheyy
0

Okej alla tkr olika ellerhur?

Kickan90
0

#42&43 tycker att kulla låter bättre än att avliva även om det är samma sak.

inget roligt att ta bort ungar, men man ska också kunna ha plats att ha dom kvar om de inte blir sålda.

men ni väljer såklart själva om ni ska avliva dom eller om ni ska ha dom kvar så kan jag könsbestämma dom och säga vilka färger de har senare & ni får även låna min hemsida om ni vill http://enjoymyrabbits.se/ (: men kan som sagt se könen tidigast när de är 2-3veckor.

Medarbetare på

dermot
1

#49 Ja, och därför har alla rätt att säga sin mening ;)

// Anka

ponnycheyy
0

50#Tack:)

Fridaaaa
1

#50 Fast, när man kullar låter man ju kaninungarna dö själva. Tar ju längre tid plus att dem typ svälter&fryser ihjäl :/

dermot
0

#50 Precis som Frida säger så är "kulla" att man låter ungarna självdö. Därför jag reagerade. Men om du menade avliva, så är jag helt med i svängarna ^^

// Anka

ponnycheyy
0

alla får säga sin mening men man ska ändå inte hänga ut ngn och säga att den har fel eller liknande

Kickan90
0

#53 jag tycker att kulla & avliva är samma sak, man kan ju också hjälpa till när man kullar. samma som vissa tycker att slä hjäl en kanin snabbt är att avliva… alla tycker ju olika men om man tar bort ungarna så ska det gå snabbt såklart.

menmen, nu kan vi väl ta det som slut pratat? alla tycker ju som sagt olika och jag tyckte sådär även om det kanske blev fel för er ^^
ursäkta om det blev lite fel och rörigt inte sålätt att förklara via datorn alltid ;)

Medarbetare på

Fridaaaa
0

#55 Det är ingen som har hängt ut någon?
Vi har bara sagt våran åsikt. Inte hängt ut någon

dermot
0

#55 Vem har hängt ut någon? Alla får säga sin mening, sen får man tolka det hur man vill, sen om det är "fel" eller inte är upp till var och en. Då får man förklara vad man menade och reda ut det hela.

// Anka

ponnycheyy
0

Jag har inte sagt att ngn har hängt ut ngn men nu är det färdigpratat om det tkr jag

Clariiz
3

#56; Fast är kulla verkligen lagligt?
Det är olagligt att utsätta djur för onödigt lidande, och att låta en unge svälta/frysa ihjäl är verkligen onödigt lidande!
Då kan man väl lika gärna dunka en sten mot huvudet på den så den dör direkt och slipper lida.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#59 Jo det skrev du ju in din text på #55

CorneliaAndersson
0

Såg endast att man kunde kulla (ej läst kommentarerna efter det)

Men att kulla tycker jag är rent ut sagt plågeri! Bättre att göra slut på det direkt! så de slipper lida. Även om det ibland blir så, så behöver det ju ej bli så för ''alla''! Skulle ALDRIG låta några av mina kaniner dö sådär ÄVEN fast de både är döva och blinda. JAG tycker att man ej har nåt hjärta till små bebisar om man gör så, en det är vad JAG tycker

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Kickan90
0

#60 läs mitt inlägg en gång till..
har inte sagt att något djur ska ligga och dö själv..
men nu kan det ju vara slut diskuterat där om det.

Medarbetare på

ponnycheyy
0

ok men nu är det slut pratat om kulla och allt det där.

Qepta
3

Du får väl gå till en djuraffär och fråga om dom vill ha ungarna. Dock skulle jag aldrig göra det då det är mitt ansvar som djurägare att hitta hem till kaninungarna varesig det är en planerad eller oplanderad kull.

Lycka till med kullen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

hjartelyckanskaniner
1

Det är tyvärr sådant man får räkna med när man har kaniner. Det finns de som rymmer och parar sig med varandra oxå. Finns de som får 11 ungar i bara en kull från en hona. De får sålt de ändå. Men de gör ju allt för att få sålt de..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ponnycheyy
1

Ja, jag kmr göra ALLT för att få sålt dem, men ibland går det ju inte, och då får man ta konsekvenserna av det

hjartelyckanskaniner
0

Det går alltid att få sålt de:) bara att det kan ta längre tid.. Jag har tex precis sålt en hona och en hane och de blev 6 mån i veckan. Men som alla säger, lägg in bild på föräldrarna. Du måste ju kunna lägga in bild på de iom att du lagt in bild på bebisarna:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

ponnycheyy
0

dom är förrenten leveransklara i slutet av feberuari

ponnycheyy
0
vespan
0

Har du bilder min kompis är velldigt intreserad!!!

Kickan90
0

#71 bilder finns på http://ponnycheyy.bloggplatsen.se/ och kommer även att finnas på min hemsida enjoymyrabbits.se

Medarbetare på

Smågrå
0

Den första svarta hanen var söt tycker jag, hoppas att det går bra för dig och att du fixar att sköta om alla 11 småttingar med era tillhörande vuxendjur och att du kommer hitta nya hem till dem när det blir aktuellt Glad

Forgetful
5

Detta hittade jag på jordbruksverket:

Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör i det tillståndet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.

Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger. Detta hittade jag hos en uppfödare (porlamarkens):
Vidare så hoppas jag att alla vet att endast en veterinär får avliva djur, om inte omständigheterna i övrigt medger en akutavlivning för att bespara ett djur lidande. Det kan vara bra att veta att det här faktiskt även gäller pinkisar! Erfarna uppfödare kan hjälpa dig att hitta rätt i djungeln av veterinärer.

//Forgetful

ponnycheyy
0

Det är MINA kaniner så snälla lägg er inte i så mkt, det enda jag vill är att få sålt dem.

Fridaaaa
0

#75 Alla vill kaninernas bästa = lägger sig inte i.
Detta är diskutionsforum, så man får diskutera så länge man inte hoppar på och kränker någon osv :)

Forgetful
0

#75 det kvittar väl egentligen vems kaninerna är? De ska ändå behandlas på rätt sätt vem det än är som äger dem. Jag förstår att du helst vill få dem sålda och satsa på det, men OM du nu skulle kulla så borde man veta vad som gäller för att ändå behandla ungarna med värdighet.

//Forgetful

Baby-Blue
0

#50 menade du att man inte kan se könen förren ungarna är 2-3veckor eller menade du att du inte kan det? För jag brukar se när de är några dagar :)
p.s inget illa menat :)

ponnycheyy
0

#76+77 jag vet men det är ganska jobbigt att alla ska lägga sig i och såga gör si eller gör så. Jag skulle aldrig ¨behandla ett djur på fel sätt bara ta det lite lugnt med förslagen det är det jag menar:)

Forgetful
0

Jag förslog inget xD bara när jag läste allt om kullning så kom jag på att jag läste någonstans att en veterinär ska sköta avlivning om det nu inte är så att man avlivar på ett snabbt sätt så djuret slipper lida. Föreslog inget, ville bara att reglerna skulle läsas så att inget djur lider i onödan x) en del sa att man bara tar bort ungarna från mamman och det är väl kanske lite onödigt lidande om de ska självdö av det.. En del knäcker nacken fel så att det blir betydligt smärtsammare än vad det hade behövt vara. Ville inte ge några råd eller så men bara framföra att om det ska göras så ska det göras på rätt sätt x)

//Forgetful

Kickan90
0

#78 Jag har sagt att det är lättast för dom att se könen när de är 2-3veckor gamla (kaninungarna) det är inte det lättaste för nybörjade att se könen och dessutom är det inte alla kaninungar som är lätta att se könen på oavsett hur duktig man är.

Sen kvittar det väl när man kan sen könen på ungarna sålänge de är så gamla att de inte hinner para sig & att man vet om köpare hör av sig.

#80 tja det var ju ganska onödigt när vi hade lämnat det om kullning/avlivning att det kom upp på tal igen x)
då jag förklarade att jag inte menade att kaninungarna skulle lida, men nu tänker jag inte skriva mer om det eftersom jag denna tråden räknas som (S) tråd och då inte att det ska diskuteras en massa annat då kan vi göra en egen tråd om det istället.

Medarbetare på

ponnycheyy
0

Gott nytt år!:)

ponnycheyy
0

Men det jag undrar är; vill någon ha någon kanin? där är bara 11 nu för en grå dog igår;( honorna hade puttat ur den ur boet så det va nog ngt fel på den:(

ponnycheyy
0

vespan:vad har du för mejl? jag kan skicka lite mer bilder på föräldrarna då:) och ifall din kompis har mejl kan du väl säga den också? mejla jennifer.ridning@hotmail.com :)

vespan
0

ok,

Jag ska verkligen be henne skicka en mail!

spacesheep
0

#83 De kan hamna utanför boet ändå. Man får hjälpa till och putta in de som hamnar utanför. Det finns många bra artiklar att ta del av både här och på andra sidor, om du inte haft kaninungar tidigare borde du läsa dessa.

ponnycheyy
0

86# jaha men vi har ju inte tid att sitta och vakta kaninerna dag o natt. Vi var där på morgonen och gav dem mat sen gick vi till stallet, när vi kom hem igen typ mitt på dagen typ 12 så låg den i ett annat hörn helt kall och stel och den andades inte

spacesheep
0

#87 När man har kaninungar får man dedikera lite mer tid till djuren. Så enkelt är det faktiskt bara.

Fridaaaa
0

#87 det har ingen,men har man kaninungar måste kan kolla extra många gånger :)

Gimbergsson
1

#88 vill inte låta elak, men man har faktiskt inte den tiden att man kan sitta och kolla när en unge blir utstött, det händer, det är natures gång. Självklart ska man försöka förhindra det men om hon gav dem mat på morgonen och sedan återvände till dem klockan tolv tycker jag att hon varit där ofta. Tänk alla som jobbar när de har ungar, det blir ju bara en stund på morgonen och en stund på kvällen man kan kolla till. Helst ska man ju inte störa mamma kanin så mycket heller då hon kan bli stressad av att man kollar i boet…

#83 Bor honorna tillsammans fortfarande? Jag brukar låta hona med kull bo ensam för alla kaniners säkerhet.

ponnycheyy
0

Honorna bor tsm för dom har ungarna i samma bo så vi vet inte vems ungar som är vems

spacesheep
0

#90Nej men har man väl valt att skaffa kaninungar får man faktiskt vara beredd på att offra extra tid på dem också. Det är trots allt liv det handlar om, och har man inte tiden bör man kanske inte avla. Sättet som TS svarade på var väldigt ignorant, vilket det varit genom hela tråden, därav min lite hårda reaktion. ^^

Fridaaaa
4

#92 Nu har inte TS tagit dessa 2 kullarna medvetet utan det var tjuvparning.
Och går man i skola osv är det inte lätt att kolla ofta, eller om man jobbar. Och TS kollade ju på morgonen och sedan vid 12. Mycket kan hända bara på några få timmar/minuter nu när det är kallt osv.
TS är 12 år gammal, inte så lätt att uttrycka osv kanske i den åldern alltid.
SÅnt man lär sig med åren.

Gimbergsson
0

#92 så, du menar att du skulle offra all din tid till ungarna och kanske på grund av det göra mammorna nervösa så att de skulle bita ihjäl ungarna i stället. Kanske det blev aningen hårt nu men jag kan nästan lova att ingen arbetande människa har tid att vara hos kaninerna dygnet runt, det går inte. Rekomendationen är ju att man ska kolla till boet en gång dagligen, inte vara där och peta hela tiden. I en kull på tolv ungar är risken väldigt stor att inte alla ungar överlever. Nää, jag tycker TS varit hos djuren tillräckligt men jag tycker samtidigt att hon/han inte tar det hela på största allvar… Men h*n är trots allt bara 12 år gammal. (jag är inte arg på dig, blir bara lite upprörd över hela grejen ^^)

spacesheep
1

#94 Jag skulle lägga ner väldigt mycket tid på ungarna, ja. Jag har aldrig haft problem med att en hona blivit stressad/aggressiv av min närvaro vid födsel utan snarare tvärtom, särskilt för förstdöderskor. Jag tycker att en gång/dag är minimalt. Man behöver inte vara inne i buren och rota, men man kan hålla djuren under uppsikt i vilket fall. Jag brukar aldrig låta mina djur gå ensamma så stor del av dagen att jag bara besöker dem en gång om dagen, varför ens ha djur om man inte har tid med dem… Har man en hona som helt saknar tillit för en och blir besvärad av ens närvaro är det kanske ett problem man borde överväga att lösa.

Sedan är det "naturens gång", men samtidigt är djuren inte fria, de är helt beroende av oss och kan på så sätt förlora flera av de naturliga instinkterna. De blir beroende av oss, inte bara fysiskt utan även psykiskt.

Jag snäser ifrån just för att TS inte verkar ta detta på allvar alls. Man ska ha extra tid om man ska ha en kull, så enkelt är det ju bara. Den tid man har ska man vara villig att offra. Det verkar TS inte vara, och om det så rör sig om en minut eller ett dygn är det inställnignen det handlar om, och det är denna jag kritiserar.

Och ska du ta upp en hel diskussion med mig personligen finns det PM för det med.

ponnycheyy
0

är ts jag?

ponnycheyy
0

95# ifall ts är jag vill jag bara säga att den kullen var inte meningen du kan säga till djuraffärerna att dom kanske ska lära sig att se vilket kön det är på dom små djuren. vi köpte våra från en DJURAFFÄR och dom var 110% säkra på att ALLA var honor. men dom jävla idioterna som jobbar där inne har ju bara en ärta till hjärna!!!!! Jag har inte lust/tid eller något annat att sitta o vakta kaninerna dygnet runt. Ifall du hade haft ett litet barn så tror jag inte du hade velat att någon hade suttit och stirrat på dig. kaninerna ammar heller inte när där är människor så då får dom ingen mat. Våra kaninungat kunde också bli vitsceck så det kanske var därför honorna puttade bort den. Jag är där hur ofta jag vill, men jag har ett liv också så jag vill inte bara sitta och vakta kaniner dagarna i ända.

Fridaaaa
0

#96 Ja precis. TS betyder TrådSkaparen :)
Honan känner inte på sig om dem är vitscheck eller inte:)
Men du har rätt, man ska inte vara där för ofta heller.

ponnycheyy
0

jaha, jag tror iaf inte det blir nåra problem med att dom är tsm för dom stora kaninerna är syskon och dom har kaninungarna i samma bo

Gimbergsson
2

#95 Det är väl klart att man ska lägga ner lite extra tid när man har kaninungar, men man har ju som ett liv utanför djuren också. TS har ju varit och kollat i boet minst två gånger innan klockan 12 på dagen, det är tillräckligt tycker jag.
Kaniner lever på instinkt, de kan vara hur snälla och tama som helst men får de panik så kommer instinkterna vilket i det här fallet är att bita ihjäl ungarna.

Forgetful
1

Det är såhär att alla individer är olika, vissa blir nervösa när de har ungar och då människor kommer i närheten och andra inte och det är inget vi kan styra över. TS kan inte hjälpa att hon hamnat i denna situationen men jag tror och hoppas att hon känner sin kanin så bra att hon själv vet om den blir nervös av hennes närvaro nu när hon har ungar. Då gör TS rätt om hon nu vet att honan blir nervös, inte störa för mycket och då kan inte kaninungens liv bli hennes fel. Naturens gång är inte bara att rädda liv, det tar också liv och det stämmer verkligen med att "de svaga dör" man måste ha vissa egenskaper för att ta sig fram i livet och på något sätt lyckades ungen komma utanför boet, ingens fel utan evolutionen rensar bara ut de svaga och har kvar de livsdugliga (låter grymt men naturen ÄR grym)

//Forgetful

spacesheep
0

#100 Skriver man att man inte vill lägga ner tid på ungarna finner jag inte att man är mogen för Avel, oavsett om man valt situationen själv. Vill man ha djur så måste man även vilja fixa till det som sker med dem.  Men jag hoppas av hela mitt hjärta att dessa honor är mogna samt lämpade nog att ta hand om ungarna helt på egen hand. Och särskilt att det inte förekommer komplikationer då de tar hand om ungarna tillsammans.

#97 Du kan inte skylla ifrån ditt nuvarande beteende på djuraffären, även om du kan "skylla" på dem att ni fick kaniner av olika kön. Dock är det svårt att se könet i flera fall innan de blir äldre, och i framtiden kommer du nog vara mer noggrann med att kolla det själv också. Djuraffärer har sällan särskilt bra utbildad personal, men det är inte heller deras ansvar vad som händer med djuren månader efter att de lämnat ifrån sig dem…

Nu har du fått kaninungar och så enkelt är det, orkar du själv inte ta hand om dem så får du be någon annan göra det. Din inställning till djuren verkar faktiskt väldigt dålig, kanske är det att du är upprörd över att du fick oväntade ungar - men gör det bästa av situationen! Det är 11 små liv, alla urgulliga vars liv du kommer få följa. Är det verkligen inte lockande? Jag hoppas att du orkar ändra den inställningen, komma till att njuta av de små liven och vilja ta hand om dem. Sedan får du väl överväga sådant i framtiden; har du tid med djur, eller har du för mycket runt omkring? Djur är liv, det händer saker. De kan få ungar, de kan bli sjuka - man måste kunna ta hand om dem extra när det behövs. Och man måste vilja ge dem den extra tiden också..

Sedan att honorna inte skulle dia när människor är omkring dem kanske stämmer för några individer, men långt ifrån alla. Har själv haft kaninavel i hemmet under åtskilliga år, och våra honor hade inga som helst problem med att ha oss där.

Gimbergsson
0

#102 Jag hoppas också att det går bra för honorna att ta hand om en kull tillsammans och att TS tar sitt ansvar som nybliven kaninungeägare. Vad det ansvaret betyder kan man dock bara bestämma själv.

sanna31
0

Jag tycker visst att man ska kunna ställa krav på en djuraffärs personal att de vet vad de säljer för något.

Man förväntar sig att fackhandel ska kunna sin sak, går jag till Elgiganten vill jag komma hem med den varan jag köpt och inte hitta ett annat märke i lådan.

spacesheep
0

#104 Dock är det få djuraffärer som ger garanti på att djuren är av det kön de utlovar. De flesta jag har varit i kontakt med har bett sina kunder att kontrollera det med jämna mellanrum, då det inte alltid är lätt att se när de är så små. Det enda de kan utlova är ungefär att djuren är friska, en sjuk kanin kan man gå tillbaka med, men inte alltid en av felaktigt kön. Det är ju lite svårare med djur än t.ex. datorer, men visst önskar man att alla som arbetade inom sitt fack var kunniga.

Men till TS: du kan ju gå till djuraffären och berätta om det som hänt annars, om du inte redan gjort det. Kanske är de villiga att ta hand om kaninerna och ungarna om du lämnar tillbaka dem. Om du verkligen inte vill ha dem alltså.

Fridaaaa
0

#104 Tyvärr finns det knappt en enda djuraffär man kan lita på ang djurförsälljning & utfodring. Just därför är det bättre oftast att köpa av bra uppfödare.
Jobbar man i djuraffär ska man kunna se könen på de djur man säljer.
Det ingår till & med när man tar zoocertifikatet som man måste ha för att driva en djuraffär där man säljer djur.

sanna31
0

#105. Det tycker jag var en riktigt smart idé. Om man berättar vad som hänt så kanske de iaf kan hjälpa till att hitta nya hem, kanske ta några gratis och sälja genom affären.

Forgetful
0

De borde ju känna lite skam över att de sett fel på könen så det är ju alltid värt att fråga om hon känner att detta är väldigt fel tidpunkt för kaninungar hemma

//Forgetful

Fridaaaa
0

Fast,oavsett om djuraffären skulle ta emot ungarna, måste ju TS ta ansvar osv fram tills dem kan flytta dvs från det dem är minst 6 veckor gamla.

sanna31
0

#109. Ja naturligtvis måste man det. Men det skulle kanske kännas som om det fanns något ljus i tunneln om man visste att man kan få hjälp att bli av med dem sen.

Situationen är ju en aning annorlunda jämfört med när nån som föder upp kaniner får en kull. Då gör man det ju medvetet och är därmed beredd på att kanske inte bli av med alla direkt och har väl då förhoppningsvis fler burar.

ponnycheyy
0

ingen på denna tråden verkar vilja ha kaninerna så jag sätter in en annons på blocket eller ngt ist.

Qepta
0

#111 Folk kanske blir intresserade om de får se bilder på kaninerna?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

spacesheep
0

#111 Citerar Ninnih: "Om det är tänkt att vara en annons, så får du gärna skapa en ny som följer våra annonsregler. Det blir lättare för oss att hålla koll på och även bättre och intressantare för köpare att läsa."

ponnycheyy
0

Jag sätter in den på djurannonser ist

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.