Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 466 ggr
MangoO
2

Fri tillgång?

Hur mycket mat ger ni hona med kull eller växande bebisar? De flesta säger fri tillgång, men vad manas då med det? Ska matskålen fyllas på så fort man ser att den är tom?

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Zvintos
1

Med fri tillgång menas att matskålen fylls på så fort den är tom, precis som man gör med hö. Jag ger aldrig fri tillgång till hona med kull eller växande bebisar, just eftersom små kaniner har känsliga magar. När ungarna är födda ökar jag med någon matsked eller två (har dvv och hermelin rex) och sen när ungarna väl börjar äta av maten ökar jag så att de har dubbelt så mycket mot vad honan får själv. Till växande ungar är det max 2dl/dygn som gäller, fram till ca 3½-4 månader då jag börjar minska ner till vuxengiva. Just dvärgvädurar som får "fri tillgång" går lätt upp i vikt, har jag märkt.

PrinzeZz
0

aldrig fri tillgång, men givetvis ökad giva. Hur mycket beror på honan och ungarna

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Luppa]
0

Jag ger aldrig fri tillgång heller.

MangoO
0

Tack för svar!

Har/ger inte heller fri tillgång just pågrund av känsliga magar och risken för att de totalt dissar höet.

Lite kul och höra hur andra gör

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

[Wera]
0

Jag ökar bara med ett par msk till honan, när ungarna börjar äta (ordentligt, inte bara smaka lite) ger jag ett par msk/unge.

Ger inte fri tillgång, de har ju hö Glad**Har dvärgar**