Tips & trix att få en kanin tam
Ska troligtvis ta över min pojkväns ena kusins kanin för han har inte tid med den och så är hans mamma allergisk.
Det är en hona, knappt 1½ år gammal, köpt på Grizzly i k-stad när hon var 7 veckor gammal. Dem sa att hon var av rasen "dvärgkanin" vilket ju inte är en ras. Hon ser dessutom ut att vara större än en dvärgkanin.
Grejen är med henne, är att hon vaktar buren väldigt mycket.
Morrar, puttas och nafsar, tror till & med hon har bitit.
Men sedan i famnen är hon snäll.
Hur ska jag träna henne om jag nu får hem henne, att lära sig att inte bete sig så?
Handskar är såklart bra men mer? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När Nilla var i tonåren så var hon så. Men mutade henne med mat så hon såg mig som rolig istället! :)
Prata med henne (kaninen alltså), beröm så fort hon inte morrar/nafsar/puffar och så ja umgås mycket med henne. :) Och ja handskar kan vara bra att ha ;)
#1 Okej får göra det :)
Hoppas att det försvinner:)
Ge henne tid. Det är nog det bästa.
Låt henne komma fram till dig och nosa, så du inte häver dig över henne. Locka med lite godsaker, t.ex en morotsbit i handen, låt henne ta den och sedan får hon lov att springa iväg igen. Tycker det är det bästa sättet att få en kanin trygg. Har funkat med 4 av mina totalt 5 omplaceringar och den femte är på god väg den med. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 och då som #3 sa, ge den tid! :)
#3 Oki :D Ja jag får ge henne chans att lära känna mig såklart :)
Kommer inte börja greja med henne förrän hon har gjort sig ganska hemmastadd osv :D
Ni får hålla tummarna att det går vägen ;)
#5 Lycka till! :D
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja lycka till! :)
Kommer upp bild osv när/om jag får hem henne :)
Dem skulle transportera henne hit i så fall nästa vecka när dem fått iordning på bilen:)
Våran var lite småvaktig nån gång när vi nyligen fått hem henne, men det tog vi snabbt ur henne. Bara markerade att vi ska få ha full tillgång till buren när vi vill.
Naturligtvis inte störa henne hela tiden, men eftersom jag städar hennes bur varje dag med en kattspade så vande hon sig snabbt vid att människor grejar där. Dessutom stänger jag alltid igen buren med henne lös utanför så jag får städa ifred och det får hon finna sig i.
Beter sig kaninen det minsta vaktigt när man sticker in handen så tycker jag att man omedelbart och bestämt ska lyfta ut den ur buren, jag tror på att man ska befinna sig på "neutral mark" när man klargör vem det är som är ledare. Samma sak med alla djur. För det är nog oftast det de handlar om, att få djuret att förstå att den är INTE det som bestämmer utan människan och då får ju kaninen ett övertag om den befinner sig på en plats där den känner sig helt trygg.
#9 Jo det vet jag att man ska visa vem som är ledare osv.
(haft djur hela livet)
Men har aldrig haft en kanin som vaktar buren trots alla kaniner jag har haft :)
Och på neautral mark är hon snäll och go, enbart i buren hon vaktar.
Ja,då kanske det bästa är att ignorera hennes tjurighet i buren, för då är hon ju troligtvis inte rädd, när hon är trevlig utanför.
Ett par rejäla handskar och sen pyssla vidare som om ingenting hänt. Kanske har någon hållt på för mycket i buren förut och inte låtit henne vara ifred tillräckligt och att hon därför inte gillar när man sticker in handen där. Hoppar hon på dig så säg nej högt o tydligt.
#11 Nejdå hon har fått vara i fred, dem har inte varit på henne mycket osv det vet jag :) Dem har nämligen haft kaniner förrut :)
Men ska införskaffa bra handskar. Jag är inte rädd för henne men vill såklart inte få bitmärke om hon skulle bita, lite dumt :)
Nä,det är inte skönt. De kan bita hårt de små liven. Blev biten av en kompis kanin en gång. Våran nuvarande har inte bitit nån, bara nafsat min sambo i tårna, men han fick faktiskt skylla sig själv lite. Han kan hålla på o retas med henne fast jag säger att han ska låta bli och då säger hon ifrån.
Sen undrar han varför hon inte vill hoppa upp och sitta i hans knä, utan bara hos mig.
#13 Ja de kan ju göra det.
Hade själv en hane innan som var världens snällaste, bet mig en gång och det var när jag hade pysslat med en annan hane först så var mitt egna fel.
Men ont gjorde det, såg nästan ut som han skämdes sen hehe :)