Vitblåögd?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle vilja veta vilka färger som går bäst ihop om man vill få fram vitblåögda kaniner! :)
Jag har avelskaniner i färgerna bourgogne, zobel, japan, vitblåögd och black and tan. Tack!
Well, om du parar en vit bö + nån annan färg så kommer du ju få Wienertecknat. Så om du bara vill ha Vit Bö så bör du ju ta två kaniner av den färgen :)
Enklast är vit blåögd + vit blåögd.
Zobel bör man undvika så mycket det bara går, då det kan ge de vita blåögda mer lila-aktiga ögon, vilket såklart inte är önskvärt.
Går det att få tag på redan wienertecknade kaniner så är det toppen, för då har man en del "gratis", då wienertecknat + vit blåögt ger 50% wienertecknat och 50% vit blåögt.
Av de färgerna du har så skulle jag kunna tänka mig att para med alla utom zobeln, av den anledningen jag nämnt ovan.
tack så mycket för era svar :) :)
Vit blåögd + svartvitbrokad brukar fungerar för mig. Ger runt 4/6 vit blåögd :)
Har en fråga ang. Vit blåögda hermeliner, är det en Godkänd färg?? =)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#4: Då är den brokade wienertecknad.
För vit blåögd + icke wienertecknad ger 100% wienertecknade.
De må SE vit blåögda ut om de får väldigt lite teckning tack vare kombinationen med brokat, men de är inte det.
Vita blåögdt är godkänt på hermeliner, ja.
Precis som dom andra säger, så är vit blåögd + vit blåögd bästa sättet att få fram enbart vitblåögda på.
#5 Juste, ja självklart är det så. Hon är svart vitbrokad wienertecknad :)
Men vad är egentligen skillnaden mellan en brokad och en brokad wienertecknad? :)
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#7: En brokad är en "dålig" manteltecknad och har färgkoden Kk.
En wienertecknad är en kanin som har enkelt anlag för vit blåögt och har färgkoden Xx.
En wienertecknad brokad innebär den är både brokad och wienertecknad på en och samma gång.
Dessa tenderar att få mindre färg än en vanlig brokad oftast får. =)
Sedan är ju skillnaden vad de ger rent färgmässigt också.
En brokad kan aldrig ge vit blåögt med en wienertecknad, utan att vara wienertecknad själv.
#8 & #9
Okej, min hona är i alla fall wienertecknad svart vit brokad och blåögd :) Min hane är vit blåögd och jag hoppas alltid att de ska få en wienertecknad bebis (svart med bläs). Första året jag parade de fick de 7 bebisar, 2 brokade wienertecknade, 4 vit blåögd och EN svart med fin fin fin bläs, en av de var död då jag hittade dem i boet. Den svarta med bläsen.
De senare gångerna jag har parat dem har de fått likadan kull varenda år, 4 vit blåögda och 2 svart vit brokade wienertecknade. Tror ni att jag hade "tur" som fick en svart med bläs (vad kan man kalla färgen ?) eller tror ni att det kan hända igen?
Jag antar att chansen är liten eftersom det aldrig händer, men jag hoppas, för det var så sorjligt när jag hittade den död :/
www.Zoorinas.webb.se
#10 Det är helt möjligt att du får en enfärgad wienertecknad igen, men slumpen spelar in en hel del. Enligt statistik så kommer 50% av avkommorna att bli wienertecknade och 50% vit blåögd i den kombinationen. Sen är 50% av de wienertecknade brokade och 50% av dem ickebrokade. Så med andra ord, enligt statistik så blir 25% av ungarna ickebrokade wienertecknade, men slumpen spelar in hur färgutfallet blir :)
Ljustadalens kaningård
Svårt att sia om, men om du vill ha svart med bläs och blåa ögon känns det som om du behöver en svart kanin med wieneranlag till din hona. Svart med vit teckning t ex.
Ifjol tog jag en kull med min svarta hona, och min vita blåögda hane.
Alla blev svarta med större eller mindre vita bläsar och "kragar". Ingen blev dock blåögd.
#11 & 12, Det känns i alla fall bra att veta att det GÅR, eftersom jag fick en gång. Men det spelar inte så stor roll. Köparna verkar vara nöjda med de vita mest. Förra året sålde jag två vita kaniner till samma köpare. De var identiska med varandra, så jag skulle själv inte kunna se skillnad på dem :) men men.
www.Zoorinas.webb.se
Ja det är jättefint, ;) det ganska ovanligt med vita blåögda kaniner här, jag lyckades hitta en sådan hona här i alla fall. Den andra köpte jag nerifrån ''söder'' Och gissa vilka färger ungarna blev! ^^'
Jag undrar: Två wienertecknade, får dem 100% vita ungar?
#14: Wienertecknat + wienertecknat får 50% vita blåögda och 50% wienertecknade.
100% vita blåögda får man enbart om man parar vit blåögd + vit blåögd.
Tack! Jag tror jag börjar förstå. :) Blir wienertecknad + vit blåögd 25% wienertecknat och 75% vitblåögd?
#16 Nej, Wienertecknat plus vit blåögd ger 50% av vardera enligt statistiken.
Wiener plus wiener kan även ge wienerfria.
Ljustadalens kaningård
Ojsan hoppsan, såg jag skrivit lite fel gällande wiener + wiener.
Hade wiener + vit blåögt i huvudet.
Wiener + wiener = 50% wiener, 25% vit blåögt och 25% wienerfria.
Wiener + vit blåögd = 50% wienertecknat och 50% vit blåögt.
Enklaste sättet att räkna ut detta, är att lära sig använda ett sk korsningsschema.
Finns på denna sida om man bläddrar ner lite.
Man ska undvika havana också i vit bö avel
Går det med siames i vit bö-avel?
Okej :)
vad kan bli om man blandar vit bö med svart otter mantlad?
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
#23: Omöjligt att säga, eftersom man inte vet vad den vita blåögda är under det vita. En vit, vare sig den är rödögd eller blåögd, har alltid en färg under det vita. Mantlat/brokat bör man tänka sig för innan man kombinerar med en vit blåögd, eftersom den faktiskt kan vara mantlad/brokad under det vita. Det enda man kan säga med säkerhet är att det blir 100% wienertecknade (synlig teckning) eller wienerbärare (icke synlig teckning, men har ändå anlaget).
Lurigt det där, vet bara att båda hans föräldrar är vit bö… Men kan tänka mig att han har zobel längre bak? Hans ögon är lite lila ibland eller tillochmed röda (beror på ljuset) som du skrev tidigare:)
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns