Vad tror ni om detta? =)
Vi har detta furuskåp & jag satt & funderade på om man inte skulle göra om det till en bur åt Mozart =)
Där dörrarna är, sågar man ut & sätter nät, likaså där lådorna är, bort med dom & på med nät.
Inne, om man tar silikon i skarvarna, på med vaxduk, tidningar & jag hade tänkt om man la in mattor & sen har en låda med spån som han kissar i.
Tror ni detta skulle funka? =)
Marie & Mozart
Den är 160 cm lång o 46 cm djup
Marie & Mozart
kortaste sidan måste väl vara 50 cm? längden är det ju inga fel på iallafall och fin skulle den blivit =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hade nog blivit snyggt, men kortsidan måste vara minst 50 cm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ts. trots att lagen säger 50 cm, tycker jag att längden gottgör för de enstaka centimetrarna.
Så länge kaninerna får vara ute några timmar om dagen så ser jag inte hur det skulle vara några problem :)
(för övrigt ser jag ju hellre en bur som är 2x2 meter än 1.60x46, då de underdriver mini-måtten i lagen. Men kaninen bryr sig nog inte om 4 cm).
Ni kan lätt bygga en kant så gallret ligger utanför de 46 cm så blir buren jättebra. Kommer säkert bli jättefint, mycket bättre än köpe-bur!
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Håller med #5 :)
Jag är ju hemma mycket & han ska ju i så fall få vara ute då, hoppa in & ut som han vill. =) för han är så social & kelen kanin.
Marie & Mozart
#7 Jo men lagliga måtten ska gälla ändå, dem finns ju av en anledning. Visst 4 cm är ju inte direkt mkt men blir ganska smalt för en kanin med 46 cm bredd. Tycker själv att 50 cm med är lite i bredd till en kanin:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Då kanske man ska tänka om då….
Marie & Mozart
#9 Lagen säger emot med fyra cm, det är inte så mycket och jag skulle tycka att det funkar eftersom buren är så pass lång och att kaninen kommer få vara ute mycket och skutta, men som sagt lagen säger 50 cm och inte 46 cm. Men jag skulle ändå säga att valet är ditt, tycker du inte om tanken på att din kanin ska bo i en bur som djupet är fyra cm för litet på så lägg till en 4 cm lång kant längst fram av till exempel en list eller något, sedan bygger du nätet runt där i stället. Jag tycker att det skulle blivit en jättefin bur med eller utan en list, jag är hundra procent säker på att kaninen inte skulle lida av en bur som är fyra cm för liten på kortsidan men om man ska följa lagen till punkt och pricka så är det ganska lätt löst. Ge inte upp din idé, det kan bli riktigt bra! :)
Om du har kaninen fritt dygnet runt får du ha en mindre bur som står öppen jämt alltså, är kaninen instängd där så lite som 5 minuter per dag måste den hålla minsta tillåtna mått.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
#11 det tror jag inte skule funka för på natten är det osmart att ha en knain lös :)
Det är verkligen synd att den är så smal för 160 bur till dvärg är kanon, de får plats att skutta många steg.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D