Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1658 ggr
[Miliminas]
0

Vilken typ av kanin?

Jag vill skaffa kanin så småningom, men det ska naturligtvis vara mycket genomtänkt. Jag väljer främst mellan dvärgvädur och hermelin, tanken är att kaninen i huvudsak ska vara inne, lösgående men även komma ut mycket under vår och sommar naturligtvis.

Jag gillar Dvv väldigt mycket för deras generellt lugna temperament, men jag gillar hermelinens storlek.  Hermelin beskrivs oftast som en mycket aktiv kanin som generellt har lättare att bli vaktig och "arg", dum beskrivning men ni förstår kanske hur jag menar, än vad tex Dvv har. Hermelin rekomenderas inte till barn.

Ligger det någon sanning i det?

[Airo]
0

Det kan ligga en sanning i det du har skrivit , ja . Dock beror det självklart på från individ till individ .

Jag skulle rekommendera dvärgvädur som första kanin , då de sägs vara den bästa rasen för småbarn / tonåringar . Jag har själv 4 st dvärgvädurar ( en är lejonhuvad dvärgvädur och två är dvärgvädur rexar ) , och de kan jag bara beskriva med att de är underbara mentalt .

[Miliminas]
0

#1# Åh finns Dvv som lejonhuvad, den måste vara jättefin. Har du bild på den?

Grejen är att de ju blir ganska stora, går de ändå att ha inne tycker du?

[sstorm]
1

Nu tänker jag endast gå från personliga erfarenheter och vad jag tycker.

Vi har en dvv och jag säger, aldrig mer! Det är den mest odrägliga kaninen vi har (av ca. 20 stycken). Hon gillar uppenbart inte mig trots att jag ger henne mat och städar åt henne. Hon brukar pissa på mig framförallt men morrar även när jag klappar henne. Så att säga att ALLA dvärgvädurar är underbara i temperament är en ren lögn skulle jag säga. Alla kaniner är förståss individuella men jag har mött fler som säger att dvärgvädur är inte alls så lugn som alla säger.

Hermelin är, som du säger, livliga och lite "spattiga". Jag skulle aldrig köpa dem som en ren barnkanin. Har haft en hermelin som var ovanligt lugn, men de han var i stället väldigt rädd av sig. Dock är långt ifrån alla aggressiva eller "arga" som du säger.

Skulle jag köpa en barn kanin skulle jag välja en Lejonhuvad kanin eller Lejonhuvad dvärgvädur. Lejonen är generellt lugna och gillar att bli ompysslade och gosade med. Vill man ha en större kanin är Lilla tysk eller fransk vädur lämplig. De är som stora nallebjörnar.

Dessutom, köp ALDRIG från djuraffär. Där kan du få precis vad som helst. Genetiska fel, dåligt temperament etc. för dom vet inte vad dom har för stam, bakrund, vad föräldrarna hade för egenskaper etc. Dessutom klarar långt ifrån alla kaniner den dagliga stressen i en djuraffär och kan därför utveckla tex. aggressiva beteenden. Däremot är inte heller alla uppfödare seriösa heller. Så man måste ta sin tid att hitta den "perfekta".

[Airo]
0

#2 Lejonhuvad Dvärgvädur är ju en egen ras , om man säger så .. men de är lika "stora" som en dvärgvädur fast med lite längre päls i nacken ( min har det i alla fall ) och hängande stora öron .

Du kan se en bild på henne på min hemsida , www.hedelinskaniner.tk under honor , Våfflan heter skrutten . :)

Jag har mina ute så det har jag ingen direkt erfarenhet av .. men jag tycker ju att ju större kanin man har , desto lättare är det att INTE råka trampa på den .. xD

[Airo]
0

#3 Ang. det med de lejonhuvade skulle JAG vilja säga är en ren lugn . Har haft ett antal lejonhuvade , ALDRIG mer säger jag helt enkelt . De blev aggressiva oavsett hur mycket jag än höll på med dom . Jag har endast en hane jag har fött upp kvar som är den enda som är underbar till sättet , plus deras pappa som jag försöker få såld . Men som sagt , aldrig mer en lejonhuvad .

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har haft många hermeliner, och inga av de har varit de minsta vaktiga eller arga, de var helt underbara med barn! Hermelinerna har ett felaktigt rykte bakom sig, och detta tycker inte jag stämmer alls. Hermeliner är underbara kaniner, och likaså dvärgvädurar :)

[ÖstergärdetsKaniner]
1

#5 Det tycker inte jag stämmer överlag, (menar rasen i allmänhet, inte just dina kaniner ;))De Lejonhuvade kaniner jag har haft har varit helt, helt underbara! Men detta är ju ytterligare ett bevis att man får se på individen, hälsa på föräldra kaninerna och välja en kanin från en seriös uppfödare som har kelat mycket med kaninerna.

[Miliminas]
0

#3# Ditt inlägg känns lite rörigt måste jag säga. Vad jag kan se så har ingen sagt att ALLA kaniner av en viss ras är på ett eller annat sätt, bara hur de generellt beskrivs. Det finns undantag inom alla raser. Jag har dock läst och hört mycket om Dvv och du är den enda jag hört som haft en morrig och ilsen Dvv.

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hermeliner fungerar lika bra till barn som dvärgväduren gör.
Bara stött på trevliga hermeliner!

Så du kan välja vilket som.
Men köp av en bra seriös uppfödare :)

#2 Alla kaninraser går att ha inomhus. Man måste bara anpassa buren precis som utomhus :)

Här är en bild på lejonhuvad ddv.
Inget mer än pälsen som skiljer mellan ddv och lejonhuvad ddv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Jag har bara haft en hermelin och hon var inte så rolig. Rädd, morrig. Alla mina dvv har varit jättetrevliga. Bara du letar efter en seriös uppfödare och träffar gärna båda föräldrarna och dem är snälla och trevliga så kan du vara hyfsat säker på att få en snäll kanin. Då spelar det ingen större roll Vilken ras?. Fast jag skulle ju själv valt en dvärgvädur.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Miliminas]
0

#10# Jag tror det blir en Dvv, känns som säkraste kortet. Den ska ju vara mitt ansvar men eftersom den ska vara lösspringande inne så kommer den ju även att hanteras av en fyraåring och en sexåring så det är viktigt att den har ett lugnt temperament.

Kassy
0

Har haft 2 st Lilla Tysk vädurar (en hane och en hona) och dom var helt klart de bästa kaninerna jag någonsin haft. Nu har jag 7 dvärgvädurar varav 2 är normalpälsade dvärgvädurskorsningar, en är rexpälsad, en lejonhuvad och resterande 3 är normalpälsade dvärgvädurar. Alla har helt underbart temprament förutom en av korsningarna som beter sig lite "har-aktigt" (inget illa ment mot harar) men ungefär sådant temprament.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#11 Även dvv kan vara spralliga, jag hade en gosse (lejonhuvad ddv) som var det. Snäll men med mycket energi.
Kolla runt med olika uppfödare :)

Norberg90
3

Jag håller med #3

Mina lejon är helt underbara. Jag har för tillfället 16 lejon, alla är otroligt lugna o sociala. Ingen av de har visat någon aggresivitet, de hoppar gärna upp i famnen när jag har de lös i kaninrummet.

O alla som köpt ungar av mig har varit jätte nöjda med kaninerna.

Finns de som säger att lejon är så tråkiga o bara sitter o trycker i ett hörn. o visst, det finns individer. Men mina hoppar på gallren när jag kommer ut.

Även min dvärgvädur är helt underbar i temperamentet.

Har båda raserna inne i huset lösa ibland, funkar jätte bra. Har 4 katter, o speciellt dvärgväduren leker med ena katten :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[sstorm]
0

#5 Du anser ju själv lejon dvv är en bra ras? men säger nu att lejon alltid är aggressiva?

#8 Jag har inte heller sagt att ALLA av en ras är så =) Läs citatet ur mitt egna inlägg

"Alla kaniner är förståss individuella men jag har mött fler som säger att dvärgvädur är inte alls så lugn som alla säger."

[Miliminas]
1

#15# Men nu gör du det igen, jag har läst inlägg 5 flera ggr och det står inte någonstans att lejon alltid är aggressiva, det står att hennes lejon blev det. Läser vi i samma tråd?

Citerar ditt inlägg 3 "Så att säga att ALLA dvärgvädurar är underbara i temperament är en ren lögn skulle jag säga." Vad jag menade var att ingen utom du pratar om alla kaniner som en samlad enhet, läs så får du se. Det var den meningen jag syftade på.

[sstorm]
0

#16 Nu måste du hålla i sär sakerna, jag frågade varför hon rekomenderar lejonhuvad dvv när hon sedan säger att dom är aggressiva.

Angående citatet står jag för det. Att säga att alla dvärgvädurar är snälla, lugna och trevliga är en lögn. Däremot har jag aldrig sagt att det inte gäller andra raser med, eller hur? Flört

Men om du redan vet att dvärgvädurar är underbara så önskar jag dig lycka till med dem! Glad

[Miliminas]
0

#17# Men visa då vart i tråden, i vilket inlägg, det står att ALLA Dvv är snälla, lugna och trevliga för det verkar bara vara du som kan se det.

Och i inlägg 15 skriver du ordagrant "#5 Du anser ju själv lejon dvv är en bra ras? men säger nu att lejon alltid är aggressiva?"

Så då ber jag dig att även visa vart i inlägg 5 det står att lejon ALLTID är aggressiva, för jag kan inte se det heller.

Det är så mycket lättare att diskutera när man läser i samma tråd.

[m-i-r-a-n-d-a]
0

Jag har haft 4 dvv ingen av dom har varit speciellt lugna, dom har brytit sig ut ur burar, in i rum å tuggat sönder alla kablar som dom kunde komma åt tillslut fick jag sätta ut dom men då grävde dom sig ut ett antal gånger och har några kompisar som har dvärgvädurer och dom är lika galna men ingen är/var aggresiv bara lite vilda fast de är ju olika för alla så.

Har nu en hermelin kille som är helt underbar, lugnare kanin får man leta efter, finns nog ingen snällare än han.Att hermeliner är vaktigare/aggresiva kan jag inte hålla med om. Har också en hermelin/dvv som också är helt underbar men lite vildare dock men även jätte snäll så jag rekomenderar absolut en hermelin :)

[Miliminas]
0

#19# Är det inte risk för bettfel när man korsar hermelin/dvv, tänker på storleks skillnaden?

Kom att tänka på att jag nog hade en hermelin som liten som faktiskt var helt underbar, men det kan ha berott på att han var rätt gammal också.

Viccan92
0

#20 Vadå risk för bettfel och storleksskillnad? Det är inte så stor skillnad mellan hermelin och dvv.

[Miliminas]
0

#21# Det var bara något jag hört, att det var risk för bettfel om man blandade raser med sådan storleks skillnad. Det var därför jag undrade.

För visst är det skillnad i storlek mellan dessa raser, det går inte att komma ifrån :)

Zvintos
0

#20: Varför skulle det vara risk för bettfel om man korsar raser som är olika stora? Det är inte ovanligt att raser korsas med varandra för att få in färger/teckningar och tidigare för att få fram nya raser. Det i sig orsakar inte bettfel, utan snarare huvudformen.

Viccan92
0

#22 Det är inte något jag har hört. Det är inte mer än runt 1 eller 1,5kilos skillnad i storlek. Har haft en dvv/frasse och där är liksom runt 3kilos skillnad. Låter helt skumt.

Fridaaaa
0

#20 Bettfel har inget med det att göra:) Bettfel är en ärflig grej som inte har något med korsningar att göra:)

Ska man para 2 kaniner med storleksskillnad bör dock honan vara större än hanen för att undvika komplikationer.

[Miliminas]
0

#23# Åter igen, jag vet inte, det var bara något jag hört och därför passade på att fråga om.

#24# Skulle väl vara rätt märkligt och trist om alla hörde och visste exakt samma saker :)

Fridaaaa
0

#26 Men nu vet du har det ligger till :=D

[Luppa]
2

Förstår inte varför det där ryktet hänger kvar, om att Lejonhuvad kanin skulle vara aggressiv? Vad tusan har ni haft för Lejon?
Jag har haft många… EN enda har varit så aggressiv att hon sprungit fram och huggit/klöst. Den kaninen var dessutom från en uppfödare som jag senare har förstått har ett lite tråkigt temperament på sina Lejon.

Det största problemet med Lejonens temperament är att det finns linjer/individer som är skygga. Det visar sig i att de springer och gömmer sig, INTE i aggressivitet.
Mina Lejon varierar mellan nämnda individer, till översociala saker som i princip ramlar ut när man öppnar buren.

Det är definitivt en ras jag kan rekommendera! Lugna och trevliga djur.

Killen
0

Jag har fyra dvv och två lejonhuvade dvv. Den första jag skaffade var en dvv, han har alltid varit snäll mot människor och älskar att bli klappad, men från dag 1 så har det varit han som bestämmer över minna katter. Han morrade och attakerade dem, så nu vet de att han bestämmer.

Mina lejonhuvade är mycket lugna och snälla, specielt min dubbelmanade, han kan man göra nästan vad man vill med. Det enda är att han inte kan vara med någon annan kanin eftersom han bråkar(även med honor) fast han är kastrerad.

kissmekate.blogg.se

Zvintos
0

Som du redan märkt så får du lika många svar som personer i princip, då alla har olika åsikt. Det tipset jag kan ge dig är att kolla lite på olika raser som tilltalar er rent storleksmässigt och ev utseendemässigt. Hälsa sedan på uppfödare som har dessa raser och bilda en uppfattning om hur dessa är och välj sedan utefter den ni tror skulle passa er bäst. Glad

Fridaaaa
1

Jag har både lejonhuvad ddv, lejonhuvad kanin & lejonkorsning.
Plus haft dvärgvädur & hermelin. Ingen har varit aggresiv!

sanna31
2

He he, låter lite kul när nån säger att aldrig dvärgvädur, för de bara bryter sig ut ur allting o tuggar sönder allt. Det beror väl på hur bra inhägnad/bur de har…

Låter lite som våra grannar förr vars hästar alltid smet, medans våra aldrig gjorde det och vi hade ändå hingst. Grannarna hade tyvärr skitdåliga staket med knappt nån ström i, men de tyckte hagarna var okej, inte värre än de flesta andra med häst.

Så man ska inte skylla på djuren när det är vi människor som måste ansvara för att de inte smiter ut och kommer till skada för sig själva eller andra.

Personligen törs jag inte ge några bra råd angående ras. Har själv en dvärgvädur men tyckte hemskt mycket om en belgisk jätte jag träffade, den var lugnare än våran och jättemysig.

Det där med att hermeliner kunde vara knepiga var inget jag visste innan jag började läsa om dem. Hade nämligen en hermelin som 14-åring (min första kanin). En hane och han var änglalik! Alltid med ute på allt med mig o min kompis och aldrig bitig eller kissade inne eller på någon. Så ibland har man tydligen tur att hitta en riktig kompis - dessutom kom han från en djuraffär…  zooaffären på Marieberg centrum, Örebro, som även kompisar köpt kaniner av förr och de var också jättetrevliga. så alla affärer har inte sura kaniner. och alla privatuppfödare har inte snälla kaniner. Svårt att generalisera.

bambiiii
0

Ville bara tipsa dej om en hollis! holländsk kanin,jag har en har biti mig bara 1 gång i hela mitt liv men det blev inget hål! snäll som en sockerbit,slickar mig som en klubba;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bambiiii
1

Jag ville bara säga för er som säger att dvv osv är en ras som är snäll o lugn, det spelar inte vad det är för ras,bara man behandlar de snällt och respecterar de så är de oftast snälla och inte bitska! men bara om man behandlar de rätt tycker jag!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Eriikaa
1

Som några andra redan gjort rekommenderad jag också en lejonhuvad kanin. Helt undetbar ras! :D

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

CorneliaAndersson
0

Jag som då har hermeliner å ska föda upp. Tycker att om man arbetar med djuret, redan LITE SMÅTT när det kommit ut från boet och gör den social så är den rasen ''nästan'' perfekt!:)

Rasen är LÅNGT ifrån agressiv och argsint, det beror klart på hur man behandlar djuret, men ren generelt så är rasen känd för sitt icke-argsinta betéende.

JAG tycker personligen att hermeliner är en underbar ras!. De är lätt att handskas me, snabba i benen, så de är duktiga hoppare (kanske ej kan hoppa lika högt som dvv men de kan)! Rasen är en nyfiken ras som ändån är försiktig, ja,

Jag tycker att de är bra barnkaniner. Lagom storlek! Och om de då behandlats rätt och de är sociala tillräckligt, så är de suveräna barnkaniner!:)

Hara INTE läst kommentarerna utan bara inlägget:) Hoppas du får en ''bättre syn'' på hermeliner nu!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Miliminas]
0

#30# Jag tror du har rätt Glad Jag får nog fundera lite till, besöka uppfödare och helt enkelt se vadjag fastnar för. Jag är dock lite inne på just Dvv ändå så jag ikar nog där först. Hur stora kan de bli? Tre kg?

Fridaaaa
0

#37 Inte över 3 kg. Men, idealvikten är max 1.9 kg men många väger upp till 2,5kg. Men över det är absolut inte önskvärt.

CorneliaAndersson
0

säger som #38 om vikten!:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Klara.b
0

Min förra kanin var en dvv, han var jättesnäll och så. Jag gillar den rasen väldigt mycket, han var köpt på en djuraffär (utekanin) men var rätt sprattlig i början men efter ett tag när han hade vant sig med mig var han inte sprattlig eller nånting, om man hanterar dom bra så blir dom jättesnälla. Fast det beror ju på individ till individ men ändå.

Nu har jag en Lilla tysk vädurs hona, jätte snäll! Hon är köpt hos en uppfödare. Rasen rekomenderas absolut! (men dom kan bli rätt stora)

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[Miliminas]
0

#40# Det är det intrycket jag fått av rasen med :)

Fridaaaa
0

Jag personligen rekommenderar både ddv, lejonhuvad ddv, lejonhuvad kanin & hermelin. Lika underbara alla 4 :)

Vill du ha stor ras, så rekommenderar jag fransk vädur. Nästan som ddv fast i mycket större format :)

[Miliminas]
0

#40# Har du bild på din tyska vädur?