Rabbit royal?
Pappa kom just hem med ett nytt kaninfoder, rabbit royal.
Använder ni det? Är det bra?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Har använt det och det är superbra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder det och blandar ut med en pellets, så mina får ½ dl RR och ½ dl pellets om dan - funkar skitbra! =)
De är super bra foder, men om kaninen har svårt att hålla vikt bör de blandas med pellets
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blandar ut det med pellets och har gjort det i över 1 år, ett superbra foder, mina kaniner älskar det och håller hullet superbra med det.
Oj vad bra!
Hoppas att de gillar det då x)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Jag använder det sen ca 2 månader tillbaka, mina kaniner älskar det. I min zooaffär hade de specialpris om man köpte 3 säckar, så vi har nu köpt 3 15kg´s säckar.
Så om man har tjocka kaniner, är det ett bra foder då?
kissmekate.blogg.se
#6: Det är det fodret som har lägst fetthalt, så till tjocka kaniner är det bra. Men det funkar lika bra att inte ge något alls också, utan bara hö och vatten.
Vi har också RR och är nöjd med det. Vi blandar vårt med Stampe, mest för att vi har en hel fodertunna med stampe hemma. För vår tjockis var det bra att gå över på RR.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

#7 Då är detta foder perfekt för mig, mina kaniner är tjocka. Såklart de får hö (grönsaker och vatten) men de älskar att få RR, de springer runt och är helt galna, fast de har mat (hö) hela tiden.
kissmekate.blogg.se
Har det fodret, och det är perfekt enligt mig. Kaninerna får endast 1/2 dl var på vintern, och iprincip inget på sommaren, och håller hullet på det. Dessutom så älskar dem det!
Mina kaniner älskar också RR, men tyvär så plockar de ut det gottigaste så därför ger jag rent pellets istället.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
En dålig sak med Rabbit Roayal är att det är väldigt mycket spanmål. Kaniner är inte spannmålsätare.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#12 I naturen äter kaninen gärna spannmål, och det är inget fel att ge det. Du kan nästan inte komma ifrån spannmål i något "färdiggjort" foder till kaniner.
#13 För det första så finns inte modernt spannmål i naturen, för det andra så är det gnagare och fåglar och inte kaniner som lever på feta fröer och för det tredje finns feta fröer bara tillgängliga i naturen på sensommar/höst. I det vilda lever kaniner på en fettsnål och fiberrik kost; grässlag, örter och löv, rötter, knoppar, bark och blommor. Färdiga foder utan spannmål finns; Agrobs Pre Alpin Lepo. Man kan också blanda till det själv av PA wiesenflakes, lusern och torkade örter.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Var kan man köpa Rabbit Royal? Funderar på att byta till det när min pellets är slut, och det verkar bra.
#15: De flesta Djurmagazinet-butiker har. Annars kan man köpa via gnagarboden.se.
#15 gnagarboden.se :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~

Bromma zoomarknad har och även Täby foder och stall.
kissmekate.blogg.se
Näringsvärde:
Råprotein 12,0%
Råfett 2,5%
Växttråd 14,0%
Råaska 6,0%
(beskrivning av innehållet i RR taget från gnagarbodens webshop)
En kanin ska äta massa fibrer och pelletsen ska innhålla minst 18% fibrer och helst över 22%.
RR har 14%…
#19: Därför får man se till att ha ett bra hö. Har man ett bra hö spelar det ingen roll alls. Men då brukar man också inte behöva ge särskilt mycket pellets alls heller. Eller så kombinerar man det med ett foder som har högt fiberinnehåll. 
#20 Jupp, och RR har ju bara 14% vilket är lågt fiberinnehåll. Har man så långt förstår jag inte varför man ska hålla på o ge pellets alls eftersom att de klarar sig på hö precis som du säger.
Min poäng är väl typ, ska man ge pellets så se till att ge dem bra pellets. Tro mig folk, det kan bli helt galet fel annars.
#21: Fast jämför man med många andra pellets, så har de faktiskt lägre än RR. Ex Carrier, Svenska Foder osv har runt 13%. Jag blandar numer ut med verse laga cuni fit, som har en fiberhalt på 19%.
#22 ja, bättre är ju alltid bättre, men det är inte säkert att det är bra.
19% är ju helt klart godkänt!
Problemet med för fiberfattiga pellets är ju inte bara just att kaninen kan få i sig endast lite fibrer utan även att fibrerna gör pelletsen mer svårtuggad. Om kaninen får för lätttuggad mat så kommer det leda till att de tuggar fel och inte sliter på hela tandytan. Har sett det misnt två gånger. Inte fint alls.
Men jag antar allt det mesta löser sig med ett bra hö, och har man ett riktigt bra hö, så visst. Men jag känne inte längre för att ta risken.