Döfödda ungar
Min granne köpte i sommras 2 kaniner, 2 honor, kullsyskon.
Men nu har det visats sig att det var ju inte alls så, det var ju bror & syster.
Och dom hittade 2 döfödda ungar i buren.
Är det vanligt att ungarna är döfödda när det är inavel?
Och så fort dom hade tagit bort ungarna, så var ju hanen på honan igen.
Nu fick dom låna en bur av mig så dom kunde dela på dom.
Men kan honan vara dräktig igen?
Hur länge ska man vänta med att släppa ihop dom efter att hanen är kastrerad?
Marie & Mozart
Skulle nog gissa på att det var en ung och oerfaren hona som gör att ungarna dött. Eller så var det bara så att dom var döda. Kan få dödfödda ungar hos erfarna oxå. men det har inget med inavel att göra.
Var hanen kvar med henne efter födsel så är hon mest sannolikt parad igen.
Vet här säger 3v att vänta efter kastrering.

Troligtvis är honan dräktig igen, dom parar sig igen direkt efter att ungarna föds.
Det har nog inget med inavel att göra att ungarna var döda, kaniner tål inavel bra, men när det är första kullen så vet ibland honorna inte vad dom ska göra, dom boar inte ordentligt så ungarna fryser ihjäl, så det händer ganska ofta att det går på tok med första kullen.
Hon hade sett honan dragit massa päls från sig & hon förstod ju inte då att det var ungar på G =)
Hon har aldrig haft kanin.
Hon köpte dom i början på Augusti i år & då var dom 12v gamla.
Ja då är det bara att vänta & se om det blir nått igen då.
Hur ska man göra med ungarna när det är inavel? Blir det något tokigt med dom ?
Marie & Mozart
Ja hon kan vara dräktig igen. Dem får hoppas att hon bara blir skendräktig?.
Döfödda ungar kan det bli ändå :)
Ang inavel är det inte farligt om föräldrarna inte bär på bettfel osv:
Så det är ingen fara, dock har jag hört att man inte ska avla vidare på dem ungarna sen, vet inte om det är sant?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ungarna kanske inte var dödfödda, men honan tog inte hand om dom pga stressen att bo med en hane. De måste genast separeras! Ang inavel, så skapar det inga defekter. Men det kan visa upp vilka anlag föräldrarna bär på (både bra och dåliga). Blir ungarna friska och fina och trevliga kan man absolut avla vidare på dem, det är så alla våra raser och färger uppstått :-). Lutino på mitten av 80-talet, teddy på 90-talet, vitöron på 00-talet….
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#5 Ja det var så jag tänkte, men visste inte vilket av det som var sant, hört olika från olika håll :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hur är det med vatten hos honan i fråga? honor får feber när de föder och dricker mycket vatten, finns det inget vatten, så är risken stor att honar biter ihjäl ungarna för att få vätska. detta var iaf vad pappa förklarade för mig när jag fick ungar och de flesta/ alla ungarna var döda, även om det fanns vatten, men inte tillräckligt mycket. Nu säger jag inte att din kompis har dålig koll på dem, utan att vattnet de hade till dem kanske inte räckte till för att hålla honan med tillräcklit med vatten.
Jag tycker dem ska vänta fyra veckor efter kastrering, det är vad jag har hört.
Jag tror nog att dom har vatten hela tiden.
Men jag kan be henne va extra noga med det nu om honan är dräktig igen.
Men just detta om dom frysit ihjäl, för hon har bara massa spån o hö i buren, inget halm alls.
Jag har massa halm till min kanin nu när det börjar bli kallt, för han bygger ju som ett litet bo i ena hörnet av det.
Marie & Mozart

Ja, men säg till henne att lägga i massor med hö då, det isolerar lika mycket som halm. de bygger oftast själva och är de nu så att de bor ihop så får de värme av varann. Tycker det är tråkigt att din vän låter det hända igen. vill hon ha ungar så får hon dela på sina kaniner och låna en hane av ngn annan…
Kaninerna är i varsin bur, hon delade på dom samma dag.
Marie & Mozart
Honan var dräktig igen.
Hon födde 1 unge, som även denna gång var död när dom hittade den. =(
Men nu blir det inga mer ungar, då hon ska kastrera hanen & dom är ju redan separerade.
Marie & Mozart