Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2733 ggr
Salish
0

Grönsaker på vintern

Hej! Vad kan man ge kaninen för grönsaker på vintern? Finns ju inte så mycket som växer då. På sommaren brukar jag ju plocka från trädgården men nu kan jag ju inte det… Vad finns det för ätliga grönsaker som man kan köpa i en vanlig mataffär? Och så undrar jag om gräs. Om gräset blir frostbitet på natten men sen har tinat när jag tar ut kaninerna, är det okej för dem att äta det då eller är gräset farligt när det en gång utsatts för frost?

dermot
0

Morötter, kålrötter, gurka, frukter osv.. ja det mesta kan du köpa i vanlig affär och ge till din kanin ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Salish
0

Morötter och persilja får de, men det kanske är lite enformigt. Är det vissa frukter man bör vara mer försiktig med? Vet ju att äpplen inte är bra att ge för mycket utan. Tål de paprika?

Fridaaaa
0

Mina får inte mycket grönsaker/frut, 3-4 dagar/vecka, då blir det mest morot eller gurka:) Ibland äpple-

Kålsorter ger jag inte, eftersom det kan ge gasig mage, och vid övedos kolik

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#2 Apelsin och andra citrusfrukter kan du låta bli, kanske någon gång ibland som "godis" eller så, men inte mycket. Bananer är inte heller så nyttiga.

Kål (spec. vitkål) ska man ta det lugnt med, men det går också bra att ge.

Paprika kan de äta, i alla fall den orangea. Den brukar mina få. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#4 Du menar #2 va?
För allt det där vet jag ;)

CorneliaAndersson
0

#4 Kan man ge dom hur mycke paprika som helst eller är det max en skiva i veckan eller?? ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Salish
0

Citrusfrukter vet jag inte är br, likaså vitkål. Hur är det med tomat då?

Fridaaaa
0

#6 En bit då och då. Inte mycket varje dag är inte bra till kaniner

dermot
0

#5 Ja, gud ja visst menade jag #2 ;)

#6 Inte så ofta, vet dock inte exakt, mina får bara som "lördagsgodis" om jag har hemma. :)

// Anka

CorneliaAndersson
0

#8 Okej tack :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lina R
5

det finns massor med bra grönsaker till kaniner :-). Brocolli, blomkål, morot, palsternacka, selleri, rotselleri, kålrot, röd och vitkål, salladsorter, tomat, gurka, etc etc. Men det ska ges i små mängder! Börja med en liten snutt om dagen och sen upp till 1/2dl per kg kanin och dag. Det är nättre med lite och ofta än mycket och sällan. Äpplen och banan är uppskattade frukter. Liksom morot innehåller de mycket socker och är bäst som lördagsgodis. Alla kryddväxter uppskattas. Men ge inte citrusfrukter, lök, chili eller såna "starka" saker. Inte heller rå potatis/potatisskal eftersom det är för stärkelserikt. Du kan också grodda alla möjliga frön och spannmål för lite färskt grönt :-). Uppskattade vilda grönheter på vintern är kvistar och ris (ex sälg, rönn, blåbär, lingon, gran).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
1

Vi brukar servera en del av de grönsaker som blir över från våra måltider. Igår fick alla djuren lite majs tex och i förrgår blev det broccolimix. Vi använder antingen färska grönsaker eller så tinar vi upp lite frysta grönsaker. Kaninen och hamparna verkar inte bry sig om ifall det är färska är eller tinade grönsaker. Vi ger även örter som persilja och likannde.

Jag har funderat på att så gräsfrön inne för att på det sättet ha tillgång till lite färskt gräs att ge. Fast man kanske kan grodda gräsfröna istället.

Sen ger vi kvistar och lite lingonris och torkar grönt som nässlor

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Clariiz
1

Tycker du har fått rikgti bra tips? ovan :) Det jag kan lägga till är väl att du bör vara väldigt noga med att plocka bort grönsakerna som inte äts upp. Morot t.ex. blir väldigt gifitg efter att den blivit fryst.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lina R
1

#13, nej det där är en myt. Tänk själv, det finns frysta morötter i många wokmixar. Men en morot som fryst och sen tinat blir snabbt dålig, den är så sockerrik att den börjar jäsa (= blir till alkohol). Så nej, en fryst morot blir inte giftig. En gammal tinad morot blir dålig.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ninnelille
0

#14 Den är inte giftig, men man ska absolut inte ge sin kanin frusna grejer då det inte är bra för deras magar, och då blir dom dåliga i magen.. Så det är ju "giftigt" på sätt och vis :P

Lina R
0

#15 Man brukar tina frysta grönsaker innan man äter dom.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ninnelille
0

#16 Öh ja? Fast då blir dom oftast slaskiga..
Köp färska ist vetja! :)

Lina R
0

#17 Det var ju du själv som skrev att man inte skulle ge frysta grönsaker, vilket är en non-issue eftersom man tinar dom. Givetvis är färska nyttigare och har trevligare konsistens för både folk och fä, men fryst brocolli tillexempel är ruskigt billigt och kan vara ett bra alternativ om man har många.

Bästa sättet att tina frysta grönsaker på enligt mig är att lägga dom i ett durkslag och låta tina, eller skölja ljummet vatten över dom för snabbtining. Då blir dom inte särskilt slaskiga.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Ninnelille
0

#18 öh ja?
skit samma. tänker inte paja tråden.

Salish
0

Men kirskål t.ex som växer, om de fryser på natten, kan man plocka dom sen på morgonen när de har tinat igen när frosten försvunnit?

Ninnelille
0

#20 Det har jag gjort tidigare, och det har funkat :) Dom fryser ju inte lika djupt som tex morötter..

hobbymupp
0

http://webshop.gnagarboden.se/persilja-torkad-p-124-c-203.aspx

persilja ska vara jättebra för kaniner på alla sätt och vis. På gnagarboden kan man köpa mängder av tokade persiljabuketter :)