Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1508 ggr
Elvis The Rabbit
0

Fyverkerier

Hej! Idag är det ju nyårsafton och det smälls rätt mycket raketer. Jag har en utekanin, borde jag ta in honom? vi har en park rätt nära där jag bor som det smälls lite i men inte så farligt.

Borde jag ta in honnom då? Vad händer om han blir jätteskrämd?

Jg är lite ororlig för han…

Tacksam för snabbt svar :)

/ Johanna

<3 Dreams don't turn to dust <3

Baby-Blue
0

Kaniner kan ju dö om de blir för rädda. Men har han varit ute när det har varit raketer förut? för isåfall borde det inte va nått problem :P

Fridaaaa
0

Hade inte tagit in honom just inomhus, utan på ett svalare ställe i så fall
Mina kaniner skiter i raketer :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elvis The Rabbit
0

Tja, han borde klara sig för det har han gjort dom senaste åren…

bambiiii
0

Jag tog in min kanin då han är Livrädd och har aldrig hört något sånt! han är född april 2011

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

BusBella
0

Tar du in honom så är det stor risk att han får värmeslag, har han klarat sig tidigare borde han kunna göra det i år också.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

nykanin
0

mina är född i maj och har häller inte hört de, men endel har tjuvstartat lite me några raketer så då borde jag väll inte vara orolig :D

Mvh Linnéa

[Liiilly]
3

Du kan nog ta in honom en fem-tio minuter om du märker att han är rädd för raketerna. Tycker det överdrivs en del på den här sidan. Så snabt får kaninen inte värmeslag. Känn på dens öron så dem inte blir varma, då är det dags att ta ut honom igen. Brukar ofta ta in min kanin lite på vintern runt fem minuter bara, ingen fara alls. Håll kolla på honom som sagt och känns på honom så han inte blir varm så ska det nog gå bra ska du se.

Fast har han klarat det dem senaste åren och inte visat rädsla, så behöver du ju inte ta in honom. Men jag tar in min kanin i garaget under natten, så temperaturskillnaden inte är för stor. Vet inte om hon är rädd, men hon är väldigt ljudkänslig. Kaniner har ju en väldigt bra hörsel och jag tycker det är synd att den ska försämras av raketer. Jag skulle inte vilja utsättas för sådant högt ljud. För kaninerna låter det högre än för oss tyvvär..

bambiiii
0

Nu har en stoor eldraket hamnat i vår balkong och den sprängdes här! som  tur så var bambi här inne! :/

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

BusBella
0

#7 Fast vad gör det för skillnad om han är inne fem-tio minuter, då fortsätter det ju smälla efteråt ändå?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[Liiilly]
0

Iallafall hos hos smäller det som värst precis vid tolvslaget, då smäller det oavbrutet. Annars är det lite småsmällar då och då. Men jag föredrar att man tar in  ett garage till exempel, där låter det mindre. Ett täcke över buren dämpar smällarna också.

Elvis The Rabbit
0

Det börgade smälla ganska mycket så jag tog in honnom i garaget där det är nästan ingen temperatursskillnad. Har gjort iårdning en liten ''bur'' utav 4 kompostgaller och mycket hö :)

hjartelyckanskaniner
0

Mina är i ett dubbelisolerat kaninhus. Mio tom gör glädjeskutt som aldrig gjort glädjeskutt här hemma :p han är fullt normal. Liam och Alf blev lite rädda när man öppnade dörren iom att det smäller högre då.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Ebba-Ö
3

Dom dör inte av bli intagna, isåfall skulle alla kaniner som är med på Kistamässan vara döda och det är ju en del.

Mina kaniner bryr sig inte alls så det var helt lungt.

bambiiii
0

13# håller med, bambi fick inga värmeslag eller så när jag tog in honom,men rädd var han! :/

hjartelyckanskaniner
0

Fast nu är det skillnad på inomhus och utomhus när det är stekande sol. Hade en som dog av värmeslag för 2 år sedan. Han hade vatten, var i skuggan, hade isflaska att ligga på. Jag åt lunch på 20 min och under den tiden var han död. Det var ännu varmare i kaninhuset men alla andra låg på isflaskor så de överlevde. Den sommaren var det säkert 30 kaniner som dog pga värmen, av de jag känner. Kan vara fler runt om i landet. Bara en person hade 10 döda kaniner i sitt stall. Men som#9 skriver, vad gör 5-10 min när de skjuter konstant i 1 timme och sen finns det de som börjar 2-3 dagar innan. Kan man ta in de i tex ett garage så är det bättre. Där kan de åtminstone stå i flera dagar.

Mvh Emma

Clariiz
0

#15; Just klockan 12 smäller ju folk som mest så tar man in kaninen mellan 5 i och 5 över så skyddar men dem i alla fall från det absolut värsta.

Hos oss smäller det inte så mycket, och mina kaniner har aldrig brytt sig.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

hjartelyckanskaniner
0

#16 Här börjar man långt innan kl 12. De skjuter konstant mellan 23.30-00.30.

Jag tog in mina i kaninhuset dagen innan för säkerhetsskull =)

Mvh Emma

Clariiz
0

#17; Här också. Flera dagar innan. Men det är alltid vid 12 det är som mest. Det är ju då meningen är att man ska smälla.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

hjartelyckanskaniner
0

#18 Men här smäller det mest under en timme, alltså den tiden. Sen finns det de som smäller 3 dagar innan, kl 18 och även idag. Men menade att de smäller just den tiden och alltid i en timme. Så att ta in kaninen i 5-10 min är ju lönlöst då. Då är den ändå ute när de smäller som värst.

Mvh Emma

spacesheep
2

Jag hade inga problem med min lilla i vilket fall! Här började de smälla raketer redan för två dagar sedan, och har fortsatt ungefär sedan dess. Han är förvisso innekanin men struntar ganska så högfärdigt i vilket, första smällen blev han lite nervös över men sedan när han såg att inget hände spelade de ingen roll sedan.

Om kaninen är nervös och blir lugn av att dess ägare är i närheten kan man väl gå ut till kaninen annars? Inte bara tal om temperatursskillnader, det hörs inte mycket mindre inomhus faktiskt. Är det synen av raketerna de fruktar får man väl lägga en filt över buren… Nej, jag har inte haft problem med mina utekaniner tidigare och förstår inte varför en kanin skulle bli mindre nervös av att bli utsatt för temperatursskillnader och sättas på en ovan plats? Det kommer att vara nyår varje år, folk kommer smälla raketer, bilar kommer krocka osv - varför inte bara lära kaniner som är rädda för ljuden att de inte är farliga?

Att man tar in sina utekaniner i kaninhus, garage och liknande kan jag väl förstå mer, just av säkerhetsskäl. Men är man någorlunda mån om sin kanin så klarar man väl annars av att stå ute vid dennes bur och kolla på raketerna? Varför kan inte vi ägare anpassa oss efter djuren och gå ut, istället för att de ska behöva gå in? Visst beror det på vart man bor, men då det är olagligt att smälla raketer i bostadsområden där det kan skada någon/någons egendom är det nog inte så många som siktar på er trädgård och era burar heller…

Fridaaaa
0

#20 Mycket bra skrivet! :D

Pelzi
1

Om man tar in sin ute kanin så kan den bara bli ännu mer stressad, jag tycker att dom ska få vara på sin trygga plats som dom är van vid.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Ebba-Ö
0

#20 Men sen är det inte alla som är nyktra osv. och om man vet att folk inte alltid tänker sig för när dom skjuter och att det kan bli som det blev för #8 så är det väl bättre att ta in kaninen än att låta den vara ute och bli skrämd. Sen finns det personer som är rädda för fyrverkerier och för dom kanske det inte är så där jätteroligt att stå ute på tolvslaget med kaninen.
Och hos mig är det jättestor skillnad på ljudet ute och inne, så hade jag haft en Rädd kanin så hade jag tagit in den.

Fridaaaa
0

#20 en raket kan fara lite vartstanns om man har otur.

[EllenAlicia]
0

OT,är det farligt om kaniner äter snö ? min ena kanin brukar göra de x)

Fridaaaa
0

#25 Nej inte farligt, det är ju bara vatten. Men inte bra om dem får i sig mycket för det är väldigt kallt för magen

spacesheep
0

#23 #24 Om ni är oroliga över sådant kan ni helt enkelt be era grannar i förväg, de har ingen rätt att skjuta raketer som möjligtvis kan hamna på er egendom, ens enligt lag. Tror dessutom att om ni förklarar läget kommer de att rikta raketerna åt annat håll. Bor man istället i lägenhet är det förbjudet från innan att smälla raketer på området, och man kan prata med vaktmästare/polis om man har misstankar om att fyrverkerier ändå kommer sprängas, och de tvingas då övervaka området.

Är det att man själv är orolig så känns det dumt att straffa kaninen för detta också.. finner att ägare i alla möjliga fall ska anpassa sig efter djuret och inte tvärtom, då det är ägarens beslut att skaffa djuret och inte tvärtom. Man kan inte få folk att sluta smälla raketer helt, men man kan utan tvekan undvika skador på ens egendom/djur. Kanske krävs det lite ansträngning av en som ägare, men det får man väl vara beredd på när man skaffar djur, herregud…

Men precis som #22 skriver, är det verkligen en lättnad för kaninen att dels behöva gå igenom temperatursändring samt flyttas till en plats denne inte är särskilt van? Kommer det göra kvällen lättare för kaninen eller vill vi bara inbilla oss detta? För jag tror på det sistnämnda.

#25 Snö är ju bara vatten, och så länge det är ren snö ska det inte vara någon fara! Se bara till så att det inte är sådan snö som t.ex. är vid vägkanter så att det är avgaser i den (svart snö) för det kan jag tänka mig är mindre lämpligt att få i sig

#21 Tack förresten :)

Fridaaaa
0

#27 Jag har mina kaniner ute? Eller ja i boden men där är ju deras bur.
Jag "straffar" inte mina kaniner?!

Ebba-Ö
0

Men jag då som bor 10 meter från en stor park där "alla" i närheten smäller raketer. Det är inte så lätt att gå och säga till 20 pers  att flytta på sig pga. mina kaniner? Och mina kaniner är lika trygga inomhus som utomhus, så jag tror att det är skönare för en kanin som tydligt visar att den är rädd för raketer att vara inne eftersom det inte blir ett lika högt ljud inne som ute. Och hur otrygga blir era kaniner av en ny plats egentligen? Mina bryr sig inte ett dugg om att dom är på en ny plats.

[sstorm]
0

Jag har inte haft problem förrän i år. En (av 20) blev rädd och skakade som ett asplöv redan 8 på kvällen. Så hon satt i garaget i en transportlåda. Idag mår hon prima!

spacesheep
0

#29 Nej men om det är en okejad plats ligger din bostad inte i någon som helst riskzon och behöver inte oroa dig. Om annat så kan du kontakta ansvarig för fastigheterna/polis i förväg, så sätter de upp ett hårdare förbud för området. Simple as that! :)

Jag skulle vilja fråga detsamma isåfall "hur otrygga blir era kaniner av ljud egentligen?" en utekanin som bor i centrum är van vid billarm, ambulansljud osv. och dessa saker tar ingen hänsyn till. De flesta vänjer sig, och det är oftast lättare att vänja sig på mark man är van vid, då det egna reviret oftast är en särskild trygghet.

#28  Jag syftade på att man straffar djuren när man ständigt tvingar dem att anpassa sig efter ägare. Vet tyvärr med mig flera som tycker att det är helt okej att ta in en utekanin flertal gånger i veckan enbart för kel, då det "är för kallt ute". Att ha kanin utomhus tycker jag är super, och absolut inget straff. Ursäktar för missförstånd!

Fridaaaa
0

#31 Okej du menar så.
Ja jag tycker det med är fel att djuret ska anpassa sig efter människan, och att man tar in & ut kaninerna osv. Jag har mina ute, alltid haft, utom en nu men det är pga platsbrist ute. Men skulle aldrig ta in mina för att kela även om det hade blivit -20 grader.

Ebba-Ö
0

#31 Mina bryr sig inte eller inte så där så att jag skulle ta in dom. Men hade jag haft en kanin som darrade som ett asplöv skulle jag nog ta in den iaf. nästa år. 
Fast jag skulle aldrig ta in en kanin för att kela med den inne.

Och förövrigt kan en raket hamna lite varstans om man har otur och för våra grannar höll det på att gå riktigt snett och dom hade ändå skjutit flera innan.

[Wera]
0

Jag har aldrig tagit in mina kaniner och ändå har vi smällt på våran gård.
Våra hundar bryr sig inte heller, enda som var rädd var katten haha Tungan ute

Elvis The Rabbit
0

#29 Samma sak för mig, jag bor typ ''granne'' med en park där dom smäller mycket.

hjartelyckanskaniner
0

Här smäller de på gatan ca 50m från kaninerna.

Mvh Emma