Silage vs Hö
Vad är skillnaden och likheter?
Vad är bäst för kanin och varför?
Jämför gärna :)
Mvh Alice och Morpen :)
Det är torrsubstansen som skiljer (ju högre torrsubstans, desto torrare hö). Blötast är ensilage, torrast är hö. Det man brukar ge hästar är hösilage och ligger mellan hö och ensilage sett till torrsubstansen.
Torrsubstansen är beroende av när/om man plastar in skörden samt hur blött gräset var från början.
Inplastat hö/hösilage håller bättre hygieniskt och näringsmässigt då det så att säga konserveras. Plasten skyddar också höet från att bli förstört av t.ex. vilda djur eller drabbas av mögel.
När man öppnar en inplastad bal håller den ungefär någon vecka beroende på hur torrt höet är. Därför brukar man främst ha hösilage i lite större stall, för att slippa slänga det som hunnit bli dåligt. (Det lönar sig alltså inte att köpa en hel bal med hösilage till kaninerna, om man inte råkar ha några hundra stycken)
För djuren är det ingen större skillnad näringsmässigt eller så, men man bör vänja in dem vid det precis som man vänjer in dem med gräs på sommaren. Jag ger mina kaniner ganska torrt hösilage från stallet där jag har min foderhäst, och det funkar jättebra. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#1 tack så mycket :)
ensilage är mycket blöttare och luktar mer.
Tror det innehåller lite mer näring än hö med.
Inplastad ensilage håller 3-4 dagar efter man öppnat den
Jag skulle inte ge mina ensilage med tänke på hur blött det är plus luktar mycket mer.
Hösilage däremot (mellanting mellan hö & ensilage) hade jag kunnat ge i nödfall, om det är mer mot hö hållet än ensilagehållet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vår nya kanin fick hösilage hos uppfödaren, fick med en hög av det för att kunna fasa över henne på vårt hö utan att hon skulle bli dålig i magen.
Hösilage är mjukare, våtare och lukar annorlunda mot hö. För mig som endast tidigare varit i kontakt med ensilage så var hösilage en mycket trevlig produkt och hade jag kunnat hade jag gärna serverat hösilage till kaninerna, men eftersom en öppnad bal endast håller i några dagar så fungerar det inte till två kaniner.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Är inte hösilaget syrat? Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#5 Man tillsätter inte myrsyra till hösilage, men visst lite syrat blir det eftersom det blir lufttätt i plastbalarna. Däremot tillsätter man ibland myrsyra till ensilage.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#6 Aha, okej… Så det är ensilage som man inte ska ge kaninerna? Hälsningar Linnea www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Tack för alla svar :)