Börja avla?
Vad tycker ni man ska tänka på innan?
Sugen på wiener tecknanade dvv :)
Dock funderar jag mest hur nu gör med ungarna, har ni 10 tomma burar jämnt eller hur gör ni om ni får massa ungar som inte blir sålda till leverans datumet?
Innan du börjar avla så läs på MYCKET, flera månader!:)
Man ska ALLTID ha extraburar. Allt för mycket ångrar sig köpare.
Hur vet man att honan har blivit parad? Jo när en PARNING sker så faller hanen på sidan efter ett tag. Låt det ske ett par gånger!:)
När ungarna kommit så kan honan få en saltsen och under/efter dräktigheten så kan hon få lite extra pellets å alltid ha vatten i buren!:) (även fast kaniner alltid ska ha det)
Se till att ha en bolåda!:P
Hoppas att jag hjälpt lite!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#1 men uppfödare kan väl ändå inte sitta med ca 20 tomma burar, för endel har ju 2-3 kullar samtidigt…
#2 Honor kan ju ofta gå i samma bur om man har en stor, eller kvar med mamman, och hanarna kan antingen gå i en jättestor eller så får man ha några lediga fack. Seriösa uppfödare får ofta stora delar av kullen såld direkt, man ja, reservburar behövs!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Nja, det brukar inte behövas några tomma burar, ungarna kan ju gå kvar tillsammans till i alla fall minst 12 veckors ålder och längre än så brukar ingen unge bli kvar, annat än någon unge nån enstaka gång. Men man måste ju tänka på att bara ta kullar under den tiden då det är efterfrågan, dvs vår och sommar. Att ta kullar på höst och vinter är inget man ska göra, för då kommer man att stå där med osålda ungar, det är knappt nån alls som köper kaninungar på vintern. Störst efterfrågan är det i maj-juni, men det går att sälja ungar hela sommaren och även in i september även om det är mycket mindre efterfrågan då. Men från oktober-mars är det ingen efterfrågan alls. SÅ är det i alla fall här.
#4 Fast jag blev aldrig av med tre hanar, de föddes i slutet av april. Hade massa annonser och blev av med 7 ungar, men som sagt tre kvar. Så man måste se till att i alla fall ha plats för burar om det blir så.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 Sen gäller det ju att man tar ungarna i tid så de hinner fylla sina 8
(6, då kan de flytta men man ser helst att de blir 8 veckor gamla innan ev. flytt) veckor vid de datum då det är störst efterfrågan!:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag tycker att man alltid ska ha några reservburar. Både till ungar som blir kvar ( man kan aldrig räkna med att alla blir sålda ) och även om något djur blir sjukt och behöver skiljas från de andra pga smittorisk. Jag sätter tex alltid nyköpta djur i en avskild bur i några veckor så att jag ser att de är friska. Vill inte ha sjuka djur.