Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2311 ggr
michellekrantze
0

Mager kaninunge

Hämtade hem min Romeo då han var 9 veckor, han var extremt smal och liten! Man kände tydligt varje revben och vart dem började samt slutade, även övriga skelettdelar var lätta att känna. Det var mycket obehagligt och äckligt att hålla i eller ta på honom. Som tur är har han mycket lång päls som gör att han ser större ut. Nu är han nästan 3 månader och huden känns inte riktigt lika hårstråtunn men han är fortfarande väldigt underviktig och vet inte vad jag ska ge eller göra för att han ska gå upp i vikt mer än bli lite rund och mjuk om magen… Han har dock växt storleksmässigt väldigt mycket sedan hemkomst då han fick plats i min ena hand, är dock fortfarande mindre än hermelinen här hemma som är 4 månader..

Lejonhuvad kanin

f: 20 sep

Korrekt bett

Ska köpa avmaskningsmedel och avmaska bägge kaniner här hemma för att utesluta men känns som att det borde vara något annat som ligger bakom då Ramse (andra hanen) är superfin i hull och dem har träffats och dessutom pillat i sig varandras pluttar…

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Fridaaaa
0

Vad får han att äta?
Kanske behöver öka pelletsransonen om han får det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clariiz
0

Jag skulle avmaska som du sa och ge fritillgång till pellets och hö. Ev. blanda i lite havre i pelletsen.

Kaninungar är väldigt känsliga mot mask och kan bli riktigt smala, det har jag själv erfarenhet av.

Bor han inne eller ute?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

michellekrantze
0

Där han kom ifrån fick han hö och morötter, hos mig får han hö, peletts, havre, betfor, papegojmix med nötter/solrosfrön osv på helgen samt kvistar och någon grönsak/frukt/bär/ört/knäckebröd (ca varannan dag).

Dagsransonen är 2 msk peletts, 1 msk havre, (½ msk papegojmix (fre-lör)), (½ msk svälld betfor (1-2 ggr/vecka)). Det finns alltid kvistar och hö.

michellekrantze
0

Han bor inne, tur som det är då jag precis behövt klippa ner pälsen till huden på hela baken för alla tovor!

Han äter mycket, skålen är nästan helt tom då det är dags att fylla på och höet går åt som attan…

Clariiz
0

Har han stor aptit med ändå är så smal så tror jag verkligen på mask.

Min hona fick mask när hon var dräktig så bebisarna hade mask hela uppväxten tills de blev lagom gamla att avmaskas. Fick rådet att vänta tills de var ca 10 v. innan jag avmaska och då var de tunna. Trots att de åt hela tiden.

Nu är de avmaskade och har lagt på sig, fast de är inte helt perfekta ännu. Det kan ta lite tid ibland.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

michellekrantze
0

Okej, ja jag har också funderat starkt på mask men tycker ändå det borde ha märkts på vår andra hane då vid detta laget? Dem bor ej tsm ännu då Ramse ska kastreras först så Romeo bor i en bur men får ibland leka av sig inne hos Ramse då han har eget "rum" med massa byggnader och Ramse äter Romeos pluttar hela tiden borde inte han också magrat av vid detta laget då?

Clariiz
0

#7; Alla kaniner blir inte magra. Men de flesta blir lite tunna över ryggen. Hur känns han där?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

michellekrantze
0

På Ramse känner jag kotorna medan på Romeo känner jag hela ryggraden. Ramse är i perfekt hull, han skulle kunna gå ner puttelite i vikt i underlinjen och vi försöker motionera honom lite extra istället för att minska dagsransonen. Romeo börnar ganska mycket i buren, ute skuttar han runt i mer lugn takt, han får inte vara ute riktigt lika länge som Ramse men vi har dem ute dagligen.

Jag tänker avmaska även om jag har svårt att tro att detta är problemet eller enda problemet till Romeos dåliga vikt - vilket avmaskningsmedel ska jag köra på? Apoteket? Är bara van vid avmaskningar av häst och hund nämligen :)

Fridaaaa
0

#8 Om du är osäker om det är mask kan du köpa sånt test på apoteket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

michellekrantze
0

Jag kör på avmaskning direkt, dåligt med pengar, har dem mask eller inte så skadar inte en avmaskning och då har man det gjort och kan helt utesluta mask. Hoppas bara han går upp i vikt snart! Får kanske räkna med att det tar ett tag då han fortfarande växer. Vet dock inte om jag bör vänta, Ramse ska kastreras nu i januari, vet inte om det är bättre att vänta till en tid efteråt eller om man kan avmaska nu så pass innan… Storstädning och vädring får vi ta en dag till då vi avmaskar så allt är rent och fritt från eventuell mask/ägg! :)