Hjälp mig!!
De är så att båda mina kaniner har fluglarver! Ja ringde till veterinären och fråga va ja skulle göra och hon sa bara att ja skulle kolla efter sår och ja hitta inget men ja är fortfarande orolig! Den ena är smalare nu och dricker jättemycket och är alltid hungrig! Snälla hjälp mig!!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
avmaska med axilur
Hon sa att de inte hjälpte mot fluglarver vilket kanske förklara varför dom har de igen eftersom ja avmaska med axilur sist dom hade lika maskar vilket ja nu vet va fluglarver
Sajtvärd på degus.ifokus
funkar inte stronghold heller?
Ja vet inte, enligt henne funkade inte medicin utan du måste åka till veterinären och plocka bort dom :s
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja men då vet du ju vad du ska göra. Åk in till veterinären.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Min kanin hade fluglarver (har för mig att det var fluglarver), åkte in till veterinären med honom. Tyvärr var det alldeles för många, så han fick avlivas. Så åk in till veterinären, tror knappast att det funkar med någon axilur m.m.
Såhär står det på veterinaren.nu
Behandling
Behandlingen är många gånger mycket svårare än man kan tänka sig. För det första ser angreppet många gånger lindrigare ut än vad det i själva verket är och för det andra, är kaninen vanligtvis påverkad invärtes. Fluglarverna kan producera toxiner som påverkar kaninensallmäntillstånd negativt och gör kaninen känsligare för sekundärinfektioner.
Vid kraftiga fluglarvsangrepp och om kaninen visar allmänna symptom på att må dåligt, är det många gånger bättre att avliva kaninen.
Vid lindrigare angrepp och en allmänt pigg kanin, kan man satsa på behandling men man bör vara medveten om att det även då finns risker, att behandlingen blir kostsam och det krävs omfattande vård i hemmet.
Man måste söva kaninen för att rensa bort alla larver, raka bort kladdig, blöt päls samt behandlade sår i huden som larverna och den nedsölade miljön orsakat. Kaninen behöver allmänunderstödjande behandling, smärtstillande, antiparasitär behandling och antibiotika.
Efter åtgärderna hos veterinären är det viktigt att fullfölja eventuella behandlingar som ordinerats. Man kanske måste stödmata flera gånger dagligen ifall kaninen inte äter bra själv och minst en gång dagligen måste man tvätta och torka den där bak. Skyddande salvor som används till baby-stjärtar, kan smörjas på den såriga huden.
Naturligtvis måste man dessutom åtgärda de underliggande orsakerna till att kaninen blivit nedsölad. Vi felutfodring måste kosten rättas till och vid urinvägssjukdomar måste man kunnabehandla och bota dessa sjukdomar. Om man inte lyckas med detta kommer problemen medfluglarver att upprepas.
det finns ett pulver som heter stalosan som ska va bra mot flugor och sånt.både att läägga i bur och pudra dem lite med
Här är hela artikeln förövrigt http://www.veterinaren.nu/artiklar/kanin/infektioner-och-parasiter/fluglarvsangrepp-kanin/192
Låter som att du måste boka tid hos veterinären direkt! Håller tummarna för att det går bra!!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tyvärr hade dom stängt precis när ja ringde så ja måste vänta till måndag!! Finns tyvärr inte så mycket att göra åt saken:( #10 tack så mycket!
Sajtvärd på degus.ifokus
Dock ska fluglarver behandlas så fort som möjligt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inns de risk att dom/ nån av dom har fluglarver i sig trots att ja inte hittat nå sår eller sett nå i rumpan? Dom har ju väldigt mycke päls
Sajtvärd på degus.ifokus
#11 Ring jourveterinär, de har öppet dygnet runt alla dagar.
Finns de risk att dom/ nån av dom har fluglarver i sig trots att ja inte hittat nå sår eller sett nå i rumpan? Dom har ju väldigt mycke päls
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja har de haft fluglarver så finns det risk att det finns invändigt också. Framförallt på den kanin som smalnat av.
Testa att borsta kaninen med en luskam om du har det.
Kan man raka och kolla för att va på den räkra ridan?
Sajtvärd på degus.ifokus
Bor dom ute kan du ju inte raka dem, men om de bor inne går det nog.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
förlåt att jag kommer in här men jag har en fråga som har lite med det här att göra, hur kan man se/veta om ens utekanin har fluglarver
tass
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
du kan kanske kolla med en annan vetrinär.
P.S vet inte om det funkar men man kan alltid försöka!
du kan också söka lite på internet.
Vet nån var de finns bra bilder på fluglarver? Ja hittar bara dåliga bilder o ja måste veta 100% att de är fluglarver, är väldigt orolig!:(
Sajtvärd på degus.ifokus
För att vara riktigt säker, ta med provexempel plus kanin till veterinär.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja ska de på måndag men vill iaf se bild så ja vet mer säkert
Sajtvärd på degus.ifokus
Ja hitta en bild på kaninkanin.com men dom ja såg i buren va lite smalare och mer vita och svart topp, dom på bilden är ju lite brunaktiga? Är de inte fluglarver dom har då??
Sajtvärd på degus.ifokus
Har kaninerna fluglarver på sej lär dom ha det i sej vid detta laget. får hoppas att dom lever tills imorgon så du kan åka in med dom för är det fluglarver är det bara dag eller ett par dagar om o göra med! har du sett att kaninerna har flugägg på rumpan eller bara i buren? städa buren vilket som.. Fluglarverna äter upp kaninen innifrån och är otroligt hemskt och oftast finns det inget att göra mer än att slippa dom lida!
Är det verkligen så troligt att det är fluglarver, mitt i vintern? Jag skulle tippa på att det är mask…
Är kaninerna ute eller inne?