Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5029 ggr
Josefineeklid
0

Ögoninflammation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upptäckte idag att min kanin Bluwi var alldeles kletig runt båda ögonen.
Han har haft liknande förra hösten, men då försvann det ganska snabbt av sig själv & dessutom var det inte lika mycket som nu.
Kan det vara ögoninflammation? Han äter ju som han ska, men dricker inte så himla mycket. Han är inte särskilt pigg av sig längre heller, förut brukade han vara väldigt energisk och nästan lite bitsk.

Är såklart väldigt orolig, någon som har någon idé på vad det kan vara - och vad kan jag göra för att han ska bli bättre?

(Han är en dvärgharekorsning på 4 år, 75% dvärghare & 25% lejonhuvad)

besök gärna min "foto-mode-mus-musik"-blogg Kyss

www.sjuttiotal.blogg.se

Zvintos
0

Det ser ut som en ögoninflammation ja. Bäst är att kontakta veterinär och få det undersökt och få särskilt behandling för det när det är såpass mycket.

Norberg90
0

Köp Noviform på apoteket (receptfritt) och ge honom två gånger om dagen. Det rådet fick jag när jag pratade med veterinären :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[Liiilly]
0

Man kan droppa i koksaltlösning några gånger om dagen, finns att köpa på apoteket eller göra själv. Blir det inte bättre på några dagar så kan du kontakta veterinären.

Min kanin har också haft ögoninflamation flera gånger och första gången åkte vi till veterinären men det blev bara värre av salvan så vi fick en annan salva(vissa kunde tydligen vara känsliga mot den första salvan) men den hjälpte inte heller. Så då körde vi med koksaltlösning några dagar och och sen blev det bra! Lite tråkigt att kasta bort ca 800kr för veterinärundersökning och salvor när det endast blev värre av det..