Kastrerad hane
Var och lämnade in min kanin Hugo för kastrering tidigt imorse och ska hämta honom senare i eftermiddag.
Är det något speciellt jag bör tänka på när jag tar hem honom? Förutom tillgång till friskt vatten, pellets och hö?
Har städat rent i buren så att allt är fräscht och så med.
Är jättenervös för den narkosen och hur han kommer reagera…fy kommer inte få i mig någon mat idag i alla fall..
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Jag vet inte vad du har för material i buren men det kan vara bra att undvika spån, torv och halm nu när såret är nytt. Lägg ett lakan/handduk/tidningar över. Och se till så att han håller sig varm, och börjar äta snart.
Håller tummarna för att det går bra!
(Stackarn, han som är så manlig och dricker öl och så tar du bort hela härligheten :P )
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#1 Jag har sånt där pellets i buren inget spån.
Kan lägga in en handduk till honom så att han inte blir kall.
Tack så mycket!
(Haha ja fy vad elak jag är men är trött på att få kiss sprätt på allt jag äger och har.
)
#2 Vad för pellets?
Jag hade haft en handduk eller lakan i buren istället första dagarna :)
Och sedan se till att han kommer igång och äter direkt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag var också jätteorolig när min hane kastrerades. Jag hade honom inne i friggeboden den första veckan på en matta med lite halm i hörnen. Håll det rent i buren och ta bort allt bajs så fort som möjligt, och kolla såret varje dag. Om du inte har tillgång till att ha honom i ett svalt rum och ska ha honom utomhus kan du byta ut halmen och spånet mot en matta eller tidningspapper. Jag hade spån där han bajsade, men det var ju för att det skulle vara enklare att städa upp. Se till att han äter och dricker ordentligt. Jag fick spruta i min hane vatten för att han inte ville dricka. Men det går säkert bra. Om veterinären använder narkosgas är det lättare för dem att minska på gasen om det skulle behövas. Dessutom är en sån operation vanlig och de vet vad de håller på med! 
#3 Toa-Lätt heter det typ.
Hmm kanske ska ha det istället då. Är hö okej? Tänkte eftersom det är lite vasst.
#4 Har ju lyxen att vara hemma de första dagarna i alla fall så ska se till att hålla riktigt rent.
Han är en innekanin så han kommer att hållas inne som vanligt.
Har fixat en såndär liten plaststpruta utifall att han inte skulle vilja dricka för egen maskin.
Dom skulle använda narkosgas sa dom. Jamen precis dom förklarade för mig flera gånger att det sällan händer men man blir ju orolig ändå
Jag tror narkosgas är vanligast på kaniner, och på andra djur och människor. Det är säkrare än narkosspruta. Klart du blir orolig. Det var jag med. Det är okej att oroa sig lite ibland, även om det inte är någon fara.
Det är kanske svårare att ta hand om en utekanin som precis blivit kastrerad, speciellt på vintern då den redan satt päls och man kan inte ta in den, och det finns smuts och lera ute som kan komma in i såret. Bra att du har den inne, då blir det lättare att hålla rent.
Toalätt funkar nog. Det är inte vasst och lätt att hålla rent. Hö måste han ju ha så han kan äta men du ska nog inte ha det som underlag i hela.
Glöm inte att skriva när du fått hem honom och hur det går!
/Karin
#5 OKej :)
Ja hö måste han ha, för magens skull osv-
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Ja precis, skönt att ha honom inne så jag kan ha lite extra koll på honom. Var så nervös hela dagen!
#7 Han fick hö i ett hörn av buren!
Hämtade hem honom och han såg rätt loj ut och var rädd för att han inte skulle äta men han fick morötter, äpple, pellets och hö för veterinären sa bättre att han får massa godsaker än att han inte äter alls. Men han högg in på äpplet direkt och har ätit riktigt bra så det är skönt. Han sover en hel del men det är ju inte så konstigt.
Bara skönt att ha honom hemma äntligen
#8 Tänkte de
Tack för hjälpen! 
För min veterinär fick jag inte ha toa-lätt. Bara tidningar i en veckas tid. Troligen för att så lite skit som möjligt ska komma in i såret, även papperspellets kan ju lukras upp när det kommer kiss osv på det. Fick byta tidningar varje dag, funkade jättesmidigt.
/Jessica
#9 Skönt att det gick bra! Ska förmodligen kastrera min pojk så småningom, då är det skönt att höra att det går bra för andra!
/Karin
#10 Just nu har han ett lakan och tidningar och under tidningen lite toa-lätt. Byter varje dag (samt lakanet).
#11 Ja men det brukar ju gå bra men klart att man blir nervig. Men det går säkert bra för din lilla kille med