Para Vintertid!?
Jag som då ska bli uppfödare unrar lite när man kan para kaniner som bor utomhus.
Ser vissa som parar vintertid fast gör man bara det om kaninerna bor inomhus?
Jag tror att jag ska para på vår och sommar. Men kan jag para t.ex. i Januari och så kommer ungarna i februari ungefär å sen vid april så är de lev. klara.?
Det är ju där, imitten avåret som vill köpa kanin, om jag förstår det rätt.
Tacksam för svar!;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Man kan para vintertid på utekaniner också.
Jag hade inte parat vintertid på utekaniner om man inte har dem i en bra bod.
Finns risk att ungarna fryser ihjäl om dem hamnar utanför boet.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 a jag tänktemed det..
Men i Januari? Sent i Januari?
/ Cornelia Andersson,
December-Februari brukar vara dom kallaste månaderna.. Själv fick jag en kull som föddes 23 Mars (alltså parad i februari) och i den kullen låg 4 ungar utanför boet och 2 ungar i boet. Det va en förstföderska som egentligen va för gammal för att få kull men hon födde dom utan problem ändå.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Klart det går att para under vintern, men långt ifrån alla honor brunstar då, utan det brukar börja runt våren. Tänker då på de honor som bor utomhus.
#3 Beror ju på hur kallt det är,hur bra bur/bod man har osv. Här brukar det vara kallt i Januari, i regel minusgrader nattetid.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finns kaniner som föder uppe i norr i fleraflera minusgrader. Det är inga problem, ungar hamnar utanför boet även sommartid. Svårare att få de att brunst dock, men det finns knep för även det.
Ok tack för snabba svar!!:D
Jag måste ju som sagt ha en bra haneå sånt först innan jag börjar para å så :)
/ Cornelia Andersson,
Precis som de andra säger så går det ju att para vintertid också men det brukar inte vara så jätte bra om man inte har det i en bod där det inte är minus grader. Kaniner som är födda på vinter brukar oftast få tjockare öron.
#9 och öronen kan blir kortare en normalt samma som sommaren kan göra så att dom växer.
Oftast blir inte utekaniner dräktiga på vintern. Honorna börjar brunsta när ljuset kommer tillbaka i slutet av januari/februari. Då brukar de bli dräktiga. Det är också när de ungarna är leveransklara som många vill ha kaniner. Från april och fram till midsommar ungefär är det störst efterfrågan, sedan avtar intresset hela hösten för att vara nära noll i oktober.
Har man inte stor uppfödning och vet att man har intresserade köpare året om så ser jag ingen anledning att gå emot deras natur och para under den allra kallaste och mörkaste årstiden. Själv har jag stor uppfödning, men parar ändå ytterst sällan under september till januari.

Dvärgvädursungar som bor ute i kyla när dom växer upp, brukar ha svårt att fälla öronen, just för att dom blir kortare.
Själv tar jag bara kullar på vår och sommar.