Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1264 ggr
KaninPiggelin
0

Farligt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(kom inte på någon bättre rubrik)
Jo jag är lite orolig över en grej med en av mina kaniner,och då jag inte har någon mer som är kunnig på detta i min familj så tänkte jag fråga här i stället,här brukar man få bra hjälp :)

Jo,igår fick en av mina honor en kaninleksak. Jag la in den i buren på kvällen och sen i morse (på morgonen) så hade hon gnagt/tuggat på utsidan av det. Och det som jag är orolig över är att hon verkar ha tagit ganska stora tuggor,eller flera små.

Utsidan är i grön "mjukplast". Jättesvårt att förklara men känns som gummi.

Idag har hon mått precis som vanligt men hade tänkt klämma lite på hennes mage i morgon för att se om hon reagerar. Kan detta vara farligt? Funderar på förstoppningar och sånt om hon nu fått i sig nåt :/

bild från igår. Är som sagt inte så kunnig om vad som händer om en kanin äter något den inte bör äta. Läste även nu på förpackningen att man inte ska lämna en kanin ensam med denna leksak… :S

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Zekaan
0

Tror inte dom skulle sälja leksaker som är dösdfarliga för kaniner om dom får det i sig, men man kan väll inte vara säker. Så kanske avvakta lite helt enkelt.

Jag är säker på att någon annan kan svara på frågan bättre än jag.. :)

Fridaaaa
0

Säger som #1, tror verkligen inte dem tillverkar leksaker till kaniner som är farliga för dem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaninPiggelin
0

Ok,så då kanske det inet gör något om hon fått i sig "gummit"? :/

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Det är bara att avvakta och se, om du märker att kaninen mår dåligt, så kan du ju ringa vet. Annars så är går det säkert bra. Men ta ut leksaken, och satsa på leksaker av naturmaterial, så slipper du oroa dig :)

KaninPiggelin
0

oki

får göra det :P

Hur lång tid tar det för det kaninen ätit till att bli avföring och komma ut? (tror det heter så)

KaninPiggelin
0

är det ca tre dagar för kaniner också?

ullaholger
0

Kaniner har jättesnabb metabolism, skulle inte tro att det tar mer än 4 timmar.

Cameliont
0

Oj, jag hade tänkt köpa sådan till min frasse…

Men en sak man ska tänka på är att aldrig lämna kaninen ensam med (nya) leksaker eftersom man aldrig vet säkert om de tuggar i sig och då kan det gå riktigt illa om det hamnar plastbitar i magen.

Min frasse har enbart träleksaker och en plingrulle i hårdplast som jag vet att hon inte tuggar på. Bäst är egentligen enbart kaninleksaker i naturmaterial som trä, sisalrep, hö och halm för att vara på den säkra sidan.

Gnagarboden.se har många bra och säkra aktiveringsleksaker!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

KaninPiggelin
0

vet,och det är det jag har så dåligt samvete över,tänkte inte alls på det :( Men hon har ätit varje dag sedan dess (hon fick leksaken på julafton kväll) och då borde det väl inte vara någon fara? Ska tänka på det nästa gång.