Skadat öra
Ringde vet och rådfrågade vad jag skulle göra och dom sa åt mig att hålla rent örat och så kunde jag komma in i morgon så fick vi se om det behövdes sy eller inte, men hon sa att det kunde vara svårt att sy just öron. Någon som har erfarenhet av detta?
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
vet inte hur det ser ut men just öron brukar fixa sig själva.
kan du inte ta en bild?
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
# 1 Kan ta bild senare ikväll då jag ska dit och mata och kolla till såret
Är hos min pappa just nu och kaninerna bor hos mamma..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
Här är en dåligt ritad bild i paint på hur det ser ut
Vid det röda så är örat "delat" och sitter inte ihop
Oj är det sådär långt delat alltså? :O
Vet flera som fått bettskador på öron, som har läkt bra, men fortfarande varit delat. men att själva sårkanterna läkt ihop.
Tycker det är konstigt att veterinären sa att du kunde komma in imorgon om det behövde sys. För det kan bara gå ett visst antal timmar innan det är för sent att sy.
Hoppas det går bra med kaninen iallafall :)
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
# 4 Jo har haft en hane som hade ca 2 cm delat och det läkte ihop av sigsjälv..
Säger som #4 att om du kommer in imorgon så är det mest troligt för sent att sy utan att det blir mer jobb. Då måste de skära i kanterna på såret och sen sy ihop. Du kan ju testa att "linda" något runt örat (självhäftande bandage om ni har) så att sårkanterna möts. Eller sätter ex sårtejp på insidan av öronen, sådan som man använder om det inte går att sy. På så sätt finns möjligheten att det läker ihop. Självklart måste det hållas rent också.
Ojdå hur kan detta ha hänt? :o ser riktigt hemskt ut om det liksom har delat sig! Hoppas det löser sig!
Med särskild sårtejp menar jag för övrigt sån här.
Jag instämmer med de som säger att kaninen måste åka in till veterinär nu! Det går inte att sy dagen efter. Försök med en annan veterinär.
Även om örat skulle läka utan att sys så kommer det vara flikat och stor risk att det rivs upp ännu mer.
Hur kunde det gå så illa?
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Har tagit kort nu.. men har ingen sladd så kan inte överföra just nu :/
#6 Tack för tipset, stack till kaninerna och tejpade hennes sår med sårtejp direkt efter att jag läste ditt inlägg ;)
# 7 Försökte sätta ihop två alfa-honor men det gick tyvärr inte så bra..
En bild på hennes öra
Tejpade såret från insidan