Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 677 ggr
Qepta
0

Ringamärka

Jag funderar på att ringamärka mina belgiska harar istället för att tatuera dom.

Har då två frågor, vilken ringstorlek passar på en hare och vid vilken ålder ska ringen på?

Tacksam för svar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

dermot
0

Mät föräldrarnas ben (runtom) och utgå från det. (Tror storlekarna står på SKAF?) Men jag gissar på att E(?) passar till hare men vågar inte säga med all säkerhet i världen.

Testa vid olika åldrar, det gjorde jag när jag var osäker, prövade först vid 6 veckor, de satt alldeles för löst, sedan vid 8 veckor och då passade dem på samtliga i kullen. Dem var dvärgvädurar, så vet inte hur det är med harar?

Lycka till! :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Qepta
0

Tack för de snabba svaren!

Ska kolla på SKAFs hemsida och sedan mäta honans ben då jag ej äger hanen. Ska be ägaren till honom mäta hans ben.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zvintos
0

Ett tips? gällande att mäta bakbenen är om man har ett skjutmått. Använder man det får man rätt mått på en gång, istället för att mäta runtomkring. Glad Eftersom det är ju är diametern som storlekarna är.

Qepta
0

Tack för tipset, ska se om någon bekant kan ha ett skjutmått.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Qepta
0

Fungerar ett sådant skjutmått lika bra som de i stål?

Tänkte att jag kunna åka och köpa ett sådant imorgon isånnafall.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Skjutmatt-och-Mikrometer/Skjutmatt-2-st-16114/

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Suskiv
0

Jadå det fungerar lika bra, det enda är att plast inte är lika hållbart som stål men ska manbara mäta kaninben så spelar det ju ingen roll.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Qepta
0

Kanon!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Chieko
0

Enligt de papper jag fick hem från SKAF ska benringar på mellan 10 o 12 veckors ålder.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zvintos
0

#8: Åldrarna har det diskuterats om förut. Om jag skulle försökt sätta på ringarna på min förra dvärgvädurskull vid 10-12 veckors ålder skulle det vara för sent. Ringarna sattes på vid 6 veckor och satt då kvar. Däremot på hermeliner kan man bli tvungen att vänta tills 10-12 veckor. Så allt hänger på ras och även en del hur pass fort deras baktassar växer. Ju fortare dessa växer, desto tidigare bör man sätta på ringarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Qepta
0

Om man säljer ungarna vid 8 veckors ålder och benringen är för stor, ska man skicka med den till ägaren då eller?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Chieko
0

Min uppfödare fick inte ringarna i tid trots att hon beställde tidigt så hon har skickat den till mig, borde få den nu i mellandagarna. Då är pojken 11 veckor så bara att hålla tummarna antar jag…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

zezagena
0

Stl E borde funka, harar lika tjocka ben som dvv?  kanske D isåfall oxå .., fick på min dvvädur-unge när han 10 v ring D men det rätt individuellt hur tjocka ben de har/får Glad