Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 444 ggr
ciss
0

Avla för skojs skull

Vad tycker ni om att man tar en kull för skojs skull, utan syfte? Skriv och diskutera! :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Horsepower
0

helt ok om man vill t ex behålla alla ungar elr hittat många personer som vill ha 100%

SaraB
0

Jag tkr det är ok, om man vet kaninens bakgrund (bettfel, andra sjukdomar) och har köpare innan! :)

Elina.
0

Jag tycker det är fel att ta ungar enbart för skojs skull. Jag tycker att båda avelskaninerna ska ha goda egenskaper att föra vidare, mer än att de bara har ett gott temperamente. Även kaninernas släkte ska kännas till. Kullen man tar ska enligt mig ha ett syfte, samt vara ett försök till att förbättra den kaninstam vi har idag.

myriis
0

Det finns massa kaniner som har bra temprament, och det är inte ett dugg svårt att hitta två kaniner som har bra temprament och tycka att "Detta är så bra att ungarna kommer bli jättekeliga"
Varför inte istället hitta en perfekt kanin som är jättebra inom utställning eller hoppning? Det är väl roligare Att ta en kull som verkligen har ett syfte och inte bara är till för att gosas med?

Poseidon
0

Men om man inte håller på med hoppning lr annat. Och gärna vill ha små ungar på sin hona. Så tycker jag det själkvlart är ok. Det är väll upp till ägaren om den vill ha en kull lr ej. Sen måste man ju ha köpare osv eller behålla ungarna. Det kan ju vara kula att ha en unge efter sin kanin. Min åsikt…

twinnie
0

Håller med #2.

Jag kan ingenting varken om hoppning eller utställning men är väldigt intresserad av kaniners genetik & vill i framtiden gärna försöka få fram fler så kallade "Teddylöwen" i olika färger.

Boromir
0

Jag tycker att det är viktigt att man förstår att man kan bli sittande med fler kaniner är man tänkt sig. Att man har plats dom. Att man är intresserad av att ta hand om dom hela livet och inte tröttnar då man själv blivit lite äldre eller fått andra intressen. Det kan vara svårt att sälja lite äldre kaniner men dom kan ju faktiskt leva 8-10 år.

myriis
0

Ordet "För skojs skull" tolkar jag som att man bara avlar för att det är kul och inte har några som helst mål med aveln/kullen. Utan bara tar en kull för skojs skull, säljer ungana och så var det med det.
Hur tolkar ni ordet?

Jag tycker man kan ha en seriös kelkaninsuppfödning. Vissa kanske har flera kaniner som dem avlar på, men endast just till kel? Man kan ju använda köpeavtal och sånt ändå.

[Niike]
0

Om man har köpare, och/eller plats om man inte skulle kunna sälja alla. Tycker också föräldrarna till de blivande ungarna ska vara trevliga osv, framförallt mamman eftersom det är hon som uppfostrar dem. Tycker det är ok.

twinnie
0

#8 Tolkar För skojjs skull precis som du. Att man bara tar en kull för att " .. dom är ju så söta " eller " .. det är kul med kaninungar! ".

Jag skulle vilja föda upp kaniner för att få fram nya färgkombinatoner och så småningom blåögda Teddylöwen kaniner.

twinnie
0

Kan även tillägga att jag redan nu har flera som är intresserade av kaninungar :P