Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 778 ggr
bellamollylovee
0

Spänd mage

Våran hona härhemma har under någon veckas tid haft spänd mage. Förut har hon inte haft några problem med det här.

Hon verkar må bra utöver det och äter och dricker med god aptit. Pigg och glad. Har dock magrat lite, därav foderökning. Misstänkte mask men fann inget i avföringen.

Ingen annan av kaninerna har fått spänd mage. Inget foderbyte.

Vad ska jag göra?

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Kaninen kan ha mask även om det inte syns i avföringen. Om kaninen har spänd mage samt har magrat av, så tycker jag att du ska avmaska.

[Luppa]
0

Kan hon vara dräktig?

bellamollylovee
0

2# Nej. Vi har visserligen en hane härhemma men jag kan intyga med 100% säkerhet att dom inte varit tillsammans.

Fotoryttarnas.se

Zvintos
0

Hur länge har hon fått det foder du ger nu? Även om inget foderbyte skett nu, så kan det vara en reaktion på det ändå, beroende på när det skedde. Jag hade problem med avmagring och spända magar ett tag under 2009. Avmaskade och ingenting hände. Var till och med till veterinär för undersökning med den som var värst drabbat - ingenting! Däremot hade jag börjat med ny foderblandning ca 3-4 månader innan. Så jag testade att ändra fodret och sakta men säkert så blev det bra igen.

bellamollylovee
0

4# Hon har fått samma foder hela tiden hon bott här, vilket är drygt 1,5 år. Så tror inte det beror på det. Men ska testa avmaska, vilket avmaskningsmedel är bäst till kaniner?

Fotoryttarnas.se

Salish
0

Om hon äter ordentligt borde det inte vara gasig mage, i så fall hade du fått åka in med henne. Man kan köpa Axilur på apoteket, det är ett avmaskningsmedel. Jag vet inte exakt hur mycket det är för en kanin, men du ska ha den flytande i alla fall. Det finns säkert någon annan som vet hur mycket. Om det inte hjälper så åk till veterinären!

jasmina.p
0

min ena hona fick ordentligt spänd mage när hon var dräcktig, och hanen kan få det ibland om han ätit något han inte tål (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

bellamollylovee
0

6# Okej, jag får köpa in det. Är det någon annan som vet mängden? Och kan jag blanda det i vattnet eller hur har ni gett dom medlet?

Fotoryttarnas.se

Norberg90
0

#8 När jag har avmaskat har jag gett 0,5ml/kg kroppsvikt i 6 dagar. O återupprepat efter 14 dagar. Axilut flytande alltså :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

bellamollylovee
0

9# Okej, hur gav du medlet?

Fotoryttarnas.se

Dipsie'n'Poo
0

(#10 Jag har inte avmaskat. Men jag tror man får en pipett med förpackningen för att trycka in i munnen.)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

Acinorev
0

Jag gav Axilur i pelletsen, andra ger via spruta i munnen. Mängden står angiven i förpackningen.

Zvintos
1

När jag har avmaskat har jag mosat banan och blandat det där i. Funkat jättebra på mina matvrak.

jasmina.p
0

Då jag har avmaskat med axilur flytande har jag tagi kaninerna i famnen och sprutat in försiktigt med en barnspruta sån man får när barn är förkylda, och sen godis efteråt (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

bellamollylovee
0

Tack så mycket för svaren allihopa :)

Fotoryttarnas.se