Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1660 ggr
CatchFatch
0

Vilken ras?

Hejsan!
Jag har funderat på att skaffa en kanin igen, hade en för några år sedan som jag kind of räddade från svält. Han var en dvärgvädur.

Nu vet jag inte riktigt Vilken ras? jag vill ha och undrar om ni har några förslag på raser?
Jag vet att alla individer är olika men jag skulle vilja ha en relativt lugn ras som går bra ihop med andra djur, så som hundar och katter. Jag hade tänkt att den skulle få gå lös i hela huset så någon som trivs bra inne vore bra.

Jag vill inte ha någon för Avel eller tävlingar, utan bara som sällskap. :)

Är dock fortfarande lite inne på hermelin, dvärgvädur eller kanske någon lejonhuvad, men helst någon korthårig.

MVH Sofia. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Fransk Vädur kanske? :)

De är väldigt lugna och fridfulla i sitt sätt, dock är de ganska stora och både äter och skiter mycket. ;)

Men det tycker jag är ett bra pris att betala mot denna underbara ras!

Har en kull nu, supermysiga allihopa! Föräldrarna är fantastiska! Pappan var så gott som inte alls hanterad när jag köpte honom (enligt uppfödaren), men han var hur snäll som helst direkt, kunde bära och klippa klor hur fint som på vilken kelsjuk kanin som helst! _Kika in på hemsidan, under aktuella kullar, så ser du mer information om dem! www.stengardens.tk_

Här är en mysbild på bebisarna! :-) Dessa kommer jag försöka lära att gå på låda, så blir det lättare för köpare. (Då redan en är bestämd lösgående innekanin).

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[linneasandberg]
1

Lejonhuvad dvärgvädur kanske? Jättegoa är dom, har 2st lejonhuvade dvärgvädurer och en vanlig lejonhuvad! riktigt mysiga är dom, relavtivt lugna gosar mycket och bra temprament ! Kan visa en bild på min unga dam :D

bambiiii
0

Holländare kanske! jag har en som är översocial kan jag säga! de är normalpälsade och korthåriga,alla färger är godkända och de väger mellan 2-3,2 ungefärhttp://www.google.se/search?hl=sv&cp=14&gs_id=1g&xhr=t&q=holl%C3%A4ndsk+kanin&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&biw=1280&bih=933&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=EZDxTuWKGvD34QSTnOzbAQ

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CorneliaAndersson
0

En hermelinhane kanske?

Då kan jag erbjuda Superstars Sture Junior ''Sture'', som är viltgrå. Otroligt snäll, ALDRIG varit agressiv. Gillar att hoppa, gått utställningar. Älskar att vara på stora ytor där han kan få springa runt lite. :P Dock är han 1år och ca 7mån, men han kan ju leva minst 9 år till :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Chieko
1

Om du ska ha den lös tillsammans med katter och hundar skulle jag rekommendera en lite större ras, så att den inte bara blir en munsbit för de andra djuren. Gillar du hängöron finns ju lilla tysk vädur (mellan stor) och fransk vädur (stor). Rexkanin har jag, den är ju lite speciell med pälsen om du vill ha det :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

CatchFatch
0

Först och främst måste jag bara säga till 2# och 4# att ni har så sjukt söta kaniner! Får lust att plocka med mig dem direkt!

5# Jag vet inte riktigt men jag .. kan man kankse.. välja e av varje? XD Nej men öronen spelar inte så stor roll, för jag gillar båda. :)

Tack för alla svar : D

Det enda bekymmer i kaninvalet just nu är att jag har en hund, en boxer, som är väldigt busig och pussig. Så jag är lite rädd att hon kanske skulle skrämma kaninen..

Dessutom måste jag flytta tillbaka till min mamma om jag verkligen bestämmer mig för kanin igen, då min pojkvän är allergisk. :P

CorneliaAndersson
0

Det låter komplicerat

/ Cornelia Andersson,

CatchFatch
0

7# haha jo lite. :P Fast egentligen är det inte så komlicerat, står fortfarande skriven hos min moder och har kvar mitt rum där ( dock är det fullt av skräp där sedan mamma byggde om köket och sedan när hon skulle fira sin födelsedag så la de in alla verktyg i mitt rum. :P ) Hos min pojkvän har jag bara min gerbil och dennes akvarium, mina kläder och lite nödvändigheter som dator, böcker och sängkläder. :P

Dessutom har jag hela tiden varit velande över vart jag ska bo och det dissuteras ganska mycket här. :P

En fråga!

Vilka färger kan man hitta hos hermelin och dvärgvädur / lejonhuvad dvärgvädur?
 Dessutom ni som har kaniner eller har testat haft i olika storleker, vilka kaniner fastnade ni mest för, små eller stora?

Salish
0

Jag skulle rekommendera en holländare, de är lite större än dvärgvädurar som kanske blir skrämda av en hund. Har både dvv och hollis och kan klart meddela att holländaren är mycket mera social. Dvärgvädurar är också mycket trevliga, men för båda raserna är det ju olika för varje individ.

Dvärgvädurar kan ha nästan vilka färger som helst och många teckningar. Hermelin och lejonhuvad kan jag inte säga något om.

Fridaaaa
0

#8 Eftersom du har Boxer, och vet hur livliga osv dem kan bli, hade jag satsat på en större ras. t,ex fransk vädur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jasmina.p
1

Jag har en frigående perle egern hane här sov han med min hund och pojkvän tills jag råka väcka honom med blixten. (: Han är näst intill lika stor som min hund :D

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Chieko
0

Är det värt att skaffa kanin om din pojkvän inte tål den? En kanin lever (förhoppningsvis) bortåt 6-7 år, tänk om ni vill flytta ihop inom den tiden, hur gör du då?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

:holmgreen:
0

Mina favroit raser är Hollis och frasse! :D

Har en holländare, jag tycker storleken e lagom och att de e fruktansvärt mysiga! :P Franska vädurar är ju stora…och mysiga , enligt engna erfarenheter. Jaa , jag gillar mysiga ninisar , och personligen föredrar jag större raser. Jag är inte säker på varför , men de är dom jag har fastnat för :)

CorneliaAndersson
0

#8 Hermeliner kan finnas i många färger! Undrar du godkända eller icke godkända raser??:)

/ Cornelia Andersson,

CatchFatch
0

#12 Vi bor ihop nu och vi har gjort det i ca 18månader. Dock så har vi båda två mycket saker vi vill säga till om, vi är envisa och har totalt olika smak i inredning så vi går varrandra på tårna rätt ofta. Och jag har som sakt velat om skaen i mer än ett år pga av att jag saknar min familj och mina djur hos min mamma så mycket.
 Jag är dessutom bara i tankar på att skaffa en kanin just nu.
Men om jag flyttar till mamma och om jag skaffar en kanin och om jag sen vill flytta tillbaka till min pojkvän så har jag några  val ang. kaninen. Jag vänjer honom antingen att bo ute i en bur på balkongen, tvingar min pojkvän att stå ut ( huhuhu ) eller så får min syster ta över kaninen ( hon vill nämligen också ha kanin och om jag skaffar en så kan jag nog lova att hon kommer sno honom ett par gånger. :P )

14# Det spelar ingen roll om färgen sådär, tänkte mest om det kanske finns någon japan färgad eller om de flesta är enkelfärgade osv. På hermelinen då.

Fattar inte hur folk kan välja färger! Faller pladask för alla. :P Förutom den hollänska (A) Tyvärr. Tycker deras svart/vita färg är ganska tråkig med så raka linjer.. huhu (A)

10# Jo, ja det tänkte jag med.. dock faller jjag lätt tillbaka till de mindre raserna av någon anledning.

Salish
0

#15 Alla holländare är inte svartvita. Dett finns japantecknade, brun och massa fler också.

CorneliaAndersson
0

#15 Jag vet ej om detfinns Japantecknade i Avel å sådär, det är nog något man får mixa fram :P

/ Cornelia Andersson,

[EllenAlicia]
0

Holländare eller en stor fransktvädur :)

denice95
0

Vet att du sa helst korthårig men tänkte att man kan ju tipsa ändå.
Teddydvärgvädur! Väldigt lugn ras med mycket mjuk päls :)
Kommer ta en kull Teddysar till våren om du skulle vara intresserad.

www.coellos.weebly.com

CatchFatch
0

Hejsan, satt och kollade lite på blocket efter kaniner, bara för att. Hittade en som bortskänkes och han var runt 18 månader.
Han var av rasen Perle Egern.

Hur är den rasen rent allmänt?

Clariiz
0

Är din pojkvän alllergisk kan det fungera bättre med en rex eller lejonhuvad.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[linneasandberg]
0

får en kull i maj om du är intresserad ;) (lejonhuvad blandis)

Skogsdalens
0

Jag tycker du ska (som #21 sa) testa med en rexpälsad kanin, vissa allergiker "tål" dom kaninerna mer! Glad

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

jasmina.p
0

#20 Perle egern hanen hämtade jag ca två veckor sen den som var på blocket, han är helt underbar. så själva rasen rekomenderar jag men han är min ;)

CatchFatch
0

24# Nej men tusan också! Han såg ju så underbar ut!!

Skogsdalens
0

Kan du inte lägga upp bild på honom? :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

jasmina.p
0

#26 om du menar mig så har jag lagt upp en bild högre upp i tråden (: