Dålig i magen
Jag har en lejonkanin korsning som bor året runt ute på min inglasade balkong. Senaste tiden har hon varit väldigt lös i magen, och det luktar väldigt äckligt. Senaste veckan har jag bara gett henne hö, vatten och pellets men ännu har det inte blivit bättre. Nu har jag fått klippa av mycket av hennes päls då allting fastnar i den.
Bör jag vara orolig? Vad kan det vara? Finns det något tips? på vad man kan göra?
Hon är för övrigt som vanligt och äter och dricker som vanligt.
Pröva att endast ge hö och vatten.
Jag har en diarré kanin hemma jag också han får endast hö och vatten och de blir mycket bättre (:
Om du vill ge godis någon gång ibland, så gör eget godis med bakterier som är bra för matsmältning, tarmfloran osv (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Om det har pågått länge kan det vara idé att uppsöka veterinär, finns risk att hon blir uttorkad. Men som sagt, testa ta bort pellets också.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#2 Lite allt möjligt, men hon har aldrig blivit dålig. Gav henne frukt, torkade maskrosor, grenar ja, det vanliga helt enkelt.
Nu är det ju så att hon bor med en till kanin, men den kanske kan klara sig på bara vatten och hö också d:
#4 Den andra kaninen kan ju få komma ifrån den "sjuka" och äta pellets ensam en stund (ex. utanför buren på golvet eller i hagen).
Som #5 säger så kan du låta den få pellets ändå, men alla kaniner klarar sig på vatten och hö om det är så :) Tänk på de vilda ;)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
jag brukar ge svagt kamomilte till mina kaniner när de är dåliga i magen och då går det över på några dagar
Ska testa bara ge hö och vatten ett tag (iaf till den ena) och blir det inte bättre ska jag testa med kamomilte, tack för tipsen! (:
#7 ger du de svalt i flaska eller skål då? (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#jag ger det svalt i flaskan