Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1647 ggr
dermot
0

Blev livrädd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag vara ute och gav kaninerna mat tidigare ikväll, så sneglade jag in i andra rummet (där just nu 4 undjurssyskon går i varsitt fack) och då såg jag Trasdocka(Arcangeli) nästintill kasta sig på rygg och låg där i typ tre sekunder sedan upp igen och kuta rundor! Blev livrädd! Trodde hon dog eller något, såg ut som på tecknad film ungefär, benen rakt upp, sprattla lite och sedan ploff…!

Sprang dit direkt (höll precis på med att ge Vilda mat, så hon fick minsann vänta någon minut, då blev hon lite kinkig, dvärgvädurar i ett nötskal ni vet Flört) och så fort hon reste sig upp igen och tittade hon konstigt på mig och bara "vadå?".

Hon har alltid varit mindre än syskonen, har haft annorlunda "skutt" och har nu fått mask (ska börja avmaskningskuren imorgon, då tar jag syskonen med).

Gör era kaniner också så?? Har aldrig sett någon göra så förut. Inte så där i alla fall, såg ju hemskt ut! Förvånad

Här är en bild på lillplutten Kyss

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Klara.b
0

Min har ej gjort så iallafall. Är det nån/nånting i bakgrunden som skrämmer henne?

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Acinorev
0

Jag vet inte riktigt om du menar på samma sätt, men Alfons brukar göra så när han är glad, busig och/eller trött och mysig. Det bara smäller och så ligger han där.

NaDa...
0

När jag hade kaninungar så gjorde de det, men det var för att de fick havre blandat med pellets. ;)

Har aldrig varit med om det annars…

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Fridaaaa
0

Tufsan har kastat sig på sidan och blivit liggandes en stund. Varit superrädd!

Hittade Smilla när hon var liten, en gång på rygg, trodde hon var död!

Flera kaniner som har skrämt mig att vara liggandes :S
Men bara Tufsan som slängt sig på sidan, jo min förra kanin Joker gjorde så med:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
5

Min kanin brukar slänga sig när han är trött, såhär kan det se ut då… Men det kanske inte är så du menar?

hjartelyckanskaniner
0

Jossen låg alltid och så på rygg när hon var bebis. Man vände på henne men sen la hon sig på rygg igen. Har andra som också lagt sig på rygg men det är 1-2 ggr och det var inte planerat att de skulle hamna på ryggen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

bambiiii
0

Jag drömde att Bambi dog idag! han låg på rygg i vardagsrummet så kom jag fram och skakade honom och sen så hoppade han upp och slickade mig haha!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

BusBella
0

Våran kanin Mindy brukade göra så när hon hade ungar, då var hon så trött på dem att hon bara brukade slänga sig på rygg i toaletten. När pappa var ensam hemma blev han livrädd och trodde hon var död.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[EllenAlicia]
0

tass

dermot
0

Tack för era svar!

Alltså, hon busade runt lite grann (tror jag, hörde att hon bökade rundor där i allaf all) och sen såg jag i ögonvrån hur hon hamnade på rygg! Förvånad Och sedan låg hon där en pyttestund och kravlade lite (som om hon rättade till sig typ), och sedan upp igen och kuta rundor! Jag bara: Whaaaat?!

Men hon är väldigt tjock och smal över ryggen, då hon har fått mask, kanske är så att hon har vääldigt mycket mask? Foten i munnen Jag vet ju inte…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NaDa...
0

Eller så hade hon bara för mycket energi och sprang runt så mycket så att hon rammlade omkull :)
Håll det under kontroll, händer det mycket ofta så skulle jag ringa veterinär.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Cameliont
0

Det var inte sådan vanlig ligga på rygg och må gott?

Annars har jag läst mig till att obehandlad mask kan ge samma symtom som stroke/hjärblödning, så att avmaska är en bra idé!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Hanna
0

#12 Men dem avmaskar ju. ;)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

dermot
0

#11 Ja, antagligen. Såg inget idag, så jag hoppas att hon bara hade lite brått i kurvan. Eller hon kanske övade påen roll till en teaterföreställning? Hon är säkert boven ;) *fniss* Skrattande

#12 Njää… det tror jag inte, eftersom det gick så fort. Fast ja, som sagt är hon knäpp ;)

Jepp, precis som #13 säger, så avmaskar vi. Hon fick första omgången idag. :)

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#12 Har aldrig hört det utan hört att maskarna kan bita hål på tarmen och sen äta på resten av kroppen. Alltså äta upp kaninen invändigt. Fast inte dessa små spolmaskarna då utan sådana stora räliga maskar.

Mvh Emma

dermot
0

#15 Läskigt :S

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#16 Gissa om jag blev rädd när jag såg att ena kaninen hade mask efter att jag fick höra det! Jag var ju helt rädd att kaninen skulle ligga död i buren efter någon dag.
Sen när Sven höll på att dö. Asså jag grät nog i en vecka och sen blev han frisk, Puh! En annan kanin välte ut vatten i fodertunnan och jag fick inte bort exakt allt. Jga trodde det men det fanns kvar lite vatten och när jag var på semester så matade hon som passade kaninerna med det fodert och Sven såg ut som om han skulle ramla ihop och dö om man blåste på honom. Han avmagrade något totalt. Men han kämpade som en tapper liten hjälte och blev frisk efter att jag sprutat i honom Berocca i 5 dagar. Jag trodde att jag skulle dö där ett tag. Man ser hur kaninerna verkligen kämpar för en in i det sista och förhoppningsvis överlever de =)

Mvh Emma

dermot
0

#17 Jamen gud… :O

Ojdå! :( Stackars Svennisen :(

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#18 Det var hemskt =( Men då ser man verkligen hur de kämpar för var dag som går för att inte lämna en ensam

Mvh Emma

dermot
0

#19 :( Jag förstår hur du menar… Vi fick avliva några kycklingar idag.

De var dåligai magen och i benen, vet inte vad som hänt, men jag gav de två dagar att bli bättre, de kämpade, men de kunde inte använda benen, så jag tog bestlutet att brorsan fick göra slut på lidandet.

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#20 Men usch då =( är aldrig roligt att avliva djur. Även om kycklingar/hönor/tuppar inte är klassat som det mest sociala djuret så har de endå någon betydelse för en i livet, Man har blivit van vid de lixom.

Mvh Emma

dermot
0

#21 Dessa tre var världens underbaraste, köpte dem nu i höstas. Tänkte att de kunde bli mina små "fotomodeller", men tji fick jag. =(

R.I.P Ettan, Tvåan och Trean… På bild, Trean.

// Anka

[EllenAlicia]
0

rip

Hanna
0

Åh, höns som är så underbara! :( Rest in peace.

Fridaaaa
0

#22 Varför avlivade ni dem? :(

[linneasandberg]
0

#25 det står på #20 ;(

Fridaaaa
0

#26 Missade det:) för hoppade till "sista olästa" :)

dermot
0

#25 De kunde inte röra sig ordentligt, och ena benet på varje var alldeles kall till slut. Två av dem var  förstoppade också.

Vi ringde vet. och förklarade och hon frågade om vi kunde avliva själva annars fick vi komma in och avliva dem där. Hon sa att det inte hade varit snällt att låta de leva.:(

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#22 Är faktiskt rädd för fåglar :o Kan tänka mig att de är underbara men är smått rädd för de för jag blev biten som barn utav en anka så allt med fjädrar är lite sådär.. Skulle mata änderna men det slutade med att de började äta på mina händer och de gjorde svinont!
Det finns en enda fågel jag rör och det är en sådan grå ''papegoja'' på Arken Zoo. Lite dyr kanske.. ''Bara'' 40.000kr. '' Jag tar 2 tack :D''. Hon är helt underbar och älskar att bli kliad på huvudet och under hakan ^^

Mvh Emma

Hanna
0

#29 Grå Jako? ^^

dermot
0

#29 :O Min mamma är rädd för Schnauzrar (stavning?) och gäss… Hon har blivit biten i rumpan av båda sorterna XD

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#30 Yes :D Jag har problem med raser ^^

#31 Har jag också blivit ^^ Av en sådan hundras (vi skriver det ist för att göra bort oss :P) när jag var typ 1. Satt bara helt vanligt på stolen så hoppa den upp och högg mig. Min faster är inte världens bästa ägare om man säger så..
Pappa blev biten i rumpan när han skulle parkera sin cykel :P Blev att åka in och sy rumpan sen haha.

Mvh Emma

dermot
0

#32 Haha, jag har aldrig blivit biten av ett djur :O jo kanske av en kanin, typ en gång, men aldrig annars…

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#33 Blivit biten massa ggr :P
Några av mina naffsar när det är dags för mat. Dvv.. Kan inte vänta typ 1 sek för att på mat.. Alf och Trolla har spillt ut sin mat typ 15 ggr förra veckan..
Sen så fastnade Glader i selen så när jag skulle ta upp honom så trodde han att jag var någon läskig människa så han högg mig i handen. Men sen visst han att det var jag så han blev lugn.

Mvh Emma

dermot
0

#34 Vad elaka djur du har stött på :O mina e så snälla :3

// Anka

Ambellah
0

#34 mina dvv var också smått naffsiga när dem hörde att det var dags för mat. Men nu har jag tränat in att dem ska sitta ner och vänta tills jag satt fast matskålen och sagt varsågod. Jag har akitaskålar tror jag dem heter(sånna man sätter fast i gallret). Men det blir nog klurigt om man har vanlig skål, men ack den som ger sig ;) Ett litet tips? bara :)

(förlåt om jag tog tråden lite)

Mvh Alice och Morpen :)

hjartelyckanskaniner
0

#35 Mina är också snälla men vääldigt hungriga ;)

#36 Jag ser inte det som ett problem utan det finns värre saker att lägga energi på. Hade de varit aggressiva så hade det varit en sak men iom att jag kan göra vad jag vill med de utan att de gör något =)
Alla naffsar inte utan det är mest en som gör det men inte varje dag utan då och då. Han har väldigt svårt för att lära sig att vänta på sin tur. Men för det mesta sitter han och väntar och har tassarna i luckan eller så hoppar han ur buren och sitter och väntar på att få mat. Har en till som är extremt duktig på att klättra. Klättrar upp på taket av sin bur, hoppar upp på tranpsortburarna och sen hoppar han upp på gallert på en annan bur och är typ 2m upp i luften. Han älskar och göra så, så vrf inte. Är sträng nog när det gäller andra saker. De måste ju ha roligt också i deras liv =)

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#28 Okej vad tråkigt :( Vi hade en höna som låg död för några veckor sedan, pangbom :(

#29 Höns är snällare än ankor oftast ;)

saga97
0

så gör min också så fort jag släpper ut hon så springer han runt .. sladdar gör volter hoppar gör 360  sen lägger hon sej ner jag tror bara hon fick en liten energikik eller så kanske hon hade tråkigtGlad

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Ambellah
0

#39 en av mina har också börjat gjort så på senaste dagar. Men jag tror inte hon blir rädd iallafall, antar att hon bara är full med energi.

Är det någon som vet om det är sant att kaninerna triggar igång varandra på att t.ex. göra glädjeskutt osv?:p

Mvh Alice och Morpen :)

hjartelyckanskaniner
0

#38 Men de.. pickar :o det gör säkert ont när de pickar på en med deras näbbar. De ser så vassa ut..

#40 Tror inte det. För då hade 3 av mina gjort glädjeskutt hela tiden :P Har en som alltid gör glädjeskutt så de 2 hon bor med borde också göra det hela tiden då^^ Kommer denna damen ut i hagen så flyger hon upp i luften och gör glädjerus och de andra sitter och tycker hon är jättejobbig som inte kan ta det lugnt och äta gräs ist :P

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#41 Hehe det är sällan dem pickas ^^, Tuppar kan vara lite opålitliga, det var en av våra förra, men litar på våran nuvarande. Man måste ju inte sticka fingrarna till dem ;)

dermot
0

#41Äsch!! Klenis!! När de pickar gör det ju inte ont ;O

// Anka

hjartelyckanskaniner
0

#42 Har sett en video där en höna pickade en kille på benet :o jagade honom också. Läskigt!

#43 Men de är ju helt spetsiga? :o

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#44 Det är ovanligt att höns blir så arga att dem jagar ;) Du får hälsa på våra, supersnälla! :D

hjartelyckanskaniner
0

#45 Hade jag bott på gård så hade jag lätt haft höns bara för att de får ägg (A) sen kossor för att de får mjölk sen odla majs så kan man göra egna flingor och sen hemmagjord mjölk :D Jag är lite finurlig jag :D

Mvh Emma

Fridaaaa
0

#46 Dock kostar kor en hel del, och massa lagar, speciellt för mjölkkor ;) hehe :P

hjartelyckanskaniner
0

#47 Meeeh! Jag snor mjölk från ICA :D eller från en annan ko.. Meeeh! vad de ska vara petiga då -.- Kor behöver gräs, mat och vatten sen är de nöjda :D

Mvh Emma

dermot
0

#44 De pickar ju inte hårt :O Eller det beror på, om de pickar för att du har mat i handen eller för att de vill ha mat så gör det inte alls ont, men om de pcikar för att de är aggressiva och tar till med klor och hela köret, DÅ gör det ont ;)

// Anka

Fridaaaa
0

#49 Tupparna är värst, blivit påflugen av 2 olika tuppar, ingen hit.
Tur att höns sällan blir aggresiva ^^,

hjartelyckanskaniner
1

#49 Det känns som om de ska picka jättehårt eftersom de har så spetsig näbb :o

Mvh Emma

dermot
0

#50 Ja, de brukar ju vara det. Dock har vi bara haft 1 "aggressiv" tupp av de ca 30 vi haft :)Har faktiskt haft fler hönor som vart aggressiva, XD

// Anka

Fridaaaa
0

´#52 Haha jasså? Här är det tvärtom ^^, Visst haft "argpiggor" men det har bara varit om dem har ruvat :D

dermot
0

#53 Haha tänk vad höns kan vara olika :D

// Anka

Fridaaaa
0

#54 Hehe precis! :D