Axilur
Dags att avmaska mina kaniner igen och upptäckte att vi ju hade kvar axilur i pulver form som vi hade åt våra minigrisar.
Frågan är hur man ska dosera detta?
Jag antar att jag får blanda det med vatten, men hur mkt pulver per kg kroppsvikt?
**
Edit**: Nya frågor längre ner :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Mitt råd: Köp en flaska på Apoteket i stället… Betydligt lättare att dosera, och det kostar inte särskilt mycket.
Det är alltid svårt att lösa upp pulver i vatten, och ska man ge det med spruta så blir inte doseringen särskilt exakt… Eftersom det är ett litet djur så är dosen ganska liten, och det är viktigt att inte hälften av pulvret blir kvar i sprutan.
#1; Upptäckte nu att burken hade gått ut. Det var också oerhört svårt att dosera som du skrev.
Man skulle blanda i fodret och man skulle ge 5 mg / kg. Krångkligt krångligt..
Får köpa de där små flaskorna på apoteket istället. Finns det större förpackningar är 50 ml?
Man måste ju köpa så oerhört många, blir så sjukt dyrt och jobbigt med massa små. Skulle vara smidigare (och förmodligen billigare) om det finns i större flaska?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Sen börjar jag fundera nu också.. På Axilurs hemsida står det att man ska behandla i 3 dagar, men rådet jag fått tidigare är 5 dagar.
Räcker det alltså med 3 dagar?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det jag har hört är följande:
0,5 ml/kg i 5 dagar.
14 dagars uppehåll och behandla igen.
Detta ska gälla just för kanin, som har lite annat matsmältningssystem än tex hund ock katt.
#4; Det är precis så jag också gjort.
Men nu när jag var inne på Axilurs sida står det ingenting om det. Så vart ifrån kommer informationen om att man ska ge 2 dagar extra för en kanin?
Tänker man logiskt borde det vara tvärtom. Det tar betydligt kortare tid för en katt att förvandla mat till avföring, så egentligen borde katten behöva en längre behandling eftersom de borde bajsa ur mer av medlet än vad en kanin gör.
Kaninen har ju dessutom betydligt längre tarmar..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det står aldrig några råd om vilket avmaskningsmedel man ska ge och hur mycket till kaniner, men jag har gjort som Luppa beskrev ovan.
Antar att det rådet kommer från erfarna uppfödare som testat sig fram?
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
5 dagar i rad är viktigt, men ytterligare behandling efter 14 dagar är inte nödvändigt. Det har jag aldrig hört talas om och aldrig gjort. Och jag har fått in svårt maskangripna djur som blivit helt besvärsfria efter en behandling i 5 dagar.
Jag ger alltid pulver (tabletter som jag krossar). Strör det finmalda krosset på fuktigt gräs eller ett salladsblad som kaninen mumsar i sig direkt, eller ger pelletsen uppblött med krosset i!
Jag avmaskar dock aldrig om jag inte sett tecken på mask.
Då kör jag 5 dagar!
Men nu blev jag osäker..
Ska man upprepa efter 14 dagar eller inte? Det känns ju säkrast att göra det. Ifall det ligger något ägg kvar.
Så slipper man göra om proceduren igen.
Men jag ska fråga på apoteket om det blir något annat.
50 ml kostar ju 150 kr så det blir en stor summa såhär precis innan jul. Behöver dessutom flera förpackningar.
Så det vore ju oerhört smidigt som det fanns i större än bara 50 ml?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Taget från Axilur.se
Till hund och katt
Dosering: 1 ml Axilur vet. 10% oral suspension per 2 kg kroppsvikt dagligen
i 3 dagar. Bipackad doseringsspruta.
- Suspensionen ska omskakas före användning.
- Suspensionen ges antingen direkt i munnen i samband med utfodring eller
inblandad i en liten mängd foder.
Det står ingenting om en upprepad behandling. Men äggen kläcks ju efter 14 dagar, och inget maskmedel biter ju på äggen.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Väldigt konstigt, för att man ska ge i 5 dagar till kaniner har jag fått från dem (per telefon). Jag tror att medlet finns kvar i kroppen tillräckligt länge för att även ta död på de nykläckta. För jag har som sagt aldrig upprepat behandlingen, men blivit av med maskarna!
Då kanske man kan köra 5 dagar och sedan köra upp resten av medlet efter 14 dagar.
Eller spelar det ingen roll att man ens ger något medel om man ger för liten mängd?
Pojkvännen skulle hoppa in på apoteket nu och fråga vad som finns och vad de rekommenderar så får vi se :)
Hade mask för ett tag sedan och avmaskade, blev av med det då trots att jag bara gjorde 1 behandling. Dock hade jag kaninungar som inte behandlades och köpte sedan in en BJ som jag är säker på har mask.
Så då är det bara att avmaska igen!
Alla är tunna över ryggen, speciellt en av de yngre kaninerna. Så jag vill göra det så snart som möjligt så hon hinner lägga på sig innan det blir minusgrader igen.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Det var en erfaren uppfödare som gav det "receptet" till mig. Ska inte säga exakt vem, för jag är inte säker. Har 2-3 alternativ i skallen ;)
Började behandlingen nu iaf, och städae ur alla burar.
Alla hus och toalådor ska rengöras med något starkt medel imorgon, och sedan får de tillbaka dessa efter de här 5 dagarna. Så de får klara sig utan hus (och Motion.)
Sedan tänkte jag skura burarna med något medel när behandlingen är klar.
Skålar tänkte jag köra i diskmaskinen, kan jag köra flaskor och höhäckar där då också? Eller går de sönder?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag har kört på 0,5 ml/kg i 5 dagar och sedan upprepning efter 14 dagar från första behandlingsdagen. Detta är inget som står i någon bipackssedel utan är mer "allmänt känt" för kaninägare, framförallt uppfödare. En rekommenderar detta till en annan som i sin tur rekommenderar det till en annan…osv.
Jag brukar göra ordentlig rengöring av burar och dess innehåll efter varje omgång. Använder först ett rengöringsmedel och sen sprayar jag det med klorin och låter det stå ett tag. Mellan omgångarna städar jag bort toahörnan varje dag.
Alla andra saker som är kopplade till kaninerna rengörs också samt att jag är noga med att byta kläder. Försöker även flytta hagarna mm.
Det är inte själva avmaskningen som är det jobbiga utan all rengöring ;-)
Lycka till!
Kastanjegårdens Kaniner
Ang ämnet "avmaskning": Är avmaskning någonting man bör göra? Blev lite orolig nu, eftersom jag aldrig avmaskat mina utekaniner…
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#15 Enbart om kaninen har mask.-
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#15 Hur märker man att kaninen har mask?
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#17 T.ex magrar av, mask i avföring mm
Man kan göra ett test, finns att köpa på apoteket.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17; Kaninen smalnar av över ryggen och kan få lite uppblåst mage.
Aptitet ökar också, trots att den blir smalare och smalare.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Okej, ska köpa ett test och prova för säkerhets skull.
Vet dock en kanin som är supersmal över ryggen, uppblåst i buken och väldigt matglad (jag äger den inte, men vi brukar träffas med kaninerna) Kan masken smittas från en kanin till en annan?
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se