Går det?
Går det att ge en hund en kanin för att käka? jag tycker att det låter helt galet,jag läste nyss på en hemsida att de skulle köpa en kanin från blockat och kasta in den till sin hund,och när unden hae´r dödat kaninen så tar de bort kanin så hunden inte får bakterier av kaninen!!
Vad tycker ni är inte det djurplågeri,det tycker jag!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Så vitt jag vet får man inte "utfodra" något djur med ett levande djur. I detta fallet handlade det bara om dödande, men tror knappast det är mer tillåtet än att utfodra.
Att ge sin hund kanin att äta får man, om kaninen dödas på ett lagligt sätt. Att låta hunden bita ihjäl den är inte ett lagligt avlivningssätt utan räknas mer som djurplågeri.
Det är så klart det går, dock tycker jag det är jättehemskt och skulle aldrig göra så. Det kanske är olagligt men visst går det. Vi har sån tur att vi fått en så snäll hund utan jaktinstinkter alls som bara ska slemma på kaninerna och pussas med dem. Det tycker dem ju är jättejobbigt fast det hade ju kunnat vara värre.
1# okey:)
2# m…
3# Usch ja det är hemskt!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Men vf kaniner till hundar? det är ju orättvisst,vf ska kaniner dö bara för att hundarna vill det!
#5 Även människor äter ju kaniner, har inte smakat själv, men folk säger att det smakar som kyckling. Det finns ju dom som föder upp kaniner som köttdjur.
6# Jag har hört talat om det
#7 Både människor och hundar är rovdjur, och äter kött (undantag för vegetarianer), så vad är det som gör en kanins liv mer "värdigt" än andra köttdjur? Oftast så är det ju inte sällskapskaniner som man äter, utan just sånna som är uppfödda som köttdjur.
#6 fast att människor äter kaniner är en annan sak, här handlar det ju om att hunden ska döda kaninen.
när man ska äta kaninen så dödar man ju den snällt, en hund är inte snäll när den dödar och kaninen kan ligga o plågas
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#6 & #7, Närpappa var i min ålder födde han upp holländare till kött. Han hade ca 30st i olika färger.
Svart, havanna, Japan m,m.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
8# Okej, jag sa alldrig attdet är mer värdigt eller mindre värdigt men kaniner är oxå ett djur som man faktist ska vara rädd om den!
#9 Så fattade inte jag det, i #5 frågade hon varför hundar ska äta kaniner, och så som jag fattade det, så tyckte hon att det var orättvist att kaniner skulle behöva dö för att hunden ska bli mätt/kunna äta den.
Visst, jag kan ha missuppfattat #5, för jag själv tycker det är väldigt hemskt att kaninen ska behöva plågas.
#12 jag fatta det som att hunden bara skulle få kaninen för att ha död på den o inte äta.
inget illa menat:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#11 Nej, jag sa inte att du tyckte det heller, utan så som jag fattade det så tycker du att det är hemskt att man äter kaniner, och då undrar jag vad du tycker om att man äter andra köttdjur? Om du tycker att det är mer "rätt" att exempelvis äta en älg, gris eller ko, än en kanin?
#13 Aha, då förstod vi olika :) Eftersom att hon sa det redan i #0 så antog jag att hon menade äta dem över huvud taget i #5 :)
13# ja,det var så jag menade att hunden bara ska ha kul denna stunden mellan kanin sitter där och lider och plågas!
14# okey :) tack för svaret! :D
#15 Då förstod jag dig fel. Ber om ursäkt
16# Det är helt okej! blir så iband! :)
Fast alltså, om hunden redan bitit i kaninen i samband med att den dödade den, så kan den ju ändå få bakterier av kaninen, om den har såna..
Säkert bara någon som vill provocera. Hundar har mycket mer bakterier än kaniner, just för att de ska kunna äta och smälta kött.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
19# Håller med,även om hundar är vaccinerade ovh vetrinärbesiktade så har de många bakterier som kan leda till sjukdommar hos människan!
Men jag säger inte att hundar är fulla av sjukdommar,det finns många rena hundar men ändo så har mer bakterier än vad en kanin har!
Man ska inte tro allt man läser… Om det nu är någon som faktiskt tänker köpa kaniner för att ge levande till hunden, så tvivlar jag på att h*n skriver det i annonsen.
Självklart kan man ge en hel kanin till hunden, de har inte alltid ätit torrfoder ;)