Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1625 ggr
Lina R
7

Genetik for dummies del 1

Titeln antyder inget nedlåtande, utan jag syftar till bokserien "… for Dummies".

Jag ska här försöka gå igenom genetiken så att den blir begriplig =). Det blir en kul utmaning!

Hela färgkoden kan ju bli överväldigande, och hur det nedärvs kan också bli väldigt förvirrande. Jag ska försöka göra det enkelt, och om det är för svårt, säg till! Jag blir bara glad om det är svårt att förenkla, det är nyttigt för mig =). Jag kommer kanske inte att använda orden "strikt korrekt", men det är ju meningen att det här ska bli så enkelt som möjligt.

Då börjar vi!

När två djur (även människor) förökar sig sexuellt, så får avkomman gener från båda föräldrarna (från ägget och från spermien). Ägget och spermien har varsin kromosom. Ett ägg har alltid en X-kromosom, och en spermie har antingen en X-kromosom eller en Y-kromosom. Avkommor som får X+X blir honor, och X+Y blir hanar.

Det vi ska titta på är "gener", små bitar av information som sitter på kromosomerna. I djuret så finns det alltid två av varje, i såkallade genpar, en på varje kromosom. En del färger kräver att båda föräldrarna ska nedärva genen, de kallas för recessiva (vikande). Gener som bara krävs i enkel uppsättning och alltså dominerar över de andra generna (färgen syns trots att det bara finns en gen) kallas för dominanta. Viltfärgen är en sådan. En viltfärgad kanin behöver bara ärva viltfärgen från ena föräldern.

Jag kanske har tappat bort er redan, men det ovanstånde är lite översiktlig information. Om det var svårt att böja hjärnan runt, så strunta i det här och så hoppar vi direkt på en bokstav!

Vi börjar bakifrån, med bokstaven G. G som i grundfärgen, brukar jag säga. En kanins grundfärg, den naturliga färgen, är viltgrå. G är som jag tidigare nämnt dominant, och bara en förälder behöver vara viltfärgad för att ungen ska bli det. En viltgrå kanin är väldigt välkamouflerad, den har schattering (olika färger på hårstråna) som gör att den blir lite melerad och smälter in bra i naturen. Den har också ljusare viltzoner (mage, runt ögon, nos etc).

Nästa mutation på G-locus (platsen där G-mutationerna finns) är gO. O:et står för Otter. Här har det hänt något! Schatteringen har försvunnit, och kaninen blir en otter svart. gO är vikande för G, så en kanin som ärver vilt (G) från en förälder och (gO) från den andra, blir viltfärgad. Om en kanin har dubbla ottergener, eller otter + enfärg, så blir kaninen otter. Den har kvar viltzonerna.

Den sista mutationen på G-locus är g. Lilla g är enfärgad, en kanin som varken har schattering eller viltzoner. Om den inte har några andra mutationer så ser den svart ut. g är helt recessiv och måste finnas i dubbel uppsättning (ärvas från båda föräldrar) om den ska synas.

För att summera:

En viltfärgad kanin kan ha den här koden: GG eller GgO eller gg.
En otterfärgad kanin kan ha den här koden: gOg eller gg.
En enfärgad kanin kan ha den här koden: gg

Och nu: FRÅGA FRÅGA FRÅGA! Vi går inte vidare föränn frågorna tar slut =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

hjartelyckanskaniner
1

Så.. En GgO är en viltfärgad kanin utan schattering? Om jag förstår det rätt.. då go tar bort schattering och G är viltfärgad..
Allt annat har jag förstått =) gg är tec madagaskar. Har varken schattering eller viltzoner =)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

hjartelyckanskaniner
0

Eller vänta.. är det viltgrå otter? Iom att G är vilt och gO otter..

Mvh Emma

Lina R
0

Det blir viltgrått ja =).

G är dominant, så det är det enda som syns. gO ligger där dolt.

En kanin med G gO ser viltgrå ut, men kan ge otterfärgade avkommor =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

gg har alla enfärger (blunda ni som känner att ni inte smält in konceptet G - gO - g ännu):

Svart (A_ B_ C_ D_ gg)

Madagaskar (A_ bb C_ D_ gg) *notera vad skillnaden är mot svart, nämligen bb*

Brun/havanna (A_ B_ cc D_ gg) *notera att här är det cc som är skillnaden*

Blå (A_ B_ C_ dd gg) *notera att här är det dd som är skillnaden*

Isabella (A_ bb C_ dd gg) *notera att det är en kombination av mad + blå dvs bb + dd*

Kanel (A_ bb cc D_ gg) *notera att det är mad + brun dvs bb + cc*

Beige (A_ bb cc dd gg) *notera att det är en kombo av alla*

Egern/gråblå (A_ B_ cc dd gg) *notera att det är en kombo av brun + blå dvs cc + dd*

(samt zobel och ryssvarianter som jag inte tar upp nu).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

hjartelyckanskaniner
0

#3 Just det. Glömde att g var resenstivt =)

Så gg kan även vara en som bär på viltgrått? fast det känns konstigt iom att viltgrått är dominant. Vad är då gg inom viltfärg?

Mvh Emma

Suskiv
1

Jag tror du skrev fel här: "En viltfärgad kanin kan ha den här koden: GG eller GgO eller gg.
En otterfärgad kanin kan ha den här koden: gOg eller gg.
En enfärgad kanin kan ha den här koden: gg"

En viltfärgar kanin kan inte ha A_B_C_D_gg. Då blir den svart. Däremot kan den ha A_B_C_D_Gg = vilket gör den viltfärgad. Och en Otter kan inte heller ha gg eftersom den blir svart då. Den kan ha g0g eller g0g0

Såhär tolkar jag det som att ske se ut.

A_B_C_D_GG = Viltgrå

A_B_C_D_Gg = Viltgrå

A_B_C_D_Gg0 = Viltgrå

A_B_C_D_gg = svart

A_B_C_D_g0g= svart otter

A_B_C_D_g0g0=svart otter

En svart och en otter kanin kan inte vara bärare av viltfärg eftersom viltfärg är dominant. Så fort kaninen har G så blir det viltfärjad.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bellamollylovee
0

Jättebra! Väntar spänt på nästa del ;)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

gnagarlover
0

hur stor chans har ungarne att bli rödögda om man parar en vit med röda och en vit med blåa ögon?

Zvintos
0

#8: Allt hänger på anlag. Om den blåögda inte bär på rödögt, är chansen minimal. Men, om man däremot skulle para avkommorna med varandra så är det en helt annan femma. Att para vit rödögd med vit blåögd är däremot inte särskilt smart om det är vit rödögd man vill åt. Anledningen är att kaninen kan bli sk "vit rödögd blåögd", det vill säga att den genetiskt sett är vit blåögd men ser vit rödögd ut. Detta kan ställa till det om någon sen parar denna vita rödögda med annan färg, i tron om att det är ren vit rödögd, och då får wienertecknat.

gnagarlover
0

tack för hjälpen=))

Sweety
0

Väldigt bra. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Lina R
0

Ja det är bara ett skrivfel, det ska stå Gg =).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

NaDa...
0

Superbra för mig som tränar på genitik..
När man ser i en tråd där någon frågar 'vad kan det bli för färg' och någon som kan genitik svarar så försår man inte mycket. ;)

Ska försöka tänka ut några frågor… :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Lina R
0

Ja, det blir ju så mkt lättare att planera inköp och Avel om man kan :-).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

Det gör det onekligen ganska intresant att fundera. Jag misstänker att vår kanin har A_B_C_D_GG eftersom hon har viltgrått i alla led bakåt på stamtavlan.

Det borde innebära att oavsett Vilken färg? hon paras med så kommer hon få viltfärjade ungar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D