Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 952 ggr
Peak303
0

Funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade funderingar på att para Brian och Stella tidigare i år, då skulle de bli av någon gång under våren. Men eftersom Stellas ögonproblem inte vill ge med sig sitter och och funderar på om jag ska ta en kull mellan Brian och Dell ist?

Brian är Svart Ryss WT (rödögd), Lejon/Hermelin
Dell är Svart WT (oddeye), Teddyvädur/rexvädur

Funderar lite på en kull mellan dessa just för alla fina färger dessa 2 bär på som hade kunnat bli jättefina ungar av. Men sen känns de som en ganska stor skillnad på deras raser vilket får mig att tänka om det är värt de eller inte. Vad tycker ni om detta?

Eller om jag ska låna in en Rexvädur till Dell och ta en kull mellan de istellet. Men hade gärna velat ha en kull efter Brian då den mellan Stella och Brian var ganska efterlängtad. Men vill inte riskera att ungarna ska få samma ögonproblem som stella. Dock har ingen av hennes tidigare ungar fått de problemen.

Då hennes första "utrbott" av ögonproblemen var när Kiwi var liten, som jag sålde igår. Och hon visade aldrig täcken på något fel med ögonen eller rinnande ögon.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Peak303
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brian

-'  Malin Hultman

Chieko
0

Personligen tycker jag att man ska avla renrasigt, mot en ny ras eller möjligtvis för hoppning, inte bara för kelkaniner. Finns så många kaniner redan som inte har något bra hem…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ljusta
0

Sen tycker jag att man ska ha en anledning att avla, tex för att man vill behålla en avkomma efter en viss kombination som man tror på, inte bara para de som finns nära till hands för att det är så sött med ungar. Det finns som sagt en drös med kaniner som avlivas för att de inte hittat nya hem. Men avlar du i syfte att behålla dem så är det ju en helt annan femma :)

För övrigt så ser inte Brian ryss ut, bara vit rödögd, men bilden kanske luras?

Ljustadalens kaningård

dermot
0

#1/#2 Malin avlar för hoppning, vad jag vet. :)

Jag tycker du kan låna in/köpa en rexdvärgvädur! De är underbart mysiga! Eller kanske en RB, om du inte hittar någon rexpälsad. Det lär ju bli rexade ungar ändå :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

#3: Det står ju ryss wienertecknad och en sådan brukar kunna se vit rödögd ut, då wienerteckningen tar bort ryssteckningen helt eller bara lämnar en liten fläck kvar någonstans. Kallas även falsk vit rödögd eller syntetisk vit rödögd. Glad Ser ut att vara samma kanin som för övrigt finns med på kaninfarg: http://kaninfarg.se/images/farg.rysswiener.jpg

Peak303
0

#3; Precis som NinniH skriver är han syntetisk vit rödögd (min bild som hon länkade) :)

Jo jag har funderingar på att behålla en unge efter dessa 2 om de blir en blåögd liten sak, då jag gärna vill ha en liten hoppunge som jag själv fött upp. Även om den inte har speciellt bra hoppgener förutom från Brians pappa som hoppar en del. Men eftersom att de är så stor skillnad på dessa 2 så var de därför jag skapade denna tråd för att diskutera lite kring detta.

Jag har precis ändrat min Avel frn kelkaniner till hoppkaniner och jag är en av de personerna som inte gillar renrasig Avel. De är ju otroligt fina, men jag gillar att om man har en blandrasig unge att de inte blir den andra lik.
Dessa ungarna kan ju säljas som både hopp och kel.

Men de jag funderar mest på är att jag vill få fram otroligt fina färger på ungarna som jag ska ta nu till våren. Och hade gärna velat ha en kull efter Brian som jag skrev högre upp då han har en del fina färger som han bär på.

Men sitter fortfarande i tankarna med en rex då Dell är RB, men har inget bestämt ännu.

-'  Malin Hultman