Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 925 ggr
Chieko
0

Fegis - ta bort huset?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lille pojk kom för drygt 2 veckor sen och blir modigare för var dag som går. Dock springer han fortfarande in i sitt hus när det blir mycket ljud i köket (där han bor) t.ex. när man diskar eller fixar med något. Väl inne i sitt hus kan han ligga utsträckt så där är han trygg. Nu funderar jag på om jag ska vara taskig nog att ta bort huset, bara för att visa att man kan vara trygg utanför också?

Antingen så hjälper det (har funkat för att få honom mer social, tog bort huset några gånger när jag satt med honom och då hälsade han mycket mer) eller så blir han livrädd för alla ljud i framtiden… Har ni några erfarenheter?

En annan fråga: är det tasigt att kalla honom Trollet? :P Han heter Farferis Ambrosius i stamtavlan (betyder den odödliga) så han har ju ett fint namn också. Anledningen till att han inte har något tilltalsnamn än är att han skulle vart en Fia :P

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

Jag hade inte tagit bort huset, dem måste få ha en trygghet :)
Sedan så måste en kanin ha en sitthylla eller ett hus :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Nawe vilka öron Skrattande

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Clariiz
3

Du kan byta huset mot en sitthylla. Då känner han fortfarande trygghet, men han ser även ut betydligt bättre och kommer förmodligen bli mer nyfiken.

Springer han in i huset ser han ingenting och förstår inte vad som skrämde honom, han vet bara att faran är utanför. Har han endast sitthylla ser han och kanske upptäcker att faran inte följer efter och blir nyfiken att undersöka saken istället.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Chieko
0

#1 Jo jag vet, Därför jag byggde mitt stora fina hus :) Skulle bara vara tillfälligt för att han ska fatta att allt inte är farligt, sen skulle han få tillbaka det.

#3 Ja det är ju en idé… Borde inte kosta mycket att göra en heller… Ska fundera på det!

/Karin

Clariiz
0

#4; Finns ganska billiga och smidiga på djuraffären som man fäster i gallret. :) Lätta att hålla rent och smidiga att flytta på.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ljusta
0

Sen är det inte taskigt att kalla honom Trollet. Har själv en Troll här hemma som för det mesta går under smeknamnet Trollunge ;)

Ljustadalens kaningård

Chieko
0

#5 har inget galler, förutom lite kompostgaller och det är nog inte tillräckligt stadigt. Tycker desstuom att plast är fult så blir det en hylla blir den i trä :)

#6 Va bra att du säger så. Ska bara fråga/övertala sambon med!

/Karin

Cameliont
0

Trollet är ett kanonbra namn ju, gillar!

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

sanna31
0

Sitthylla är kanon. Vi satte in en av en vanlig planka när hon bara välte sitt hus hela tiden, dessutom hade hon växt ur huset…

Hon älskar sitthyllan,ligger raklång på den jämt så det är väl mer en ligghylla enligt henne. Och de vänjer sig vid ljuden så småningom. Våran bor också i köket och hon satt och tryckte i ett hörn i början, men nu har man henne runt fötterna hela tiden och får se upp så man inte kliver på henne så nyfiken är hon.