pellets skål
är det någon som har tipps på hur man ska göra för att det inte ska komma burströ i pellets
skålen jag har provat att sätta skålen på bolådan men den åker bara ner har även satt en skål som man hakar på bur gallret den tar dom bort som det är nu så har jag den på burgolvet på natten är dom i sin bur men när jag är hemma på helgerna och efter jobbet så är dom lösa i ett rum med spring tunnel kartonger pinnr toa rullar mm så dom har saker att hålla på med iaf
en sånn skål har jag,man hänger den i burengallret till buren) http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/matskalar/akitakopp---tunn-kant-684.html
#1 Hon skrev att hon har testat att sätta på gallret :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
2# Oj förlåt,missade visst det! :/
ställ akålen på sitt hyllan/huset :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Tänkte säga samma som #4, sätt skålen på huset :) Och ev skaffa en tung skål så kaninen inte puttar ner den :P
Sånna här har jag till alla mina kaniner :) http://webshop.gnagarboden.se/akitaskal-p-130-c-191.aspx
Men de funkar inte att sätta fast så bra på inneburar. :/ De sitter inte lika hårt som på uteburar.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Det borde gå att sätta t ex en trälist utanför gallret på inneburarna så att skålen sitter bra!
Till de som inte vet det: På akitaskålarna går det att vinkla tråden så att man låser fast skålen. Så det är skillnad på olika skålar på gallret!
#4 och #5, men om kaninen puttar ner den och man har två kaniner och en kanin står undet så blir det inte så kul :(
kankse limma fast i buren. Det fick min kompis göra
#9 Då kan man ju inte städa ur den ordentligt?
jo det har du rätt i men så gör mihn kompis :)
jag har som sagt var satt fast skålen igallret och vinklat hakarna eller vad de nu heter men de hjälper inte har även satt skållen på bolådan men dom flyttar på bolådan också som dom lever om ibland när dom är i buren men dom är ju för det mesta ute i ett rum så jag får väl ställa skålen på golvet då men självklart har dom till gång till buren där dom gör sina behov,men på natten så sover dom i sin stora bur jag får väl gnugga geniknölarna och komma på något hur mycket pellets brukar ni ge era kaniner jag har 2 dvärgvädurar räcker det med att ha i 2dl eller är det för mycket
#12 2 dl/var eller tillsammans?
Tror ca 0,5-0,7dl var räcker:)
Om du har ett trähus kan du sätta fast lister runt skålen, Då kan de inte putta iväg den och du kan lätt ta bort den när de ätit upp/du ska fylla på eller diska den. Fick ha det i min utebur, funkade bra. Ju höfre lister man sätter desto svårare har de att slänga iväg den.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
6# Menar du att han ska byta sin kanin bara för matskålen? :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
6# Menar du att han ska byta sin kanin bara för matskålen? :)
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#15 Hon skoade bara:)
17# ja nu såg jag att hon hade skrivit (ett seriöst tips….) haha jag är lite galen idag! (sovit på fel sida)
# 15 Ja självklart. Kaniner som vänder skålar kan man ju inte ha
. Men nu hade ju TS redan dvärgvädurar och då finns det ju inget att byta upp sig till
.
Nej, nu blir jag seriös igen! Det låter som om dina dvärgvädurar får alldeles för mycket pellets TS. Hur är de i hullet? Har de hakpåse? Är de överviktiga så dra ner mycket kraftigt på pelletsen, kanske så långt som till ingen pellets alls under en period. Inga av mina dvärgvädurar (och jag har ca 60 stycken och har haft hundratals) får mer än en halv deciliter kraftfoder om dagen.
Har inte läst igenom alla kommentarer nogrant. ^^
Men om du ställer den på ett hus eller en högre punkt och lägger i en ren sten där i. Det funkar för mig, för att min kanin är en mästare på att riva ner skålar annars. :)
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se
Du kan ju också göra så att du ger kaninerna varsin aktiveringsboll och stoppar i pelletsen där. Då får kaninerna jobba lite för maten och håller sig bra sysselsatta.
Säger som #19 redan sagt att 2dl låter på tok för mycket för 2 dvärgvädurar. Jag har gett som max ½dl till dvärgvädurarna och det är under vintern. På sommaren får de knappt pellets alls.
jag ger mina holländare 3 dl per dag i 2 uppdelningar
Stora kaniner kan äta betydligt mycket mer per kilo än dvärgkaniner. Dvärgvädurar är extrema. De blir tjocka av att titta på en pellets!
#22 3 dl tillsammans?
#24 dom är ca 6 månader
#25 Frågade inte om ålder? Frågade om dem fick 3 dl tillsammans eller 3 dl va? :)
ok jag menade 2 dl till sammans men då kan man minska ner till 1dl till båda två,ja dom har lite hakpåse,tack för alla tips? och råd,men tror jag ska försöka sätta fast sån där skål på gallret igen och även sätta på stripes på baksidan så att den sitter fast ordentligt,så har jag gjort med hö häcken och den får sitta kvar,förut drog dom bort den.den sitter långt ner så att den är i deras höjd dom behöver inte sträcka sig nå konstigt alls
Mina var precis likadana (och en av dem är fortfarande) en av mina ville inte ens äta förrän hon hade fått ner matskålen , det var typ hennes mål. Men efter att hon försökt X antal timmar var hon så hungrig så att hon åt. Jag har s.k. akitaskålar som man sätter fast på gallret och om man har ena "piggen" snett åt ena sidan och den andra rakt upp så ska det nog inte gå att ha ner den ;) hur stora hål har du igallret? Lycka till :D
Mvh Alice och Morpen :)
har 2 kaniner tillsammans och dom får 2 dl per dag tillsammans eftersom dom har svårt att hålla hullet.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#23 ja :) ihop får dom det
Som sagt, dvärgar ska ju ha så lite så de hinner för det mesta äta upp det innan de smutsar ner maten. Eftersom pelletsen kommer en gång om dagen tycker våran hona att det är en högtidsstund och då har hon inte tid med mycket annat och vårdar pelletsen ömt så länge de finns kvar ;)
Jag ställer matskålen på hennes sitthylla och när det är slut puffar hon ner skålen själv - så hon får hela ytan att ligga på igen. Men så länge det finns pellets kvar ligger hon gärna och vilar däruppe med huvudet lite på matskålen. En dvärgvädur har ett mycket kärt förhållande till sina få pellets ha ha… (0,5 dl/dag)
Jag har åxå haft det besvärligt med skålar som skall kastas hit o dit. Nu mera så tar jag bort matskålarna på morgonen och dem får tillbaka den med sina pellets till sena kvällen. Dvärgväduren och lejonen får dryga 1/2 dl nu på vintern och min Lilla tysk får drygt 1 dl nu. Som vattenskålar har jag numera tunga glasskålar som dem inte kan hiva i väg, den ena lejonkaninen har dock en sådan i plast som fästs på burdörren och hon låter den vara i fred. Man får klura ut hur det fungerar bäst lixom!
Testat nu att ha skålarna uppe på sitthyllan, längst in i hörnan, *pepparpeppartaiträ* så har dem inte vält ner dem ännu, haft så i en vecka.