Havregryn?
Kan man ge havregryn till kaniner?
För jag läste det nånstans, och sen sa jag det till min kompis som också har kanin, men då sa hon att det är farligt för dom…så jag är lite förvirrad, kan man, eller kan man inte ge havregryn till kaniner och om man inte kan det så varför kan man inte det?
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Ja, man kan ge det till kaniner. Men utan salt.
Salt är inte bra för dom.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
1# okej, tack, då vet jag :)
Kram Johanna
Fast man bör inte ge särskilt mycket alls, då havregryn sväller i kontakt med vätska och kan då svälla i magen.
Bättre då att göra havregrynsgröt (utan salt självklart) utav det. =)
Mina älskar när de får det.
#3 Okej, havregrynsgröt…hm…det kanske jag borde prova, men hur mycket kan man ge om det är första gången?
Kram Johanna
#4: Någon matsked kanske, eller mindre.
Sen går det ju att variera gröten, genom att blanda i olika frukter.
Mosad banan brukar vara uppskattat.
Hade en dvv hane som ALSKADE havregryn, han typ "sog upp det" som en dammsugare XD haha. Ne men jag gav bara 1tsk for det svaller upp. Men annars kan man ju gora grot som NinniH skriver ;)
#5 okej, smart! :)
Kram Johanna
Hejsan, man kan ge havregryn/havregrynsgröt till dem men inte för mycket det kan vara farligt. Själv undrar jag hur man gör gröten.
Kram
#8: Precis som man gör havregrynsgröt till sig själv, men man struntar i saltet.
Min förra hona älskade havregrynsgröt! Satt ofta i soffan och åt min frukostgröt, hon var alltid med och smakade. Speciellt när jag hade äpplemos på!
#8 Du tar bara lite havregryn, lite vatten och sätter in i micron :) Blir det för lite vatten kan man tillsätta efter och köra lite till.
Tänk bara på att låta gröten svalna lite innan ni ger den! Ljummen gröt är toppen för en utekanin på vintern men det får ju inte bränna sig :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag brukade koka havregrynsgröt till mina förra kaniner på vintern, detyckte väldigt mycket om det. ^^