Det tycker jag beror lite på faktiskt. 92,5 poäng för en svår/ovanlig färg, teckning, pälstyp eller ras skulle jag se som OK. Men för en väldigt vanlig så är det väl sisådär. Det är inte dåligt så, men inte heller jättebra poäng.
Men alla tycker olika. 
Håller med #1
men oftast en kaninbebis kan alltid växa på sig och bli finare, Så den kan få högre sen. Beror lite på va den fått "avdrag" på.
// Michis
oj haha klantigt av mig och inte säga ras:)
är säkert jättevanlig nu, lejonhuvad dvärgkanin hon var 12v när hon fick bedömningen:)
#3: Lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvärgvädur?
Lejonhuvade dvärgväduren är väl den mer ovanliga av dem två, men ändå inte jätteovanlig. Den börjar komma mer och mer. Lejonhuvade kaninen är ganska vanlig numera, tycker jag.
nä ingen vädur, hon är vanlig lejonhuvad:)
Vilken färg? är hon?
för de man kan titta på är:
* hur vanlig e rasen?
* är färgen som kaninungen har svår att avla på?
* hur e kroppen osv på ungen
* vad är bedömningen
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Hon är blå:)hon är född 14 juli, hon har nu tappat *kjolen* men tyvärr vill inte örona bli fri från långhår än:) hoppas det, men det är ju ett tag innan hon ska ställas:)
Lejonhuvad kanin är en lite speciell ras… Ofta får de som är klara (får bra poäng) i klass B ganska dåliga poäng i A, och tvärt om.
Ett lejonhuvat ungdjur ska helt enkelt inte se ut som en vuxen.
Visst var det i M-klass hon ställdes, alltså tillsammans med sina syskon? Den poängen säger inte så mycket om individerna, snarare om hur jämn kullen är.
japp det var med sina syskon.
hon kommer att vara 7 mån när hon ska ställas ska jag då anmäla till Aklass?
#9 Ja.
ok Tack Luppa! då gör jag det:)
När de är 6månader så gälls de som vuxendjur :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#12: Fast man får ställa kaniner i B-klass (dvs ungdjursklass) fram till de är 7 månader. Så mellan 6-7 månader kan man välja om man vill ställa B-klass eller A-klass.
#13 Aha ok.. Uppfattade det som att upp till 6månader, så är det ungdjurs-klass :P Aja, man lär sig något nytt varenda dag :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Som sagt de beror ju på Vilken ras? de är.. För en belgisk jätte som inte är så vanlig hade de varit en bra poäng medans de bara varit en okej poäng om de varit en dvärgvädur som de kryllar av…
Som sagt, i M-klass så bedöms inte individen utan hur jämn kullen är. Det kan vara 3 superfina ungar, men om dom är mycket olika i storlek så får inte kullen en hög poäng.
92,5p i B-klass säger inte heller jättemycket, det är många som inte är färdigvuxna eller färdiga i pälsen då.
Men i A-klass så får en bra kanin (bra kropp, bra rasprägel, ingen fällning, ren under) sällan under 93p om dom inte har riktigt allvarliga teckningsfel/pälsfel eller bedöms av en domare som inte kan teckningen/pälstypen. De avvikande pälstyperna (ex lejon och rex) kan variera hejvilt från domare till domare trots att dom varken blivit bättre eller sämre mellan bedömningarna. Samma sak gäller teckningar: en del domare är snällare, andra hårdare. Japanteckningen är tillexempel usel på de flesta dvärgar, den ska vara som på Martina Haijlens kaniner (Solbackens) - en del domare ger dom därför usla poäng, andra är snällare.
Summa summarum: Titta på delpoängen =). Vad kom avdragen ifrån? Var det för fällning och smutsiga tassar så kan ju kaninen få bättre nästa gång. Fick den dåligt på kroppen så kan den bli bättre av mer foder / ett annat foder / avmaskning (men en riktigt kantig bakdel går inte att ändra på). Teckning går inte att göra något åt, bara hoppas på en annan domare. Dålig presentation kan tränas på, men rasprägel kan man inte göra något åt.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Undrar just lite på just pälsen på en lejonhuvad, min har fin päls, men tyvärr inte så tjock, ser man bilder på lejon så har dom jättepäls! hur ska ett riktigt lejon med bra poäng se ut igentligen?
#17 Väldigt kort sammanfattat:
En rejäl, tjock jämn och lång, man runt hela huvudet. Normal päls på kroppen, som ska flyga tillbaks snabbt när man drar handen genom den.
Öron, framben och panna ska vara normalhåriga.
Den på bilden skulle gärna få ha mer tjockare man (tycker jag), men det var den bästa bilden jag hade för att visa vart gränsen för manen ska gå och hur resten av pälsen ska se ut.
Den på bilden fick 18,5 och 18 poäng på manen.
åhhh vilka fina kaniner! Där ligger min i lä:)
kan pälsen bli tjockare med tiden? eller?
#21 Tack
Nja alltså mest päls har de runt 3-4 månader, sedan börjar de fälla.
Om manen är tunn nu så blir den knappast bättre innan du hinner ställa henne.
De två på mina bilder var riktiga pälsmonster som små, särskilt den vita.
Men det är ju så, att en uppfödare säljer inte de bästa djur han/hon får fram. I så fall när djuret har gjort sitt i den egna aveln.
Köpte du henne som kelkanin eller för att ställa ut?
Köpte väll henne i första hand till kelkanin, men när jag läste i annonsen att det var stamtavla tyckte jag det lät spännande och tänkte jag kan väll prova och ställa ut henne då jag har dom rättigheterna:)
Men bara för kul igentligen och se vilka poäng hon får!:)
Ok :)
hmm skickar flera bilder, men det verkar strula:( men som synes så är det som natt och dag i pälsväg på dom:) kanske kan få låna lite päls när det ska ställas ut luppa?:=))
Lina, vill bara flika in att det är INTE jämnhet i storlek man bedömmer i klass M. De får skilja i storlek, de är i klass D man tittar på det. (har diskuterat det med domare förut)
#25 Nu kanske du tycker jag är skit taskig men den som har sålt den där med stamtavla kan inte vetat vad den hade att göra med. Kaninen på bilden följer inte rasstandarden och den borde bli nollad, tyvärr. Den har knappt man alls, snarare toffsar vid öronen. Bilden är ju i väldigt konstig vinkel men jag skulle inte hoppas på för mkt att den ska gå igenom… :(
#26 Har tyvärr inga blå lurv att låna av ;) Kan rycka lite kjol från mina vita, haha
Nej du säger bara vad du tror och tycker! det är helt ok för mig! ja bilden är skit taskig:)
Hennes föräldrar har fått höga poäng, men det kan väll födas ungar som inte har riktigta ras standarden för det:)
Vi får väll se när hon ställs ut, blir hon nollad, ja då vet man ju det:)
luppa: trist för oss då! haha får hoppas hon behåller lite grått ialfall:)
#28 Jag håller med. Tyvärr.
Att föräldrarna har fått höga poäng behöver inte betyda att de är värda det… Rasen bedöms fortfarande rätt ojämt.
Blir nog ingen utställning för denna tös då:) håller mig nog till hundutställning istället:)
#32 Klart att du kan ställa ut, men du ska nog vara beredd på en nolla… Man får oftast omdöme på resten av punkterna ändå.
alltså nollad på manen? inte just på hela kaninen?
#34 En kanin blir alltid nollad på en eller flera punkter. Övriga punkter får man poäng på ändå (tex 5-9,5-18-9-9-00-18-5)
Slutpoängen blir 00, men man får (för det mesta) se vad domaren tycker om kaninen i övrigt.
#34: Precis som #35 säger så brukar det vara en eller flera punkter som kaninen blir nollad för, men att man får poäng för resten.
Ex min white zobel blå blev nollad för att hon saknade sidoteckning och fick då slutpoäng 00, men fick ändå poäng för resterande punkter och domarna var noga med att skriva kommentarer om varför hon blev nollad och om kaninen i övrigt.
#6 Så jag antar att 92,5 p I B klass på en viltgrå dvärgvädur inte är mycket att hänga i granen.
Bra kropp, sämre pälskvalite.
Numera spelar det ingen roll, hon blev lite för tjock i sommras och fick hakpåse och blir därmed nollad.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#37 Det beror på vart avdragen satt. 38 på kropp tycker jag är värt att avla på, även 10 på färg. Men om hon inte har fått något av det så vete tusan… Standarden på viltgrå Dvv är så pass hög så jag tycker inte att det är försvarbart att avla på medelexemplar.
MEN, om hon fick avdrag pga fällning tex, så hade hon mkt väl kunnat få 94 om pälsen varit i form.
Fällning på viltfärger ger avdrag både på päls och färg.