Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3344 ggr
KajsaM
1

Dollar store

Igår när vi var på dollar store innan vi for hem. Så stog jag och tittade på lite djursaker när 2 flickor kanske i 11 års åldern kom bakom mig och så sa dom:

- Ja, vi köper väl 2 st påsar mat till kaninerna då.

Och ni kan ju gissa vad det var för mat. Jo världens fettigaste fröblandning. Stackarns kaniner. Dollar säljer till och med Hö! Fattar ni? Helt otroligt… Tänk alla kaniner som får äta dollarmat…..

SaraB
0

Vad är Dollar Store ? :/ :p

KajsaM
0

#1 En billig affär typ som rusta :)

Moonstrike
0

små stackare ;(

Taci
1

Hur kan ni veta att det är allt dom får ? Dom kanske blandar ut det där med flera kilo bra pellets. Folk har så förutfattade meningar om allting.

twinnie
0

Hur ska dom kunna veta att det är onyttigt när det säljs i varenda djuraffär?

[Niike]
0

Håller med #4.

"Och ni kan ju gissa vad det var för mat. Jo världens fettigaste fröblandning." 

Hur vet du att det var världens fettigaste fröblandning? Har du provat den?? Bara undrar..

KajsaM
0

#6 Läste på innerhållsförteckningen.

Alltså självklart kanske dom blandar dom ut den med pellets men jag menade att jag tycker det är synd att dom säljer sånt.

Taci
1

Sen undrar jag över "Dollar säljer till och med Hö! Fattar ni? Helt otroligt…" Vad är så hemskt med det ? Jag känner inte till affären, men förstår inte varför det skulle vara hemskt om dom sålde hö ? :S

Moonstrike
0

#8 hon menar nog att det är dålig kvalité på höet eftersom att deras andra saker är dåliga (?) eller…?

KajsaM
0

#8 Dollar store är en billig affär (10,20,30,40,50,60 osv. kostar det. Och dollar är inte direkt en djuraffär utan jättemycke annant t.ex indrenings saker. Och höt där ligger ju där hur länge som helst om inte nån köper det. Och vem vet vart höet kommer ifrån osv. Jag tycker då det är viktigt att höt är bra och fint. :)

Taci
0

#10 .. ok.. men bara för det är en djuraffär betyder det itne att det är dåligt iof, finns mkt dåligt i djuraffären också. Tror att höet kan ligga länge i vilken affär som helst om ingen köper det faktiskt, tror inte det har nåt att göra med att sakerna på Dollar store är billiga.

[Niike]
0

Det kanske inte är det bästa höet och den bästa maten som säljs där, men den borde ju vara hyfasat okej, annars skulle den ju inte säljas? Visst kanske man vill köpa ett bättre foder, men det där funkar nog också!

twinnie
0

#12 Gnagarblandningar och hö som legat i veckor funkar inte.

KajsaM
0

#12 Allts dom säljs är inte ok/bra. Precis som matilda säger så blir det dåligt.

SaraB
0

Håller med #4 !

Bobby
0

Men hallå!!!!!!!!!!! ALLT hö som säljs färdig förpackat är gammalt!!!!!!!! Köper du direkt från en bonde kan du vara säker på att det är max ett år gammalt… I affärer med färdig packat hö kan du säkerligen räkna med att det är minst ett år gammalt! Säkert äldre!!!!!!!!!! + att du har ingen aning om varifrån det är!

Taci
0

När ni köper hem hö eller gnagarblandning då .. ligger det då inte i några veckor hemma eller hinner ni använda det på ett par dar ?

Matilda_91
0

När jag tar hö från stallet tar det minst två veckor innan det blir uppätet :P

KajsaM
0

ca. 1v så är det uppätet :)

Taci
0

#19, då kan du inte ta hem mkt åt gången eller så har du många kaniner ?

myriis
0

#17: för mig går en "påse" hö åt på en vecka.. svårt att förklara hur stor påse.. :P Typ en icapappkasse.

KajsaM
0

#20 En avlång påse ca. 1m hög. Jag snålar inte på hö´et ;)

twinnie
0

Men hö i lågprisbutiker brukar knappast hålla lika bra kvalitet som hö från tex. en bonde eller ett stall.

Tycker att djurbutiksägare ska kunna ta ansvar för det dom säljer i sina affärer. Gnagarblandningar, kaninungar som är under 7 veckor, mögligt hö och trähus som behandlats med giftigt materiel är inte särskillt ovanligt.

#22 Inte jag heller. Moses badar i hö xD

KajsaM
0

#23 Håller med dig!

SagaoAlfred
0

Nu ska jag vara ärlig å säga att jag har köpt mat  från dollar store.
Dock bara 1 gång, å jag har fortfarande kvar från maten.
Det är utav märket "Zooman" å det står Fullkost på den. 2.5 kg.

Jag ger mina kaniner pellets å hö från granngården, å naturligtvis grönsaker å sånt.
MEN dom brukar få lite mindre än en halv dl typ två gånger per månad. Inte mkt alls alltså. Inte ens 1 dl på en hel månad.
Men ja, på helgen då jag inte är hemma lika mycket så brukar dom få lite sånthär, så blir dom lite gladare.
Ser inget fel med att ge kaninerna liiite och blandat med en massa annat.

SJÄLVKLART ska man inte ge kaninerna bara sån här mat å sådär, men dom där tjejerna kanske bara gör som jag nu gör, å ger dom lite bara.

KajsaM
0

#25 Självklart respekterar jag att du ge dina kaniner det Ibland :)

Men JAG anser att det finns inge "nyttigt" i det. Ingen som kaninen behöver liksom. Jag ger helldre massa grönsaker :) Bara min åsikt, INTE RIKTAT TILL NÅGON :))

twinnie
0

#26 Det är inte bara du som anser det. Det finns nämligen inget nyttigt i gnagarblanding.

KajsaM
0

#27 Nej precis. Kroppen tar ju inte till dig det mer än blir fet liksom. :)

SagaoAlfred
0

Jag vet det, och jag ger mina kaniner det väldigt sällan.
Min dvärgvädur får det inte alls typ, eftersom jag försöker banta ner henne lite, Min hane får det ibland som sagt var, och han fullkomligt älskar det så då tycker jag att jag kan unna honom det ibland. Han tycker knappt om varken grönsaker eller pellets, även om jag ger honom det iaf :)

Jag hoppas verkligen inte att folk ger sina kaniner gnagarblandning bara, å ofta.

Jag vet att man inte ska göra det, för som ni säger, kaninerna blir tjocka! ^^

twinnie
0

#29 Brukar bjuda Moses också vissa helger, ifall han måstre vara ensam på kvällarna.

KajsaM
0

Jag har också gett Hampus förut när jag inte riktigt hur dåligt det var. Även mycket sällan kan han få en smakbit och jag har det hemma :)

huldisen
0

Det är som godis till en kanin , sån där gnagar-grejs-mat.

KajsaM
0

Fast det bästa godiset är frukt/grönsak även om kaninen gillar blandningen :)