Är det bra?
Hejsan!
En sådan här häfte hade jag tänkt att ge till dom som skulle köpa mina egenuppföda kaniner nästa år (då jag ska ta en kull) Som lite info till nybörjare! Ni får gärna säga vad NI tycker och om jag borde ändra/lägga till nått! :D
Kaniner.
Kaniner blir oftast 6-8 år gamla (men kan även bli upp till 12år.)
Ifall man hanterar kaninen rätt kan det bli en snäll tillgiven kompis för resten av livet.
OBS. Man ska aldrig lägga hela ansvaret på ett barn!
En vuxen person har alltid det mesta ansvaret för djuret.
Bur och inredning.
Bottenytan av buren ska ha ett mått på minst 100x50cm och den ska vara minst 50cm hög för en kanin (helst större). Kaniner som bor ute behöver en bur med kraftigt nät (t.ex Minknät absolut inte hönsnät då det är lätt att gnaga sönder).
De behöver också mycket halm i sina burar i vintertid för att klara av kylan.
Vissa använder spån och halm, andra Toa-Lätt (papperspellet) som underlag,
Toa-Lätt rekomenderas vid såpass lurvig päls att spånet kan fastna i pälsen.
I buren ska det finnas ett hus där dom kan sitta på och vara innuti. Buren bör städas 2-3 gånger i veckan. Du kan även ha en höhäck så höet är fräscht.
Flera kaniner i en bur.
ifall man ska ha fler kaniner i samma bur så ska man helst ha 1kastrerad hane och en hona eller 2honor som har växt upp tillsammans. Ibland funkar det inte och det får man acceptera.
Utfodring.
Huvudfodret är hö som måste alltid finnas i buren. Hö är grönt och halm är gul/brun, (brukar lätt förväxlas)
Som extra kraftfoder ska kaninen äta kaninpellets (absolut inte gnagarblandning, ren pellets alltså! Gnagarblandning är mer som godis och bör inte ges)
Ca 1dl om dagen som ungdjur och 1/2 dl som en vuxen kanin. Om det är kallt ute och kaninen är utekanin så kan man öka portionen lite.
Grönsaker och frukt kan man ge men inte dagligen då kan diareé uppstå. Då kan man börja att vänja in en grönsak/morot i början i små mängder.
Gräs o maskroser går bra men inte för mycket eftersom det gäser (speciellt för ungar).
Om kaninen skulle få diareé ge bara hö och vatten tills blivit avföringen blivit runda och hårda igen.
Ifall kaninen skulle bli sjuk eller om det har hänt nått ovanligt som om den har blivit hängig, slö osv. ta kontakt med vetrinär direkt!
Vissa saker som kaniner äter t.ex maskrosblad, fruktgrenar kan ge rött urin som kan påminnas om blod är vanligt så det är inget farligt. (blod ser tjockare ut)
Tänderna på en kanin måste slipas ner naturligt och då kan du ge färska grenar som Asp, sälg, lönn, äpple, päron vanlig gran. lägg in det i buren så gnager dem på pinnen. ge aldrig nån pinne du inte är säker på om dem kan äta den!
Saltsten ska INTE ges! det kan orsaka urinsten, däremot kan en dräktig hona ha en saltsten.
Vatten ska bytas varje dag!
Övrig skötsel.
Klorna måste klippas minst en gång var sjätte vecka. Detta görs med en klotång som finns att köpa i djuraffärer. Kaninen har en röd pulpa innuti klon som man INTE ska klippa i! Inte för nära heller, då kan kaninen börja blöda och få ont. Den syns bäst på kaniner med vita klor då klon är genomskinlig. Vissa har mörkare klor och kan då hjälpas om man lyser med en ficklampa underifrån. Detta bör göras i dagsljus då det syns bäst!
Kaninen fäller 2gånger om året till sommarpäls och sen vinterpäls. Då behövs det borstnining för att kaninen inte ska slicka i sig pälsen. Då kan kaninen få förstoppning. Om man har en lejonhuvad så behöver man borsta oftare.
Om kaninen skulle bli sjuk.
En sjuk kanin behöver omedelbart hjälp ifall man misstänker att något är fel. Man kan märka det genom slöhet, dålig mage, rinnig nos, nysningar, rinniga/variga ögon, ingen aptit, svårigheter att röra sig normalt. Kontakta vetrinär!
Första dygnet med sin kanin.
Låt kaninen vara ifred och finna sig till rätta under ett dygn. Därefter ska man lugnt och tyst klappa djuret i buren. så att den känner din lukt och blir trygg med dig (börja med att kaninen ska bekanta sig med en person först)
Låt kaninen sedan sitta i ett knä, låt inte barnet springa runt och bära på kaninen! kaninen kan sprattla och då kan kaninen skada sig allvarligt
En vuxen ska alltid ha uppsikt.
Tycker att det var bra! Fler borde ge såna här till folk som köper djur. :)
Du kanske ska skriva att burmåtten gäller dvärgkaniner för de mått du skrivit ut, eller ja, kaniner under 3 kg. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ser bra ut. Fast halm måste dem inte ha för att klara kylan, mina har aldrig haft mycket halm, bara lite i huset :)
Ang kloklippning, jag klipper mina oftare? Var fjärde vecka, annars blir dem för långa. Inte sommartid, för då gräver dem mycket men på vintern.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dom kan kissa rött även om dom inte har ätit maskrosor, det är ett rött färgämne som utsöndras via njurarna.
#3 Det står såhär: Klorna måste klippas minst en gång var sjätte vecka.
Alltså minst en gång men gärna oftare (om behöves)
What doesn't kill you makes you stronger.
#5 Ja jag vet att det står så och jag tolkar det som att det ska gå minst 6 veckor mellan, eftersom det står minst var 6 vecka, alltså med minst 6 veckors mellansrum betyder det :)
Hur är det egentligen med salt sten?
Mina kaniner har alltid det om jag inte ser att någon kanin slickar i sig det för mycket som ett beroende då tar jag bort dem några dagar, men de har inte hänt än.
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Såg att jag hade råkat skriva grönsak/morot men jag menar grönsak/frukt ;)
#2 ja det borde jag lägga till ;) Tack!
#3 Jaha okej ;)
#4 okej, då vet jag tack! :D
#5 precis så jag menade :)
#7 Först hade jag saltsten men sedan såg jag här på kif att det inte behövdes och att det kunde vara farligt ;o
#7 Det ger urinsten och kan ge njurprobelm.
Jag hade tagit bort den, dumt att riskera något! Dem får i sig det dem behöver via grönsaker, hö och ev pellets om det får det :)