Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1582 ggr
Litenburk
0

Toaträning ärftlighet?

Vissa verkar helt enkelt inte kunna lära sig bli rumsrena medans vissa kan..Kan det ligga i generna hur bra en kanin kan lära sig att gå på toa eller inte?

Kan det kanske i så fall vara olika på instinkter av renlighet eller bara hur länge de kan hålla sig? Och tänker uppfödare i så fall på detta?

Är det också skillnad på olika kaninraser?

Mvh Tanja

Fridaaaa
0

Jag tror inte det ligger i generna:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Litenburk
0

Tror eller vet? Undrar om någon har gjort någon efterforskning på det.  Numera är det ju rätt många som har innekaniner, så det känns som att det blir mer o mer viktigt…

Mvh Tanja

Fridaaaa
0

#2 Läs min text igen så ser du att det står tror :)

Jag tror allting handlar om träning osv. De allra flesta kaniner är rumsrena av naturen eftersom kaniner är väldigt renliga djur :)

Zvintos
2

Jag tror faktiskt en del kan sitta lite i gener. Precis som att det verkar ärftligt hur pass duktiga kaniner är att hålla sig rena (märkt detta på dvärgväduren). Så kaniner som är dåliga att hålla sig rena tror jag har svårare att få till rumsrenheten.

Vad jag vet finns det ingen vetenskaplig efterforskning på det.

[toftaholmskaniner]
0

Jag vet inte heller om det är framtaget genom forskning men jag TROR att det är ärftligt hur kaninen håller sig ren.

Har pratat med många erfarna uppfödare som säger desamma om just renligheten och att man ska undvika skitgrisar om man kan i sin Avel för att det förs vidare.
Har man då en kanin som vill hålla rent så är det ju lättare att få den att gå på toa medans de som gärna skiter i matskålen nog får det svårare då den inte bryr sig speciellt mycket :)

Clariiz
1

Jag tror mycket hänger på om mammakanin är rumsren eller inte. Av min egen erfarenhet så brukar ungarna gå på låda om mamma går på låda, och om mamma inte går på låda gör ungarna det absolut inte.

Och första tiden i livet spenderar de med sin mamma, och den uppväxten påverkar ju mycket i kaninens resterande liv.
Så det är min teori och har avrt det rätt länge.

Därför ställer jag alltid in en extra stor toalåda åt dräktiga honor.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Litenburk
0

Fler än mig som funderat över detta hör jag. :) Jag är också "troende".

Det är nog sant att man kan träna upp de flesta kaninerna. Men jag tror som toftaholmskaniner säger att det funkar mindre bra om kaninen inte bryr sig om att vara renlig.

Clariiz, jag tycker att det är toppen att du försöker vänja in dom tidigt! Då det verkar meckigt att göra det i senare ålder när kaninen kan ha blivit bekväm i att göra det där den känner för! Det måste vara mycket lättare att hålla en lortgris som inte riktigt bryr sig renlig på det sättet…

NinniH, Tycker du dvärgväduren är mer orenlig än somliga andra?

Mvh Tanja

Zvintos
0

#7: Inte orenliga på det viset, inte de jag ägt i alla fall. Har bara stött på 1 individ som var expert på att få sin päls gul (jättekul när han var vit). Däremot har många av de individer jag ägt varit väldigt bökiga och gräver gärna runt allt strö. Hanarna jag hade hos mig ganska nyligen, var båda riktiga bökisar och det hamnade lätt utanför toalådan (och då fortsatte de göra sitt utanför..). Honan här hemma är dock duktig på att inte gräva runt allt och hon går så bra så på sin toa.

Litenburk
0

#8 Haha.. Förstår att det kan vara störigt på en vit kanin! Foten i munnen

Våran kille är faktiskt väldigt mån om att kissa på samma ställe. Hade problem att få honom att göra allt i toalådan bara. Men nu har jag plockat bort all spån o halm och har endast toalätt i toan. Det funkar super. Behöver endast göra rent den. Vet inte om det är taskigt att strunta i underlaget?

Nu har jag lagt i en dörrmatta på prov o det verkar gå bra. Inget kiss eller pluppar utanför. :) Har funderat på plastmatta/flisfilt i buren men är rätt att det ska vara förligt för honom att mumsa på?

Varför gräver kaniner på bar mark/tyg o trä igentligen? Min tenderar göra det, kan det vara uttråkning? Lite utanför tråden men känns bökigt att göra så många nya…

Mvh Tanja

[h-malm]
0

Tror att det kan ha med ärftlighet att göra. Föräldrarna till min senaste(och första) kull går på toa. Min kompis har en av ungarna och han är bara 10 veckor och går redan på toa :)

Litenburk
0

#10 Tummen upp för det! :)

Det är nog ingen dum ide att fråga hur toavänliga försäldrarna är trots altl!

Mvh Tanja

Chieko
0

Som någon sagt så tror jag att de ärver beteenden i alla fall. Min pojk är 9 veckor idag och har efter 1½ vecka hos mig skött sig väldigt bra på toa!

Att gräva är ju ett av de naturligaste beteendena för en kanin, bara äta, dricka och sova går väl före så skulle nog vara konstigt om de inte grävde… Min förra kanin grävde dock väldigt sällan, bara när hon bodde i för liten utebur (hon upptäckte att man kunde gräva sig ut :P) och hennes söner var helt hopplösa… De grävde i shift och tog sig ut på en natt! Pojken jag har nu gräver massa i mattan (innekanin).

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Litenburk
0

#12 Haha.. Sicka lurendrejare! Sån tur är bor våran kanin i en bur med plastbotten. Doch sitter han ofta på skrivbordet med mig och så gräver han för fullar muggar, vilket nog kommer visa sig på skrivbordet framöver… :/ Men hade du inget galler eller dyligt under eller hur löste du det så dom inte rymmde igen?

Våran kille har inte igentligen lärt sig bli helt toatränad förens efter ca 5 envisa månader. Jag trode hoppet var ute men är nu så glad så glad. :)

Mvh Tanja

Chieko
0

#13 Honan satte jag träplattor hos (vilket orsakade trycksår så när hon flyttade in fick hon en madrass…). Killarna la vi plattor där de hade grävt men de hittade nya ställen hela tiden ;) Fick en kull på en omplaceringshona (hon födde första natten hos mig) så killarna stannade inte så länge. De stannade i trädgården så fick tag i dem varje gång.

/Karin

Litenburk
0

Haha..Tänka att dom vart ivriga på att gräva…! ;)  Varför fick hon trycksår? Var det bara för hon låg så hårt? Lyxigt att få en egen madrass i alla fall..

Mvh Tanja

Chieko
0

#15 Ja, kaniner är inte gjorda för att gå på så hårda underlag men jag hade ingen annanstans för henne just då. Men hon var rätt nöjd sen, hon älskade att vara inne. Hade henne ute på somrarna men mesta tiden ägnade hon åt att försöka ta sig in igen ;) Har en film där jag stängt in henne i kompostgallerhage, när hon lyckats hoppa/klättra ut hoppar hon in i köket och somnar på sin matta :D

/Karin

Litenburk
0

Hon verkar himmla mysig! Du får lägga ta och lägga upp filmen..

Jag är lite orolig över att min hane har för hårt underlag nu och blir lite extra orolig när jag läser ditt inlägg..

Mvh Tanja

Acinorev
0

Då säger jag "nej" bara för att… Nej, men min kille har varit rumsren sedan första dagen han kom hit 10 veckor gammal och han hade inte gått på låda innan.

Däremot tror jag att det blir vad man gör det till. Jag hade alla hörn upptagna så han fick ju välja det enklaste, vilket var där lådan stod.

Litenburk
0

#18 Men samlade han allt i ett hörn redan innan han hade toa? Höll sig hans föräldrar till ett hörn?

Mvh Tanja

Acinorev
0

#19 Det har jag ingen aning om.

Cameliont
0

Jag vet att många kaninungar tar efter sin mamma. Så om mamman är en skitgris som kissar och bajsar överallt kommer hennes ungar göra likadant och då blir det kanske lite svårare att lådträna, men absolut inte omöjligt.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Litenburk
0

Fast jag tror nog även om det är få, så är det nog vissa som inte går att få helt rumsrena. Man kan ju inte tvinga kaninen. Det känns inte som att det är ovanligt med kaninägare som gjort tappra försök in i det längsta men trots det inget resultat… :/

Mvh Tanja

Chieko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du är orolig att det är för hårt så håll koll på tassarna, om pälsen börjar slitas bort ska du nog välja ett mjukare. Men beror nog på hur mycket den får röra på sig utanför buren också.

Här är filmen på min rymmare som du bad mig lägga upp ;) Kameran står på ett bord, hon rymde bara när ingen såg på ;)

/Karin

[toftaholmskaniner]
0

#23 HAHA jag dör av skratt!! :D
*mums gräs mums, oh nu blev jag äntligen ensam, tittar höger - ingen där, tittar vänster - ingen där! YES, hoppar ut lätt som en plätt. mums godare gräs mums*

Fridaaaa
0

#23 Hahaha dagens bästa! Skrattande
"ingen där, ingen där, nu sticker jag" hii :D

Litenburk
0

Haha! Att han kollar åt sidorna också! Sicken smitare..:P

Ska hålla koll på tassarna på honom men hittills ser dom fina ut i alla fall. Men han har fått en matta nu i alla fall.. :)

Mvh Tanja