Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4326 ggr
[h-malm]
0

Fällt öronen plötsligt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Fick ett samtal precis från en tjej som köpt en unge av mig. Hon sa att ungen hade fällt ett öra igår och var jätteorolig för att hon kunde ha gjort illa sig eller något. När hon tar upp örat rammlar det ner igen, precis som på en dvv.
Både föräldrarna har uppåtöron och ungarna har till och med hare i sig. Är det möjligt att något öra bara kan fälla sig sådär?

Hon är rädd för att någon muskel kan ha gått av vid örat eller nåt.

Varför har örat fällts? Någon som har varit med om liknanade och kan svara?
Ägaren är väldigt orolig och vill ha svar! :)

Snyggingen på bild!

Norberg90
0

Hmm låter konstigt, kaninen på bilden ser inte ut som en som skulle få hängöra. Men jag vet inte alls hur det där fungerar!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

[h-malm]
0

#1 Nej jag håller med!

Kan det vara så att nån hängörons-gen kan ha följt med till den här kaninen? Ungens morfar vet jag har hängöron iaf.

Norberg90
0

#2 Jag vet faktiskt inte hur det fungerar tyvärr. Hoppas någon annan kan svara!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Charlie, är 6 år gammal och han har precis fällt sina öron, han har alltid haft de uppe men nu helt plötsligt har han fällt dem. Dock är de svajiga men de är lix ändå nere..

Har kaninen dvärgvädur bakåt? Eller annan vädur? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Salish
0

Vissa kaniner har ju ett uppöra och ett hängöra. Hade en sån kanin, det är nog ingrn fara. =)

[sstorm]
0

Känns örat slappt? Låter definitivt som något jag skulle kolla upp eftersom båda föräldrar ar ståöron med. Hängöron är egentligen en recessiv, har jag för mig, gen men kan ju synas i form av ett liggande eller halvt liggande öron.

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Kaninen ser inte ut som en kanin som ska få hängöron.. De behöver ju ha lite "längd" på öronen för att de ska fällas. Kanske kan vara värt att kolla upp det för säkerhets skull :)

hjartelyckanskaniner
0

Har Holland & Holland (vet inte smeknamnet på henne) hare i sig? För Wille har ju väldigt lite hare i sig och då får ungarna ännu mindre hare i sig ifall honan inte har hare i sig. Man känner ifall örat brutits i öronknutan. Be henne känna. Vädurs öron är ju slappa och åker upp och ner men de stannar ju nere men man känner i knutan ifall det är brutet. Låter konstigt att hon brutit öronen. Om hon nu inte drar kaninen i öronen. Vilket jag inte skulle tro.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

bambiiii
0

Har de gört illa honom asså tappat på örat eller så för det kan vara att musklen har släpptes :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[h-malm]
0

#8 Holly har inte hare i sig. Wille har 25% så ungarna får ganska lite ja.

Har bett henne känna nu.

hjartelyckanskaniner
0

#8 Jag tror inte så lite hare syns på de. Det är ju så lite procent hare de har i sig. Ser på min kompis kanin som har lika mycket hare i sig att hon är inte lik en hare förutom det spetsiga huvudet och långa frambenen. Hon har lite sm¨ått uppstående öron.

Mvh Emma

[h-malm]
0

Hon säger att kaninen inte reagerar ett dugg när hon drog lite svagt i örat. Lär väl märkas på kaninen att den har ont om den skulle brytit örat eller nån muskle gått av?

hjartelyckanskaniner
0

#12 Tror kaninen har väldigt ont och reagragerar starkt ifall man pillar på öronknutan. Piper eller gör något annat.

Mvh Emma

[h-malm]
0

#13 Ja det tror jag också.

Men är det någon som vet om det kan bli så att en kanin kan ha ett öra upp och ett ner även fast föräldrarna har uppåt?

hjartelyckanskaniner
0

#14 Holly ska ju egentligen ha öronen ner iom att hon är vädurskorsning så då kan ju även bebisarna lägga öronen :)

Mvh Emma

[h-malm]
0

#15 Aha okej =)

[h-malm]
0

Har fått vet nu att båda Hollys föräldrar har riktiga vädurs öron och Willes pappa väldigt mycket vädur. Så inte omöjligt att ungarna kan få neråt.

hjartelyckanskaniner
0

#17 Kolla just på din hemsida och såg vem som var föräldrarna :) Mim och Memo är ju 100% vädurskorsningar :) Sen Mario är 100% han med och Bettan lite hare:)

Mvh Emma

[h-malm]
0

#18 Ja precis :)

hjartelyckanskaniner
0

#19 så oroa dig inte :) Då är det inte konstigt att bebben la öronen :)

Mvh Emma

[sstorm]
0

#15 En vädurskorsning ska verkligen inte ha öronen ned, de är snarare tur om de lägger öronen ned!

Ebba-Ö
0

#21 Ska? Det finns väl inget bestämt hurvida vädurskorsningar ska ha öronen neråt eller uppåt?

[sstorm]
0

#22 nej de va just det jag menade? Läs kommentar #15 så kanske du förstår

[h-malm]
1

Vill bara uppdatera lite, en salig blandning kan man säga :P
Unge 1 har ett öra ner och ett upp
Unge 2 har båda öron neråt
Unge 3 har båda öronen neråt
Unge 4 har svajjiga, typ flax
Unge 5 har båda öron neråt
Unge 6 har båda öronen rakt uppåt