Uppfödare Utställning
Någon som uppfödare som föder upp kaniner till utställning?
Just nu är jag inte inne på någon speciellt färg eller kaninras, utan kollar lite vad det finns eftersom man e sugen på att prova på lite inom utställning. Eftersom vi ska ha tillökning inom familjen & även flytt på G.
Men vill gärna ha någon uppfödare som gärna kan se potential i kaninerna så att man kan ställa ut och förhoppningsvis vinna pris och komma hem med bra bedömning..(lite svårt att förklara men hoppas att ni förstod)
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
Jag föder upp rasen Lilla Tysk Vädur till utställning :)
Det är en helt undrbar ras och är verligen jätte social och snälla!
För mig går det väldigt bra på utställningarna, gå in och kika på min hemsida så får du se :)
Jag föder upp, Lejonhuvad kanin och Liten rex. Om du vill ha en tävlingsras är de ju ofta Hermeliner, Vit lant, Bleigksa harar, Blå wiener etc. som toppar. Men Liten rex plockar en del priser de med. Lejon är svårare
From 2012 kommer jag även att föda upp Belgiska harar för utställning.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har fransk vädur, Tan, belgisk hare och dvärghare :) Har franska ungar nu och väntar dvärghare bebisar. Föräldrarna till ungarna har 94.5p
Det var en del :)
Har nu hemsidor så får ni gärna lägga ut länkar.
Ingen som har dvärgvädurs?
har hört att de går bra på utställningar för dom eller det är hermeliner som mest tar hem priser inom raser?
#5: Det är både dvärgvädur och hermelin som brukar kunna få priser, då oftast viltgrå eller ex vit rödögd, men andra färger går ibland bra.
Jag föder ju upp för utställning; white zobel blå och brun på dvärgvädur och madagaskar samt isabella på hermelin rex. Men, båda dessa behöver arbetas på antingen med färg/teckning (white zoblarna) eller typen (h-rexarna) och är långt ifrån högpoängare i nuläget.
#5 Liten rex är i storlek som en dvärgras men räknas som liten ras. Mina ligger nog i snitt på 94-94,5p på utställningarna så de blir en del priser :P
Då förstår jag lite mer inom utställning då ^^ hehe!
#8 alltid roligt när man får hem en del priser :)
Var bor du? Jag vet en uppfödare i skåne som föder upp riktigt trevliga djur till utställning :) Lilla Havanna, Holländare är väl de raser hon har just nu. En del Tan har hon också, kanske någon Lilla Wiener blåögd också :) Skicka gärna ett PM så berättar jag mer ! :)
Jag föder upp fina hermeliner till uställning. Har flera hermeliner som är reg på 94,5 och 95 vilket är riktig bra. Min första uppfödning fick 94,5 vilket är jättebra. Jag får ofta hem priser osv(a) hehe
min hemsida: sofieskaniner.weebly.com
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Jag föder upp för utställning :)
Holländsk kanin - japan gul/svart, japan blå/gul + att blå och svart förekommer (men det är inte det jag satsar på…). det är väl inte den aldra lättaste rasen att avla på, men visst kommer det fina ungar där med
De blå/gula är de som jag i regel får lägst poäng på eftersom de fortfarande behöver jobbas mycket på…
Fransk vädur - chinchilla samt mantel. ingen lätt ras och färg att tävla med min min syster (som min frasse kommer ifrån) har trots allt fåt fram en hel del 94p, en hög 94,5p och nu även 95p så det går med de med ^^
sen har jag även Satin men än vet jag inte Vilken färg? jag kommer avla på
(Ska få hem en hona från tyskland och hon som ska ta med den hem har fått några färger att titta på och ta den bästa). Den lättaste av mina raser att ställa ut 
Det roliga med "mina" raser är att man själv jobbar fram bra djur och inte enbart bara avlar vidare på de bra djuren som andra fått fram 
----
Det spelar egentligen ingen roll Vilken ras? eller färg man har för att det ska gå bra på utställning. Bara för att det är en viltgrå hermelin får de ju inte alltid 95p
Det viktiga är att man väljer en fin individ och inte bara går efter vad det brukar gå bra för 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
Jag föder upp dvv rex och rex till utställning, kel, Avel samt ev. hopp. Jag har både wienerfritt och wiener p.g.a av att det är så charmigt! Jag ställer ut men dock inga höjdarpoäng. 93,5 på en rex som högst en så länge har dock inte ställt ut så mycket ännu. :)
Min hemsida: www.vassarnskaniner.weebly.com (Dock ouppdaterad, håller på men har inte publicerat ännu…)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#10 Vi kommer flytta till Åstorp i Skåne län :)
men om transport osv ändå kan fixas ngn gång så fungerar det också ^^ men just nu kollar jag runt lite efter de som föder upp för utställning så man har lite mer koll på det när man väl har tiden att starta upp igen.
#12 hehe det förstår jag ^^
men vad e det man egentligen ska kolla på hos en utställningskanin då? om den är utställd sen innan, vad får en att köpa den kaninen och vad kanske får en att backa..?
Anledningen till att jag frågar är att vi kommer bo i en 3a ett bra tag framåt m bebis, 2 hundar och våran kanin. Så då kommer vi inte kunna ha massor utav kaniner eller kullar + jag vill inte köpa in, ställa ut, föda upp och sen sälja sälja vidare hela tiden.
(menar tillexempel om man får super bra utställning ex i några kullar osv) vill inte bli en sån som folk tänker jaha säljs nu den kaninen igen för att hon har avlat fram en bättre osv? ^^ (oj va svårt de var att förklara på ett bra sätt) xD
------------
Till alla er andra, det låter ju toppen att ni håller med så många olika raser, jag är uppvuxen med dvärgvädur men känner att man hade ju gärna velat "prova" på några fler kaninraser.
Sen är jag ganska grön inom utställning då jag avlade för wiener innan.
Så det gör ju inget om ni vill berätta för o nackdelar med vissa fäger eller raser o pälstyper x)
#14 Det är utställningskaniner :) Hon har Sveriges finaste hona i lilla Havanna tror jag :)
för och nackdelar är ju hundra tals, bäst om du säger de du är mest intresserade av så kan man ta för och nackdelar på just dom raserna ;)
#15 okej :D har hon en hemsida?
#16 hmm, vette tusan egentligen Vilken ras? ^^
Älskar ju dvärgväduren, men gillar också holländare, hermelin, rex och Lejonkaniner.
Blir de någon kanin blir det en som inte väger mer än ca3kg, då mina burar blir för små för tillfället.
jag tror inte de..du kan ju kolla om du hittar något :) Dalas kaniner heter hennes kaniner :)
#14 Det bästa är att du försöker se i alla fall bild på så många raser och färger som möjligt och först och främst bestämma vad du är intresserad av - när du vet det kan du börja lära dig om rasen, fråga många uppfödare vad man ska titta efteter och leta dig fram till en uppfödare du känner att du litar på och be om att få köpa en fin kanin 
Det går allra bäst om du tar någon ras/färg du verkligen tycker om 
ett tips? är att kika lite på kaninfärg.se - där finns bilder på de flesta raserna och de flesta färgerna 
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Satin
#17 Dvärgvädur vet du säkert redan för och nackdelar med…
Holländare - Bra kaniner om man vill ställa ut, hanarna håller länge och kan ställas mkt så länge de håller sig fina.
Hermelin - Små, spralliga passar för uts. Även här håller hanarna länge och kan ställas ut mkt
Rex - Bra utställningsras om man köper ett bra djur, de finns lika många bra som halvbra. Beror mkt på färgen (Castor och vit rö på stor rex finns de gott om bra djur) Hanarna håller länge
Lejonhuvade - Hanarna håller att ställa ut till runt 6 månader. Honorna håller (oftast) tills de fått kull. Gäller att köpa från en uppfödare med BRA manar om man vill ställa dem länge
#20 Måste tillägga en sak sanna, Holländare är bra att ställa ut OM man väljer en lätt färg 
tex svarta, blå och gul/svarta får i regel mycket bättre poäng än mina älskade blå/gula som ligger så långt efter i utvecklingen ännu…
// Matilda
Satin
men om man vill ställa ut någon hona då?
hur länge brukar dom i regel hålla? vet att ex. dvv lättare kan få dubbelhaka efter en kull.
#22 honor rekomenderar jag inte till utställning just för att många raser får hakpåse och honor som haft kull oftast inte är i lika bra skick som yngre honor… Hanar håller mycket längre att ställa ut.
// Matilda
Satin
#23 jo sant, men om man vill ställa ut en hona hur går man tillväga då?
vet att "prispallarna" är hanar, men funderar på hur det går tillmed en hona, då det mest är prat om hanar.
sen hade jag gärna velat ta någon utställningskull och det är ju inte många som vill låna ut sin hona till Avel x)
därför jag undrar lite ^^
Jag har hermeliner i ovanliga färger som ändå klarar sig upp på prislistan ibland =). Bland årets avkommor har jag fått två stycken 94,5p varav den ena vann klass B, en zobel blå hane och en svart otter hane. Honorna med högst poäng har fått 94p (white zobel brun, otter blå). Nästa år ska det bli ännu bättre!
Under 2012 kommer jag få fram massvis med ungar, har planerat 14 kullar. Jag är väldigt tävlingsinriktad, så om du köper en kanin för tävling från mig så kommer jag att skämmas om det inte går bra :P. Och med bra menar jag minst 94p.
Kan leverera över hela Sverige i samband med utställningar =).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#26 haha kanon att du e tävlingsinriktad xD
Dom färgerna som du har är ju bara så underbar även om de är lite "svår avlade" :P
har du ingen hemsida? ^^
Jo, finns länkad om du går in på min profil. www.ronnbacks-kaniner.se
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se