Ekonomi
Hur funkar er Ekonomi med kaninerna?
Betalar era föräldrar, lånar ni, duger er månadspeng m.m.? Planerar ni innan ni köper kanin?
Själv har jag det lite krisigt. Kaninerna kostar mellan 150-200 kr i månaden, min månadspeng ligger runt 250 kr. Alltså har jag bara 50-100 kr att göra något med i veckan. 'Har klarat mig hyfsat hitills, men eftersom alla mina kläder tog slut var jag tvungen att handla lite nytt iallafall, för 400 kr.. Det var månadspengen fram till Augusti, det..:p Sen vetrinären för 350 kr..
Så har det lite halvdant just nu.. Försöker få ihop det! :D
Ska ju ev ta en foderkanin i sommar. Försöker komma överens med mamma om att höja min månadspeng med iallafall 50 kr, så att jag får 300 kr. Isåfall har jag nog 50 kr kvar per månad, om jag är lite snål.. :P
Sen tänkte jag ev sommarjobba i sommar, så att jag har lite ifall det blir något fel med Candys kull i höst.
Ska försöka göra en budget för en månad :P Får se hur det går!

Har lite problem jag med, hästen kostar massor att ha, och så småutgifter för kaninen, marsvinen och katterna blir också endel tillslut. Kan skriva senare, ska på skolmöte nu.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Mamma betalar Pellets & Spån.
Jag betalar bur, hus, selar, hinder, godis & allt sånt smått.
För mig går det åt ca 4-500kr/månad för alla 7 kaninerna.
Får 1050kr/månad, dvs hela studiebidraget.
Så jag klarar mig med hälften över. =)
Mamma och pappa betalar spån, mat och sånt. Jag brukar betala saker som leksaker mm, köpte toa och flaska till Lillninen nyss också. Hus och sådant brukar pappa göra, det blir billigt då.
- Mvh Emma
Mamma o pappa betalar då det inte bara är mina kaniner. Niike är bara min, men Fia är min systers, fast det är mest jag som tar hand om henne…
Det mamma o pappa betalar är: mat, skålar, spån, halm, hö och selarna. Hus och hinder bygger jag själv. Uteburar bygger jag och pappa:) Godis som man köper från djuraffär ger jag inte mina kaniner. Istället får de någon extra god frukt/grönsak som "lördagsgodis"^^
Veterinär vet jag inte, tror mamma o pappa betalar, eller det beror nog på vad det gäller…
Min månadspeng ligger på 400 , tror jagxP Har lite dålig koll, men jag får ju inte pengarna direkt i handen utan de lägger in pengarna på mitt kort. Men tror det är 400:P För de pengarna köper jag inte så mycket. För kläderna brukar mamma betala oftast, men vissa får jag betala själv. Och eftersom jag inte hittar några kläder så ofta, så blir det inte att jag köper ngt självx)
Jag betalar allt själv, planerade i god tid innan Mozart kom, jag hämtade spån gratis på sågverket, köper en höbal varannan månad ungefär. Det är ganska billigt egentligen, höbalen kostar 40:-, spånet är gratis och en pelletssäck på 30Kg kostar 250:- Sen så byggde jag buren av spillvirke som jag fick gratis av Morfar :)
/Photoniq

Dady pays :P
Men jag lägger ut rätt mycket pengar ändå. Lägger allt jag har på ninisarna (kanske lite onormal) :P Köper kompostgaller stup i kvarten, dom har typ 5 matskålar var… Det är sådant jag köper. Ska få ett nytt hinder från libra nästa vecka och femman från libra vid berga dagarna :D Hahaha

För mig går det toppen :D
Pellets 1,5 kg räcker minst 2 månader. Hö köps ca. 2-4 ggr/månad. Kostar 45 kr/per spåse (stor påse). Spån fick jag av en kompis när hennes kaniner dog, en bal. Toa-Lätt köps 1 ggr/månad.
Får 300kr på mitt bankkort som är min månadspeng, så ca. 95 kr per månad. Ibland betalar mamma eller pappa ;)
Mamma o pappa betalar det mesta faktiskt. :P
ska skaffa kanin om 2 veckor så jag och mamma har kommit överens om jag nu ska ha kanin/er får jag betala ALLT själv.får ungefär 400 kr för att jag hjälper mamma på jobbet och 200 från barnbidraget,Ibland blir det mer om jag skött mej i skolan och gjort mkt hemma.Pappa ska köpa allt till kanin + kaninen så första månaden behöver jag inte oroa mej,sen kommer jag få 500 elr nått som jag kan iaf nått händer…
Jag betalat allt själv :) lever på studiebidrag och studielån det är lite olika från månad-månad (ca7000) det ska ju då räcka till hyra mat kläder nöjen vovve kanin osv :P det dyraste tycker jag är grönsakerna så börjar man bli fattig kan man ju ge lite billigare grönisar :P förutom det köoer jag kattsand, pellets, hö och ibland lite onödigt tjafs kanske ^^ Har iaf räknat ut att kaninen kostar ungefär lika mycket som vovven att ha :P fast hon e ju förståss dyrare om man räknar med försäkring bäddar vaccinationer schampo balsam tuggben och allt onödigt man skämmer bort henne med ^^

Mina föräldrar betalar för pellets/hö/spån.
Vill jag ha något extra till dom, som godis, eller sele+koppel, eller liknande får jag betala det själv. Så själv tycker jag att jag har det väldigt bra :)

Eftersom jag är arbetslös betalar min sambo allting vi gör, köper osv..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mina föräldrar betalar allt till mina djur. Men om jag vill köpa något extra - selar, matskålar m.m så får jag betala själv ;)
mamma och pappa betalar mat, halm, hö å så. Vill jag köpa något extra betalar jag det själv. Saltsten och vattenflaska betalar jag själv. Betalar i stort sätt allt utom mat, spån, hö och grönsakerna xP
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Det är så himla olikt hur mycket det kostar. Men visa månader behöver jag inte köpa nåt åt Hulda efter som då har hon allt hon behöver. mat köper jag 10 kg åt gången och papperspellets 20 kg åt gång och mamma betalar vetrinär burar , men dom har sagt att jag ska köpa maat men det blir ändå oftast att mamma köpar det =P
Man kan göra det billigt för sig. man behöver ju inte köpa sån här dyrt godis, på djuraffärer, man kan ge dom Äpple,banan Med mera. och så köpa mat i stora säckar.
jag betalar allt själv, förutom grönsaker och frukt, för det tar jag från fruktskålen.
varje månad ser det ut så här (ca):
hö: 20 kr/månaden
halm: 30 kr/halvår
Pellets: 15 kr/månaden
spån: 75 kr/halvår
veterinär konstnade än så länge: 100 kr.
Buren fick jag gratis.
så det är inte å mycket pengar igentligen! =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
ok
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag och min lillasyrra köper allt till kaninen:) Fast mamma har köpt ett av selena som vi har. Men det blir inte så stora kostnader när vi delar… och så har vi ganska mycket pengar på kontot sdom vi använder:) typ 2500 kr tillsammans
#11 Ååh Ahlberg :)
Jag betalar allt själv, får precis som malinroth studielån varje månad på ca 7000kr. Det ska då räcka till hyra, mat, hundarna (mat, vaccinationer, försäkringar osv. jag har 3 hundar men för den 3:e betalar jag "bara" försäkringen.), hö, pellets, grönsaker, nöjen, bensin, bilförsäkringen.. *suck*
Jag måste hitta på nåt sätt att dra ner lite på mina utgifter.. kanske köpa större säckar pellets som nån sa. :) Funderar även på att pröva ett billigare kattsand el. toa-lätt. Sen är det ju tur att mamma & pappa ibland ställer upp med lite extra pengar men eftersom dom inte är så förtjusta i mitt kaninköp så är dom något snålare nu.

Har studiebidrag, betalar allt till kaninen själv. T.ex. ska jag snart till veterinären med henne och jag kommer betala det själv. :) Kanske låter lite dumt, men det är så härligt att ha egen kontroll över ekonomin!

Min mamma betalar oftast hö, spån, pellets och halm. Jag betalar burar, kaninen, hus och ev kaningodis :)

jag betalar allting utom kanin och bur. hö, halm och spån får vi STORpack heeeelt gratis av mormor och låtsasmorfar :)

Det är olika. Pappa betalar oftast hö och spån iaf. Sen betalar jag pellets ibland. Selar å sånt betalar jag själv.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag har det väldigt billigt med mina kanin :)
Får både hö och spån gratis, och pelletsen kostar bara 20 kr för en påse :) Mina föräldrar betalar grönsaker ^^
Jag betalar alla tillbehör (bur,hus etc) samt alla 4:as försäkringar + alla 4as vaccinationer + alla vetrinärkostanader. Mamma brukar köpa pellets när hon ändå är och handlar och hö tar vi i stallet, fast om det inte är bra köper jag själv. Mamma brukar också köpa spån, men hinner hon inte det köper jag själv. Mina "kanin"kostnader har detta året kommit upp i 5000:- så får nog dra ner på de lite:P
Mamma och pappa betalar hö, halm, spån, pellets. Får 150 kr i månadspeng och betalar grönsaker och frukt, oftast. veterinärkostnaderna betalar mamma och pappa också så det är lungt för min del (;
Jag betalar allt själv, men eftersom jag jobbar en del & bor hemma, så går det bra :D
Grönsaker kan iofs mina föräldrar bidra med ibland, då jag följer med dem å vi storhandlar så brukar dom även betala kaninernas grönsaker å sånt :)

Känner mig lite dum nu.. Men mina föräldrar betalar allt så det är lugnt för min del (a).

Samma som #12 :)

Betalar nästan allt själv. Har ca 20 egna djur och alla mina 500:- går åt varje månad, alltså får jag inget över. Grönsakerna betalar dock mina föräldrar.
Mina föräldrar betalar nästan allt. Jag betalar typ bara smågrejjer.^^

jag betalar typ ingenting… bara selarna, matskålana mm.

Min fostermamma bidrar med mat och hö :) resten står jag för själv! Jag får 400:- i månaden och har sommarjobbat, så det är ganska lugnt för min del just nu! :) har dock beställt massa grejer (nödiga och onödiga) till kaninshen för 822:- från libra artic, bl.a toaletter, mattor osv. Så vi får se hur det ser ut nästa månad ;)

Mina föräldrar betalar allt för mig.

Jag behöver inte betala hästarna själv. Men för kanierna kanske det går hundra kronor i månad. Vi har spån och hö så vi behöver inte köpa. Kaninmaten köper mamma och pappa. Men godis,leksaker,vattenflaskor,matskålar köper jag själv!
förlåt såg inte att tråden var gammal!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#37 Det gör ju inget att tråden är gammal, det kan vara en bra grej att disskutera igen :)
Jag betalar exakt allting själv för mina kaniner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mitt inlägg är väldigt gammalt, så jag uppdaterar :)
Jag betalar det mesta själv, alltså pellets, hö, godis, borstar osv. Däremot slutade det med att pappa betalade buren som vi byggde i våras och föräldrarna betalar också grönsaker eftersom det inte bara är kaninerna som äter av dom.
Får 850 kr i månaden, sparar 200 kr i månaden för körkort och andra framtidsutgifter, och då betalar jag allting annat själv också. Kläder, skor, om jag äter ute och saker till hunden som mina föräldrar finner onödiga (godsaker som ben, leksaker).
Jag får mitt barnbedrag så jag köper borstar, hus osv men ibland kan mamma och pappa få köpa halm, spån osv. :)
Mitt inlägg var också oerhört gammalt..
Jag betalar nu allting själv. Får 1100 kr / månad och det ska ju då räcka till kläder, mina djur, nöje osv.
Köper allt i storpack så det blir rätt billigt. Det som kostar mest är väl spån och pellets. Hö och halm är så pass billigt (10-20 kr /bal) ändå.
Men pellets går åt rätt fort när man har 12 matglada dvärgar och 1 belgisk jätte. Sedan går det åt oerhört mycket spån eftersom kaninerna delar det med gerbilerna och hamster, vilket är 5 burar till. Så det tar ju minst 1 spånbal /städning.
Men jag lägger inte ut mycket per månad. Kanske max 100-200 kr. Ibland inte ens det.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag har i princip alltid betalat mitt själv sedan jag var 12 år gammal.
Nu är jag arbetlös men har kvar pengar från sista lönen som var i Sep. Jag betalar runt 80kr/mån för hö, 168kr för pellets som räcker i ca 2 mån och 75kr för spån som räcker i ca 1,5 mån. utöver dessa 239kr så tävlar jag för ca 150kr/ mån förutom nu i dec då vi inte har tävlingar då. Så det blir runt 400kr/mån för kaninerna. Det är tufft men man klarar sig ifall man drar in på annat. Jag är ingen person som behöver leva i lyx och köpa kläder varje månad. Jag har inte köpt kläder på säkert 6 mån och jag har inte dött ännu ;) Alla pengar går till kaninerna just nu.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jag fick min kanin i födelsedagspresent och buren byggde jag och pappa tillsammans. Sedan så betalar mamma och pappa spån, hö, halm och pellets. Sele fick jag i present.
Det jag betalar själv är typ, godis, leksaker och såna saker. Med "grundsakerna" betalar mamma och pappa som sagt ^^
Jag betalaaar ingeeeeeeeeeeeeeenting,det är inte bara min,de får oxå ta hand om Bambi! fast han är klart MIN älskling! jag betalar presenter åt honom osv :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Hö, Halm mm betalar mina föräldrar, veterinär mm betalar dom med. Men det är jag som sköter kaninerna och ser till att allt finns. :)
Mamma och pappa betalar torrfoder och grönsaker.
Hö och halm får jag gratis och allt annat köper jag (borstar,koppel,hinder,små godissaker, höhållare och annat)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag får ut 7000 kr varje månad och jag går fortfarande i skolan på gymnasiet, så det är kanske lugnt för min del. Eftersom det va mitt val att skaffa en kanin så då är det mina uppgifter att handla och betala enligt min mamma. Men för mig går det ihop, men grönsaker och frukt köper iallafall mamma med sig när hon handlar.
Jag köper stora spån balar (till häst) och även stora säckar hö från djuraffären, andvänder även havre till mina kaniner som de får ibland och de köper jag i en stor säck.
man sparar på att köpa storpack.
mamma betalar färskvaror som grönsaker och någon spån bal då och då. (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Mina föräldrar betalar allt med kaninerna (förut extra grejer, t ex ett nytt hus) då jag bara får 150 kr i månaden och har fyra kaniner :) Dom flesta som har många kaniner har jag hört får hela barnbidraget och på så vis ha råd med andra skaer också,men det beror ju på vad föräldrarna tycker :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#48 Jobbar du extra då eftersom du får 7000kr fast du går gymnasiet?
Intressant tråd :) Blir glad av att läsa att så många unga med månadspeng tar eget ansvar över ekonomin när det gäller kaninen! :) Toppen av era föräldrar även om det kan kännas tråkigt när pengarna tar slut :) Så lär man sig!
Själv har jag en "månadspeng" (jobbar) på ca 22.000kr och kaninerna kostar nog 100-300kr/mån. Är 22år o bor inte hemma :)
Betalar oftast utställningarna själv. De andra betalar mamma o pappa :P
Får inte månadspeng, så är lite svrt för mig att betala då :p
Nej, men mamma och pappa betalar i stort sätt allt, men jag hade fått betala själv om jag hade haft t.ex månadspeng. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#53 kan tillägga till mitt inlägg att jag inte har någon inkomst (månadspeng/lön/studiebidrag) Utan jag hushåller med pengarna jag får in på kaninerna
#51. Jag jobbar inte, jag får barnpension varje månad plus en annan summa pengar, sen får jag ju studiebidraget. Så om jag lägger ihop allt blir det 7000 kr
#56 Aha okej….
Mina föräldrar betalar till en viss gräns :) Som när jag och pappa skulle bygga den andra kanin buren så fick jag betala. Men han fick hjälpa till…igen :)
Annars så betalar mina föräldrar hö ,halm , bottenströ och mat. I stort sätt. Det kan ha hänt att jag har köpt någon grej till kaninerna som de har betalat också.
Sen har jag råttor också , där hjälper de mig med strö, mat och lite grejer ibland.
Jag får 400kr i månadspeng och så har jag lite egen inkomst, då jag jobbar på café och är barnvakt :) Så det blir ju lite pengar ändå.
Mina föräldrar brukar hjälpa mig om mina idéeeeeer inte är allt för galna enligt dem :P Som en ny stor råttbur för 1800 (som iof är rätt billigt) ville de inte sponsra XD Mina föräldrar har ju lite annan syn på mina djur än vad jag har (om vad som är billigt och nödvändigt).
Min pappa betalar spån, hö, pellets, frukt, hårdbröd och sånt och leksaker som tunnlar, hinder, matskålar osv får jag köpa själv och det har funkat bra hittils :)
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Jag får studiebidraget själv, och det räcker till att försörja mig och en kanin gott och väl. Mina föräldrar hjälper till om jag skulle behöva något särskilt, som en ny bur i höstas, men annars betalar jag allt själv. Har även undansparade pengar i fall olyckan skulle vara framme.
Mina föräldrar betalar mat + spån, men exempelvis selar och skålar får jag betala själv. Övriga utgifter, så att säga. Betalar startavgifterna själv ibland för tävlingar, men brukar oftast betala dom själv eftersom jag får månadspeng, något ska man ju köpa för dom pengarna också.
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Mina föräldrar betalar allt..
Ibland när jag får pengar så köper jag nån sele, nåt hus, nåt godis eller liknande. Detta beror på att jag varkens får veckopeng, månadspeng, barnbidrag o,s,v. ;(
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#62 Dina föräldrar får ju ditt barnbidrag, så går ju till din mat, kläder osv :)
Ja jo, men asså jag menar att JAG ej får det ;) :P Jag tycker att jag borde få det så att jag kan börja känna på hur det känns att ''ta ansvar'' för mina egna djur. Nu är alla djuren här hemma ''mina'' men jag kan ej köpa hem mat å så själv.
När jag blir äldre å ska ta hand om dom själva, då kanske jag inser att jag ej kan göra det O,o
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Mina föräldrar betalar i princip allt… Spån, halm, hö, foder, tävlingar m.m. Själv betalar jag bara extra saker som selar, leksaker, godis och annat.
Får 300 kr i månaden och det brukar gå åt bra ändå åt andra saker.
Men föräldrarna betalar som sagt mina hobbys.
Jag har det ganska bra jag. :3 Föräldrarna betalar allt, d.v.s hö, halm, foder, grönsaker, burarna, komposthagarna m.m. Leksaker, selar, koppel, hopptävlingar och utställningarn betalar jag själv.
Just nu får jag ingen månadspeng så det är ganska bra. Vi delar ju på nöjet med kaninerna allihop. 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
spån har jag fått av ett lager av en granne
hö och hal får jag lager av morbrors så de får jag i princip gratis ;D
mat betalar mamma
leksaker och selar får jag betala själv.
Mvh Linnéa
jag betalar allt!
jag får bara 100 kr i månadspeng och då måste jag hjälpa till mycket men jag får 75 kr om jag inte äter godis på 2 veckor på på en månad får jag typ 175-250 och det kostar ca 200 kr i månaden att köpa kanin grejer.
Men jag tycker att det är bra att man betalar själv för då tar man ansvar mer tycker jag :)
#69 Jepp =P
Oj nu hände det ngt här… Aja XD
haha ja det gjorde det :D
När jag bodde hemma och hade kaniner så fick jag hela studiebidraget (fick då köpa kläder till mig själv och allt till djuren) + att jag jobbade extra, så jag hade runt 2-4000kr in varje månad.
Sen så har jag haft kaniner under studietiden, hade runt 7-8000kr in varje månad (jobbade lite extra), då var det knapert vill jag lova när man skulle betala allt själv :P.
Numera har jag 12-16000kr efter skatt + en sambo med dubbelt så mkt, så numera har man råd med lyxfoder och vilka utställningar man vill ^^.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
jag får betala allt själv.
jag har gjort så att jag sommajobbade ihop 10 000kr
köpte hö för 6000
spån för 2500
och halm för resten
det ska räcka hela vintern till min häst och mina 10kaniner
så har ingen anning om vad kaninerna äter för per månad eftersom jag tar från samma som till hästen
sen har jag 2200 i månaden och dom pengarna ska räcka till mobilen, pellets till kaninerna, hästens foder och tävlingar.
om jag vill ha typ vattenflaskor o skålar damsuger jag hos släkten eller bytter däck o såna saker.
vertinär betalar min mormor sen får jag jobba av det
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#74 imponerad av allt du arbetar för att det ska gå ihop! :-)
Spån och hö får jag gratis och föreldrarna köper pellets och grönsakerna.
Om jag vill ha några andra saker som selar kaningodis så får jag köpa själv.
http://emmaskaninselar.blogg.se/