Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2216 ggr
[Momiji]
1

OT - Persontecken

Hade idag min sista lektion på utbildningen. Det var teckenspråk och vi avslutade med att ge varandra persontecken(ett tecken som man gör istället för att bokstvera namnen varje gång) i gruppen.

Gissa vad jag fick, jo, kanin(vilket betyder att man gör tecknet för kanin medans man mimar "Anna")Glad

Någon annan här som har ett persontecken, och isåfall, vilket?

CatharinaEngberg
0

Jag har tecknet för KATT och bokstaven i. Eftersom alla kallar mig för Catti.

Är det "TAKK" som du lär dig?

[Momiji]
0

Det var en variant jag inte hört förut(alltså använda både ett ord och en bokstav)

Vad är "TAKK"?

Borgbackens
1

Jag har inget, men min lillebror hade 'bråkstake" när han gick på dagis :) Passade honom perfekt!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

CatharinaEngberg
0

TAKK är inte riktigt som vanligt teckenspråk, utan istället används tecken för de viktigaste orden i en mening för att förtydliga det man säger till de som inte har ett fullgott språk, alltså INTE de som är döva.

Fridaaaa
0

Inte en aning.
Hur vet man vilket persontecken man ska ha? =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

Vi använder oss utav TAKK eftersom vårt yngsta barn är talförsenat. Så hela familjen har persontecken. Mitt persontecken är tecknet för mamma, jag använder ju oftast ordet mamma eller så pekar jag bara på mig själv och säger "mig" ex kom till mig eller kom till mamma.

Barnens persontecken är första bokstaven i namnet förutom på äldsta där bokstaven kombineras med tecknet för flicka. Hon och äldsta pojken har nämligen samma begynnelsebokstav. Yngsta pojken har förövrigt sitt E kombinerat med att vi måttar litet med fingarna så teckenkombinationen blir E + liten. Det beror på att han är väldigt liten för sin ålder. Han är snart två och är stor som en normalstor 1-1,5 åring.

#5 Persontecken får man hitta på själv eller så hittar nån annan på det åt en. Kan vara begynellsebokstav eller nått som beskriver ens personlighet eller intresse. Tex kan nån som är busig ha tecknet för busig, nån som har glasögon kan ha tecknet för glasögon. Nån som gillar hundar har kanske tecket för hund som persontecken.

#2 TAKK = Tecken som alternativ och kompleterande kommunikation. Man tecknar nyckelord i meningar för att förstärka det taladespråket. Används till bebisar, barnn och vuxna som hör men som av nån anledning behöver ett extra stöd i språket. Kan beror på utvecklingsstörning, språkstörning och liknande.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Momiji]
0

# 4 Vi har läst både teckenspråk för döva/stuma och tecken som stöd(eftersom vi aldrig vet vars vi kommer att hamna når vi går ut och jobbar).

# 5 Enligt vad våran lärare har berättat så får man ett persontecken av dom som är i samma grupp som man tecknar med. Alltså inget man väljer själv. Så det som # 6 har skrivit om att man kan ge ett till sig själv har jag aldrig hört förut.

Okej, TAKK var en ny variant. Vi har altid kkallat det "tecken som stöd/stödtecken"

Suskiv
0

#7 enligt logopeden som höll i vår TAKK-kurs var det inte alls ovanligt att man gav sig själv ett persontecken. Är ju ganska logiskt om man umgås med många som teknar. Blir ju tokigt om alla olika "grupper" ska ha olika persontecken på en. Då är det ju lättare att ha ett antingen ett självtaget ellre givet persontecken som man använder i alla lägen.

Vår son har samma persontecken hemma som på dagis. Vi talade om på dagis vilket persontecken han och hans storebror (som ju inte använder TAKK) har.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Momiji]
0

Okej, våran lärare sa att man får ett persontecken i gruppen man teckar med. Sendan behåller man ju självklart det sen