djuraffär
Måste bara få skriva av mig lite, kan nämligen inte sluta täka på denna kanin.
På en av våra djuraffärer i stan så sitter det en brun kanin mellanstor som ser ut att ha lejonkanin i sig. Han ser så lessen ut att jag bara vill gömma honom i jackan och gå hem med honom. Han har setat där nu i flera månader. För vem vill på djuraffären köpa den största kaninen av dem alla. Nej är nog tyvärr så att de små ulliga "sötare" blir sålda.
Var inne igår, sambon skulle köpa en doppvärmare, kunde ju inte låta bli o se om kaninen var kvar. Det var den så klart i buren längst in där ingen ser honom som vanligt. (tror det är en kille*) Det första men ser så klart är en pyttelite bedårande kanin som är vit med svat kajal runt ögonen. Vem kommer bli såld tro? Stackars bortglömda kanin som ingen vill ha. Sedan har jag funderat länge på hur djuraffären kan ta mer betalt för deras kaniner en vad en renrasig med stamtavla öronmärkning och hela kitet kostar. Det är konstigt.
Vill så gärna ta hem denna stackare. Men har ju redan tre kaniner, varav den ena är en som ingen annan ville ha, dock från uppfödare som även sålde djur på sin kombinerade veterinärpraktik och butik för djurmat och tillbehör.
Men som sambon sa man kan inte rädda alla djur :( Men tycker ju så synd om den, ser ju bara mer o mer lesen ut, ingen stimulans alla, litet trång ensamt ingen kärlek :(
Vet hur det var med den bortglömda kaninen jag redan har, han hade åtminstone sällskap i sin bur ibland av andra kaniner eller ett marsvin. MEn när han kom till mig visste han inte alls hur man skulle vara kanin. Han kunde inte hoppa, han åt inget alls, knappt hö knappt pellets, var riktigt orolig. Så fick han sin flickvänn och vipps så började han äta och bete sig som en kanin. Nu kan man inte förstå att han varit helt apatisk. Han hoppar skuttar och är en helt annan kanin. Äter det mesta, eller ja typ allt. Fattar att man ska gnaga på pinnar och allt och hoppar mer än gärna.
Vill inte att denna bruna stackare ska sitta där tills han blir avlivad eller liknande. Måste nog höra vad de gör med dem efter ett tag :(Vill inte att den ska hamna hos någon i enminimal bur som inte vet hur de ska göra för att han ska fatta vad han är och hur man ska bete sig.
Nej fy, djuraffärer borde inte få sälja djur om de inte har ordentlig kunskap om dem och ger dem det som de behöver för att må bra. Sedan ska de inte ta in nya djur förens de de har är sålda. Inga nya kaniner förens alla är sålda. Inga nya hamstrar föens alla är sålda.
Inget emot att man säljer djur om man vet vad man gör och tänker på djurens bästa. Blir tillomed arg på vissa affärer som säljer fiskar, samma sak ska gälla där.
Nu har jag fått avreagera mig lite.
Hur hade ni gjort? Har en innebur ledig, vet inte dock om måtten räcker till denna bruna sötnos som ingen vill ha. Har ett ledigt rum i källaren där han kan bo tills våren.
Jag brukar tänka så här… Så länge som det finns efterfrågan så kommer djuraffärerna att sälja djur.
Så nej, jag skulle absolut inte köpa en djuraffärskanin. Rekommenderar att du tittar åt andra hållet nästa gång du går in där ;)
Usch vad hemskt :( Nu håller inte jag på med kaniner utan med gerbiler och jag har också haft koll på hur länge vissa individer bott i djuraffären och ibland tänkt "jag kanske borde rädda dem ändå..".
Tanken är ju god men djuraffärer funkar ju precis som vanliga affärer, för varje vara som säljs så köps det in en ny. Just den här kaninen skulle säkert må bättre av att komma till ett kärleksfullt hem men om/när den väl gör det så kommer djuraffären köpa in en ny kanin.
Då kanske den får sitta flera månader i en liten bur innan någon förbarmar sig och köper den. Då kommer en ny kanin igen osv osv.
När man tänker på det i det stora hela så är det absolut bästa att inte köpa från djuraffär över huvud taget. Ju mindre personer som köper djuren desto mindre djur kommer affärerna behöva ta in = färre djur kommer födas upp hos hemska grossister.
Jag har köpt djur från djuraffär en gång, det var mina första två gerbiler. (innan jag visste hur det kunde se ut hos grossister)
De hade en syster kvar i affären som fick vara ensam flera månader. Till slut blev hon såld och då kom två nya in som fick sitta där i nästan ett halvår. Det bara fortsätter liksom.
Så nej, jag hade inte räddat ett djur från djuraffär. För i och med att man gör det så stöder man så mycket som är fel.
Även om det så klart är hjärtskärande att se ett djur i en liten bur som ingen verkar vilja ha
Jo tänker precis som ni,men det är ju så hemskt och en liten bit av en vill ju bara rädda dem, men som sagt inte bra i långa loppet :( HAr nu bestämt att försöka att aldrig gå in till djuren i djuraffärerna.
Stackars liten.
Den djuraffären jag var inne på idag (Första gången) gör så att dem säljer dem djur dem har innan dem skaffar in nya. För annars tar folk såklart dem små nya istället.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 det lät ju jätte bra, så borde ju alla göra.
#5 Ja det tycker jag med.
Vet att en djuraffären som låg här i stan förut (den har stängt nu) så köpte de in kaniner, sedan hade kaninerna ca 2 månader på sig att säljas annars blev de avlivade och affären köpte in nya små.
Ingen ville ju köpa stora kaniner..
Helt sjukt!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jo det är hemskt att vi djurälskare ska behöva göra valet att INTE "rädda" djuren :/
Bästa vore ju om djuraffären inte fick ha djur alls. De gerbiler som togs in efter att systern till mina såldes var de enda gerbileran i butiken, ändå fick de vara kvar så länge..
Tror inte ens de såldes, efter att de försvunnit från affären så såg jag exakt likadana gerbiler i likadan bur i en annan djuraffär..
#7 Ja det är inte ovanligt :( Mamma fick hem en kanin från djuraffären hon praktiserade på, för att den var för gammal (runt 4 månader gammal).
så är det här med, när kaninerna blir störa sänks de till "Extra pris 150:-" istället för 400
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_