Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2612 ggr
BusBella
0

Djurgymnasiet

Har lite tankar på att börja på Djurgymnasiet i Stockholm och undrar vad ni har för erfarenheter av dem? För mig är det inte allt för långt bort och så vill jag ju gå på ett djurgymnasium. Finns det kanske någon här som går där? Jag är ju bara tolv än så länge så det dröjer ett tag innan jag kommer börja på gymnasium.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Hanna
0

Du lär få besöka gymnasium sen när det är dags att välja ^^

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

hjartelyckanskaniner
0

I 9an kommer du få alla uppgifter du måste veta innan du börjar gymnasiet :) Så får du gå på gymnasium när de har öppet hus och kolla in och fråga hur det är att gå där och sådant.

Hade gärna gått en linje med djur om det fanns bra jobb med djur om man bortser från veterinär. Finns inget man kan leva på då det är dålig lön att vara djurskötare, ridlärare mm. Jag tål inte blod och så, så kommer inte kunna jobba inom det yrket eller som läkare :P Håller på att svimma och mår jätteilla när jag ser blod och inälver.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

kaninjosse
0

Ibland kan det vara bäst att hålla sitt intresse som hobby och jobba med något annat, du kanske hinner ändra dig under dessa år. Svårt att få ett bra jobb inom djur-branchen.

Men du kan ju alltid gå på öppet hus och prata lite med de när du går 9:an. :)

Clariiz
0

Fast bara för att man går på ett djurgymnasium betyder inte det att man kommer jobba med djur.
Jag går på djurgymnasiet, går Djurvård. Vi blir alltså färdiga djurvårdare men i min klass går det folk som ska bli alltfrån poliser till ortopeder. Sedan självklart folk som ska bli veterinären och djursjukvårdare.

Går man en djurlinje får man ofta en väldigt hög behörighet till högskolan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[myran96]
0

Jag var faktiskt där på öppet hus idag :) Dom har ju profilerna Häst, HUnd,Djurpark/Sällskasdjur och Djursjukvård. För hundar hade dom något hunddagis som dom pratade om och på djurpark praktiserade man mycket på skansen.

På djursjukvård hade dom ett jätte fint rum med massor av smådjur kaniner & gnagare och ormar,ödlor,sköldpaddor och sedan hade det fåglar. Väldig stort och fint var den avdelningen där var man mycket när man gick första året.

Chieko
0

Tycker du ska välja djurinriktning om de har högskolebehörighet på programmet. Det är viktigt för att man ska kunna ändra sig senare i livet. Men tycker det är bra att göra något man gillar under gymnasietiden. Själv gick jag musik vilket var kul, men ångrar lite att jag inte gick djur då det är mitt största intresse.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

jahadu
0

Klart det finns bra jobb inom djur som man kan leva gott och väl på ^^
Jag tycker att djurvård är ett bra val, har själv gått sällskapsdjur på Säbyholm och är ganska nöjd med utbildningen.
Finns hur mycket som helst som man kan jobba med enbart med den utbildningen, naturbruksprogrammet är ju ett yrkesprogram så man blir t.ex. djurskötare/hundskötare/hästskötare/ osv beroende på vilken inriktning man väljer och behöver inte nödvändigtvis läsa vidare på högskolan (vilket man oftast behöver om man läser ett annat program som enbart är högskoleförberedande, t.ex. naturvetenskap eller samhäll).
Dessutom får man alltid grundläggande högskolebehörighet, sen kanske man behöver välja till någon kurs beroende på vilken särskild behörighet som krävs för olika program på högskolan. Men grunden får man alltid (svenska A, matte A, engelska A och samhällskunskap A är de viktigaste, men de flesta utbildningar kräver idag även matte B)

Vill du jobba med djur så kör på! Man lär sig en hel del under sina 3år på ett naturbruksprogram och sen känns det ganska skönt att ha blivit nåt riktigt yrke direkt efter studenten och inte stå där som ett fån utan nån riktig utbildning och vara tvungen att läsa vidare.

bambiiii
0

Vad roligt,jag vill oxå men det är LÅÅÅÅÅÅngt tid kvar,jag går i 5an nu :(

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

CorneliaAndersson
0

går i 8:an nu och mina djur är allt och jag brunner verkligen för djuren. Speciellt för kaniner, hästar och hundar. men jag poersonligenm tror inte att jag skulle fixa en framtid som djurskötare t.ex. så därför kommer jag nog gå en annan linje som jag också gillar (konditor/bagare). Och har djuren vid sidan om :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

natha-mjau
0

det som är synd är att man måste vara så jävla smart för att komma in på nått som har med djur att göra :(

BusBella
0

Jag tror ni som skrev dem första inläggen inte riktigt föstått, jag frågade inte om jag borde börja på ett djurgymnasium, jag sa att jag ville göra det och frågade om skolan. Jag vet alltid vad jag gör och vill kunna ställa en fråga utan att få en förmaning och inget svar. Vill jag jobba med djur och på på djurgymnasiet får jag göra det.

Mind your language.

/Emma

Hanna
0

#11 Jo, men jag tänkte mest på att om ingen svarade så fick du reda på (om du inte visste) att man får besöka gymnasium innan och på så vis kan bilda sig en egen uppfattning.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Eliinn
0

Gå in på den här tråden, där skrev jag lite om vad jag hört om Djurgymnasiumet i stockholm :)

http://kanin.ifokus.se/discussions/4ed77057d4ebea257e00ab8f-djur-gymnasier#discussions-2

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Wera]
0

Håller med #3.

lill-sara
0

Om du vill kolla på lite fler skolor så finns Jällagymnasiet i Uppsala. Om du inte kommer in i Sthlm alltså.

Såg att du bodde i Märsta nämligen :)

BusBella
0

#14 Fast nu är det så att jag inte vill hålla djur bara som hobby, och det var inte heller det jag frågade efter här.

#15 Det var ju jättenära mig! Tack för tipset, pappa sa att jag skulle kolla runt lite på gymnasier och så, och sen har man ju Säbyholm också.

Mind your language.

/Emma

Eliinn
0

Ville bara säga att gått djurvårdslinjen var ett utav det bästa valet jag gjort i mitt liv! Har lärt mig så mycket om djur och hade tre galet roliga år där jag fick hålla på med det jag älskade mest utav allt, Djur! :)

Som endel nämnt här så är djurbranschen svår att få jobb i, dem växer inte som ogräs precis. Mycket hänger på kontaker har jag märkt och att man verkligen visar sitt intresse!. Praktikerna är ett jättebra sätt att visa att du är intresserad och visa vad du går för!
Det var så jag fick jobb :)
Fick praktik på en djurpark på hösten, visade att jag var väldigt intresseras och vad jag kunde. Fick jobba lite kring jul och sen mot våren fick jag en förfrågan om en sässongsanställning från april till slutet av september. Jobbade helger fram till studenten och sen hela sommaren och lite in på hösten och trivdes så bra!

Jobbar fortfarande kvar där, dock bara helger och när den anställda djurskötaren är ledig då dem inte kan ha fler anställda för tillfället.

Även fast du inte hittar ett djurjobb på en gång så kanske det dyker upp något senare i livet, och bara för att man gått djurvårdslinjen på gymnasiumet så betyder det inte att man är fast i djurbranschen. Men det är klokt om man väljer ett djurgymnasium där man har möjlighet att läsa NV-kurser :) Och satsa på en skola som du trivs med även fast det kanske inte är den närmsta, du kommer ha med dig de efter gymnasiumet sen :) Jag pendlade 1,5 timme varje morgon och sen hem igen med tåg och buss, och i slutändan var det värt de! :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus