Stambokföra-Ett Måste?
Hej.
Om jag ska sälja en kaninunge, är det ett måste att dens föräldrar ska vara stambokförda?
Tacksam försvar :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Nej.
Men om den nya ägaren till kaninungen ska kunna stambokföra den så måste föräldrarna vara stambokförda.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Precis som #1 skriver är det inget måste, men det underlättar riktigt mycket. Annars kan det hända att föräldrarna inte blir stambokförda och då sitter kaninköparna i en dum sits och kan inte stambokföra sina om de nu skulle vilja det.
Enda gången det blir knepigt att stambokföra föräldrarna är om det ex är korsningar (projekt för ny/icke vanlig ras, färg eller teckning) eller icke godkända färger/teckningar. Men då ska i sin tur den med icke godkänd färg/teckning ha föräldrar som är stambokförda.
Om man har bestämt sig för att bli en uppfödare som skriver stamtavlor så följer ett visst ansvar med.. De är ju inte bara privarpersoner som köper kaniner utan även andra uppfödare köper ju in djur för att få nytt blod till sin Avel.. Och de är då de är viktigt att stamtavlan är okej.. Upplever att många beställer sitt uppfödarnummer utan och tänka efter först.. Tycker man att de är för mycket ansvar som kommer med stamtavlorna. Så skriv härstamningsbevis i stället.. Precis samma sak fast man gjort mallen själv..
Ok, tack för svaren. Men om vi nu säger min lilla tjej på drygt 3½månad (Blå Zobel, hermeilnkanin). Måste jag ställa henne och sedan fixa Stambokföring, på det högsta poängen?
/ Cornelia Andersson,
Om du vill bedriva seriös uppfödning så ställer man alltid ut och stambpkför sina djur nr dom fått en poäng som man tycker är bra. Eller att man inser att detta djur inte kommer få högre och stambokför på de..
Jag skulle vilja rätta #5:
Om man bedriver Avel för utställning så ställer man alltid ut och stambokför sina djur!
Det har ingenting med seriös eller oseriös att vara, bara om vilken väg man har valt att gå inom ett område där det finns flera valmöjligheter! Men jag håller med om att har man valt den vägen så är det viktigt att stambokföra. Enstaka luckor får ju förekomma, men de ska vara just enstaka och man ska ha en anledning till dem.
Tycker det har blivit sån hysteri ang stambokföring,hur var det på den tiden det inte fanns då??
Tror det fuskas mer i dagens läge med kaninavel än det gjorts på länge..
och tro mig jag och en anna kvinna har själv varit med om en hel del storfusk och det var en väldigt stor och seriös uppfödning det handlar om,idag är den personen högsta hönset i en förening inom kaninavel,borde inte Han/hon uteslutas helt när fusket kommit fram!
kan säga att i dagens läge så känns kaniner inte lika kul länge!
#6 om man man prompt ska skriva stamtavlor på sina djur ska de väl papprena vara i ordning.. Annars kan man avla på ett seriöst sett med härstamningsbevis… Jag hävdar fortfarande att ger man sig in i att föda upp och skriva stamtavlor på avkommor så ska man ha klart för sig att köparna många gånger köper ett djur med stamtavla för o ställa ut och kanske till och med avla på. Som jag gör.. Nu sitter jag med ett djur som har ett stort frågetecken då uppfödaren inte gjort som man ska.. Så jo håller man på o skriver stamtavlor så ska de ta mig tusen stambokföras oxå om man skiter i de så hävdar jag att man är oseriös för man sätter seriösa uppfödare på pottkanten! Så de så.
TA DET LUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUNGT. ;)
Ville bara höra om det var ett måste. Min hona ska antagligen ställas i början av nästa år.
Så take it easy
/ Cornelia Andersson,
Ja syftade inte på TS specifikt i förra inlägget. Men jag står för vad jag tycker…. Jag lägger inte ut dyra pengar på djur, resor anmälningsuppgifter ibland boende bara för att sen få reda på att djuret är värdelöst i uppfödningssyfte då luckorna hopar sig… Då kan vi ju ta bort de där med stamtavla och köra utställning o avla kreti o pleti sen..
#9De är lungt men är bara himla upprörd över hur vissa ljuger o säger att kaninen är utställd etc etc.. Sen när man luskar så är de inte så.. Men va noga med o säg som de är om båda inte är stambokförda att dom kommer o bli de eller dom kommer inte bli utställda så köparen vet.. Så slipper de bli tjafs som de tyvärr har blivit för mig o många många fler. självklart vill ju du ha en bra poäng på kaninen du ställer ut och de kan ju ta några gånger. :-) anledning till att jag är hård i inläggen är att jag upplever att många skaffar uppfödarnummer sen var de igentligen krävs av dom mer än o skriva en stamtavla har dom inte då stor koll på.. Tyvärr!! :-/
Förstår dig.
Hur går det till att stambokföra exakt? ;)
/ Cornelia Andersson,
Du kan antingen göra de på utställning som har stambokförare på plats eller skicka till din förenings stambokförare man lägger i befömningskort + stamtavla, stambokflringsavgiften (brukar vara 20 kr) pluss ett kuvert med frimärke på samt din adress så hon/han kan skicka tillbaka din stamtavla igen när de är klart. På plats p utställning så är de bedömningskort+ stamtavla.. Plus stmbf avgift..
Är det inte svårare? O,o
Ska man ta bedömningen från senaste utställningen?
Hur lång tidbrukar det ta innan man får tillbaka sakerna? (om man tar det via ''posten'')
/ Cornelia Andersson,
Jag håller med tokmaja78,ska man bedriva Avel och skriva stamtavla så ska det göras korrekt med allt extrajobb som tillkommer.
annars kan vi ju lika bra skita i stamtavlor och renraskaninavel och rikta in oss på bondkaniner(blandisar)
#14 det varierar lite men allt från några dar till en vecka har det tagit förmina tavlor via posten.
Det är bara poäng i A-klass som räknas och har du ställt ut flera ggr så får du välja det bästa poänget om du vill.
Ok, tack för alla tips?. :) Får se till å höra med ametist's upfödareom hennes föräldrar är stambokförda :)
/ Cornelia Andersson,
Nej den bästa bedömningen såklart… De får man så spara alla bed.kort i A-klass då. B-klass får man inte stambokföra på.. Men spara dom ifall de finns chans på champion då är dom värdefull..
Man brukar få tillbaka tavlor från stambokföraren efter någon vecka.. Beroende på hur mycket dom har o göra..
Sätter en liten tass här. Håller på att skaffa uppfödarnummer nu och ska ställa för första gången nästa vecka. Jag tycker det här med stamtavlor och sånt är mycket roligt och intressant.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#19 :)
Jättetacksam för alla tips:)
/ Cornelia Andersson,
#17 Om Ametist föräldrar är stambokförda så står det på tavlan :) (brukar stå RBF, R111 eller liknande)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Står det Stamoknr?
Isåfall är ingen av hennes föräldrar stambokförda men hennes
Farfar har: RBF Farmor har: M91 (O,o)
Morfar har: R111 Mormor har: M91
**OBS! På stamtavlan står det:
**Höger öra: ED3 På både farmorn och mormorn. Skulle det numret igentligen stå på Stamboknr kanske?
Går det ändån att stambokföra Ametist?
/ Cornelia Andersson,
#22 Har ingen stamtavla framför mig nu, men ja, det är stamboksnumren. (tror det ska stå under eller över "höger öra".)
Har ingen av föräldrarna något sdant nummer?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Står under :P
Men kan ett sånt nr vara M91?
Såg också att hon är Blå Zobel ''hela vägen igenom''
Kan mn stambokföra henne ändån?
/ Cornelia Andersson,
#24 Ja, det tror jag, har för mig att min ena hona har det. :)
Det vet jag inte… Man får ha två luckor (en på vardera sida) men jag minns inte om det mste vara minst en förälder som är stambokförd.
Ngon annan får svara på det.
// Anka
Ok tack ändån :P
/ Cornelia Andersson,
M91 kan ju även vara ettuppfödarnr,beroende på vart de står,står det på raden H:Ö är det uppfödarens nr,står det på re,aden stambokföringsnr så är djuret stambokfört år 2009.
Jag tex har M38 som uppfödarnr.
Ok då är det nog att hon (tror det är samma kanin) är stambokförd 2009. Vet du om jag ändå kan stambokföra Ametist?
/ Cornelia Andersson,
är föräldrarna stambokförda?mamma eller pappan?
en utav dem måste vara stambokförda för att din kanin skall kunna gå igenom en bokföring.
ahh ok.. Hmmmm Då blir det tyvärr svårt ;(
/ Cornelia Andersson,
Eller i och för sej jag har ju ej hittat en hane ännu :P
/ Cornelia Andersson,
Blir problem med ungarna bara om inte mamman kan stambokföras..
Hur kan det bli problem? (nyfiken)
/ Cornelia Andersson,
Om båda föräldrarna saknar stambokföring på kaninen du har nu kan hon ju inte stambokföras.. Då spelar de ingen roll om du hittar en partner med full stamtavla.. När du parar dom så blir de ju för många luckor på ena sidan även för ungarna.. En stamtavla får max ha två luckor en på varje sida. MEN luckorna får inte sitta på BÅDA föräldrarna Ex: mamma lucka pappa lucka = inte okej Ex 2 mamma lucka farmor lucka = okej Ex 3 pappa lucka farfar lucka= inte okej Ex morfar lucka farfar lucka= okej Osv osv.. Svårt och förklara när man inte har en stamtavla framför dig o visa.. :-)
Oj jusste ;( Tänkte på en sak å då glömde jag den andra x''D :P
Jag tänkte att om hanen är stambokförd, fast jag tänkte inte på att det isåfall blev 3 luckor på bara metist's sida ;)
Och att para Ametistoch sätta ungarna som kelkaniner är väll ingen vidare idé??
/ Cornelia Andersson,
Ring och hör med uppfödaren (där de är luckor) om dom ska ställa ut o stambokföra så du vet om du kan stambok föra dina djur så småningom., förklara situationen., de är dånt här pussel man får räkna med när man ska hålla på med stamtavlor.. Kaninerna bakåt kan ju ha sålts iväg i sin tur oxå kolla med asp om han har fått in uppgifter om att dom är stambokförda är dom inte de då får man leka detektiv.. De r dånt här som tar tid och energi och som man måste va medveten om.. Hittar du inte och de är för mycket luckor som kommet förbli luckor så ja.. Jag har en dvv rex japantecknad som har tavla med massa luckor som ja vet aldrig kommer fyllas och är tydlig med att ungar efter henne säljs som kel på min hemsida. Sen om folk ÄNDÅ vill ha stamtavla för att dom vill söka dispens är de en annan sak.. Men de är hur jag gör… Men viktigt är att du säger som de är annars kan du få arga samtal när köparna i sin tur ska stambokföra.. Hänger du med?
Ja, jaghänger med, tror jag ;)
Men asså kan Ametist's föräldrar stambokföras nu? Hur gör JAG då för att få detifyllt i Ametist's stamtavla? O,o
/ Cornelia Andersson,
Ringde till uppfödaren, som nu har fått Ametist's pappa stambokförd :) Hennes mamma har tyvärr avlidit så det blir en lucka där ;( Men jag e ändå rätt nöjd med att hon barahar en lucka :P
Så nästa år eller om det kommer någon utställning i Skåne så ska jag ställa henne :)
Jo förresten, jag vill först se med egna ögon hur det går till på en utställning, någon som ska på nån utställning i skåne nån gång som kan visa? :)
/ Cornelia Andersson,
#38 Du kan ju stanna kvar på utställningen under dagen, så kommer du se hur det går till. :)
Jag har tänkt ställa i Arlöv och Helsingborg.
// Anka
#38 Vad tråkigt att hon gått bort.. Men hörde du om hon va utställd i A-klass? Då kan dom stambokföras ändå trots att hon avlidit.. ;-)
Na hon sa att hon ej hade blivit ställd, så jag antar att hon ej blev i A-klass heller :P Känns skönt att kunna Para Ametist å ge stamtavla på ''rätt sätt'' om du förstår vad jag menar? :)
/ Cornelia Andersson,
Ja men visst jag förstår.. :-)
Såg att du hade köpt hem en kanin (om jag minns rätt!!??) som ej hade stambokförda föräldrar?
/ Cornelia Andersson,
Menar du mig? Ja och och de verkar osäkert om dom kommer bli de oxå… Han säger att han ska göra de till våren men har sagt så olika saker så känns ja så där.. Har köpt djur innan som man inte hunnit stam bokföra fast vet ju hur dom uppfödarna är.. Dom är som mig springer på utställningar och stambokför eftersom dom är nöjda med poängen de kan ju ta några gånger innan dom får rätt bedömning pga fällning osv.. Men har man aldrig ens ställt ut djuret i A-klass o den nästan är två år då börjar ja fundera… Ingen jag kommer köpa av igen om man säger så…
Synd. Tur att jag blev informerad iallafall. :P
/ Cornelia Andersson,