Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 845 ggr
blandiscasper
0

utställning

jag kommer att ställa min lejonhuvade kanin nästa år i mars  Rissna jämtland, men vad menas med klubbmästerskap? måste man då vara med i just den klubben? jag är med i skaf.

Vad tittar dom på vid en utställning? vet att vilkten inte får vara för  hög.  vet att lejon kan vara svåra.. men är det nått speciellt man ska tänka på?

natha-mjau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De kollar på i princip allt, kroppen, pälsen, vikten, klorna,tänderna, uppförande, kaninen får inte ha gula tassar eller fälla, det blir avdrag.

på utställningen ska du ha med vattenskål/matskål, mat, hö (påvissa utställningar har de inte hö på), och mat till dig :)

bifogar bilden hur bedömningskortet ser ut och hur det gick för mig på första utställningen :)

Zvintos
0

För att få vara med i KM krävs att man är medlem i just den föreningen, ja. Alla är med i SKAF, men är även medlem i en länsklubb. Ex jag är medlem i Örebro och får alltså vara med på Örebros KM.

Vi har en artikel om utställning, lite vad de tittar på och vad som händer.

blandiscasper
0

ok tack! ja lugnare kanin finns inte:) där blir

ok tack!

hon har världens bästa temperament, tycker jag iallfall:) hon är inte rädd av sig, lugn och trygg, får klippa klor kolla tänder öron mm utan att hon  bråkar. Men att  lägga henne på rygg vill hon inte veta av, men det kanske dom inte gör? kan hålla henne mot mitt bröst och klappa på magen utan bekymer.

ska kolla upp klubben här.

blandiscasper
0

ber om ursäkt för konstigt inlägg:=)

[sstorm]
1

om det är en lejonhuvad är det viktigt med att trimma den innan, oavsett om den ställs i klass a eller b så kan den behöva lite översyn med håret

Zvintos
0

#3: De kollar i princip alla kaniner på magen och vänder då kaninen upp-och-ner. Men, detta går oftast ganska fort.

blandiscasper
0

hmm.. kan man få hjälp med sånt? att trimma? har ingen aning hur dom ska se ut:) vet att dom inte får ha kjol eller hår på öronen.

leter och mailar förtvivlat etfer jämtlands skaf, finner hemsidan, men allt är från 2009??  mailen kommer åxå bara tillbaka:(

vill ju bli medlem där då jag bor i östersund.

Zvintos
0

#7: Om du är medlem i SKAF så fyllde du väl i vilket län du bor i? Då är det i det länets klubb som du blir medlem. Men, man ska kunna byta län också ifall man vill. Enklast är att maila medlemssansvarig hos SKAF och kolla upp vilket län du är medlem i nu och se om det är rätt (dvs det du vill vara medlem i).

blandiscasper
0

ja du Ninni, haha har jag inte tänkt på:=) ska kolla upp det omgående

blandiscasper
0

Har mailat dom nu och frågat, men finns inget som tyder på det när man läser i papperen:(  tyvärr…

[Luppa]
0

Jag blev då med i jämtland automatiskt när jag bodde där…
Kolla med Siv, hon bör veta både hur man får tag på de i klubben och hur man trimmar. :)

blandiscasper
1

Har mailat skaf och jag är automatiskt med där! jippie! då blir det 2 utställningar i Rissna 2 dagar i rad då i mars:=) Kul!

Norberg90
0

#12 I Rissna är ju Klubbmästerskapet i Februari och Riksutställningen i Mars :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

blandiscasper
0

Haha, ja jag såg det nu:)  läste för fort!  ja men ännu bättre, februari låter kanon!:)