sjukdom?
funderar på om mina kaniner har smittas av någon sjukdom?
ska självklart ringa vetrinär imorgon.
för 9dagar sen så hitta en kompis en av mina kaniner död i sin bur död, han var 8mån.
idag så hitta jag en annan kanin död i sin bur, 6mån.
vad kan det vara?
det värsta är att jag har gjort om golvet i alla burar så dom har blivit omflytade i alla burar om det är något som smittar.
är rädd att alla andra kaniner oxå ska drabbas:(
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Hur har de sett ut när ni hittat de döda? Blod kring näsa eller liknande?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
inget blod. dom har leggat på sidan med öppna ögon
//Sandra Johansson
#2 Visade de några symptom innan de dog? Slutade äta eller så?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
eftersom jag har mina kaniner i stallet så kan jag inte säga exakt men båda hade fått mat vid 8på kvällen och allt det var kvar.
den första hitta jag dagen efter vid 10-11
och den som dog idag hitta jag vid 2 och då var båda kalla
//Sandra Johansson
#4 Du kan inte skicka kaninen till obduktion? Borde ju kunna få fram vad det var för något då.
// Anka
hade ingen tanke på det o nu har jag redan gräft ner den
//Sandra Johansson
#6 Jaha. Du kan inte ta en av de andra kaninerna till vet. bara för att ta ngra tester? Vet inte om man kan det utan några symptom, men du kankse kan fråga? :)
// Anka
mm du vet inte vad det finns för sjukdommar som det kann tänkas vara?
//Sandra Johansson
#8 Jag är inte så bra på sjukdommar… Pesten och Gulsot är väl de vanligaste. Vart i landet bor du?
// Anka
pålsboda, örebro län
//Sandra Johansson
pratat med vetrinär nu och han tyckte inte det lätt som någon sjukdom som han hört tallas om
vet inte vad jag ska göra nu, vänta o se om någon mera dör?
vetrinären sa att jag kan ta prover på dom andra men jag har 11kaniner och han sa att det skulle bli flera tusen i onödan om det inte vissa något, vet inte hur jag ska göra det e ju mina små älsklingar
men min kille kom att tänka på en sak, en tjej i stallet där jag har dom har en hund som stått o skällt på dom o jagar dom utanför burarana kan dom ha dött av det?
för hunden har varit där några timmar innan kaninen dog men kan det vara det som e osaken?
//Sandra Johansson
Ja, hunden kan MYCKET väl vara orsaken. Kaniner kan ju bli så rädda att de dör.
Hade en kanin i sele en gång och någon släppte utt min hund. Kaninen klättrade ur selen, ut genom kompostgallerna (skulle vänja kaninen vid selen). Efter 2 timmar hittade jag den död i en buske ;( (Var ganska mörkt, det var därför det tog 2 timmar)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Men borde dom inte ha dött direkt då? För den ena som dog hade inte varit nära hunden på minst 3 timmar? Eller?
//Sandra Johansson
Dem kan dö senare av stress. sker inte alltid direkt.
Dem dör av chocken, och den kan komma senare
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Då får jag säga åt ägaren att ha hundeln koplad eller sätta kompostnätt några meter ofrån buren o kolla om det blir bättre
//Sandra Johansson
#15 Ja gör det
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus