Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 704 ggr
T0vve
0

När ska jag stambokföra?

Jag har åkt på några utställningar med två av mina kaniner, en hona och en hane. På hanens sida är alla stambokförda förutom hans mamma och på honans är alla stambokförda. Honan är född i mars så jag vill att hon ska få sin första kull innan dess, men problemet är, att eftersom att hanen och hans mamma inte är stambokförda så vill jag inte skriva stamtavlor på ungarna utan att först stambokföra hanen. 

Så vad jag undrar är , kan jag skriva stamtavla på ungarna och efter några månader lägga till hanens stambokföring, eller måste han först stambokföras och sedan kan stamtavlor skrivas. Jag menar, syns det på datum eller så?

Honans poäng är jag ganska nöjd med, men kan man fortsätta ställa ut henne efter att hon fått ungar? (om jag hoppar över att skriva stamtavla på den första kullen..) 

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars fråga så ska jag försöka förklara bättre.

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

Du kan skriva stamtavla på ungarna och sen komplettera dessa med hanens stambokföring. Men, problemet är att köparna av ungarna inte har någon "säkerhet" i att hanen faktiskt stambokförs. Det har hänt flertalet gånger att det köps kaniner där föräldrar ska stambokföras för att ungarna ska få en OK stamtavla, men att detta sen aldrig görs. Nu säger inte jag att det är så det kommer bli nu, men du förstår hur jag menar. Glad

Det allra enklaste är alltså att antingen bara skriva härstamningsbevis på ungarna och sälja dem med det, och ev sen skicka ut stamtavlor när pappan stambokförs, eller att se till att pappan är stambokförd innan kullen kommer.

Huruvida man kan fortsätta ställa ut honorna efter de fått kull beror lite på. Vissa honor kanske hinner växa sig för stora tills dess (vilket man antagligen misstänker redan när honan är yngre och därför försöker få henne ställd så fort som möjligt). Sen kan det ju bli så att honan får hakpåse eller liknande. Men om hon ser OK ut efter kull (kan ta ett tag att återhämta sig för vissa) så ska det inte vara några problem.

T0vve
0

Tack så mycket för svaret! Jag tror jag gör så att jag säljer med h-bevis och om det är så att jag själv behåller en unge så sätter jag på en ring på den och skriver stamtavlan när jag har stambokfört. Tror du det skulle bli bra?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

Zvintos
0

#2: Jag tycker det låter smartast om hanen inte blir stambokförd innan kullen. På så vis vet köparna att det är härstamningsbevis som gäller vid köpet.