Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2489 ggr
[myran96]
0

Djur Gymnasier

Hej!

Går nu sista året i 9:an och ska då börja välja gymnasier.

Har varit på gymnasiemässan och är väldigt intresserad av djur och valde då att välja något djur gymnasie.

Nu undrar jag om det är någon som har gått eller går på något av dom här gymnasierna i Stockholm? Är det något som ni kanske tycker är extra bra? Eller inte alls rekommenderar? Berätta gärna hur skolorna är osv :)

Här kommer dom gymnasierna som är hyffsat nära mig, men om det är något gymnasium som ligger i Stockholm och som jag har missat så säg gärna till:)

• Säbyholm (bro,men ska flytta till häggvik)

• Djurgymnasiet (Liljeholmen)

• Realgymnasiet (Liljeholmen)

• Telge Djur och Natur Gymnasiet (Södertälje)

• Spånga Gymnasium

• Berga Naturbruksgymnasium (Västerhaninge)

Jag har varit på Öppethus på Djurgymnasiet och det verkade trevlig och fint:) I helgen ska jag även gå på öppet hus på Realgymnasiet och självklart kommer jag att gå på öppet hus på dom andra gymnasierna också :)

Clariiz
0

Jag går på realgymnasiet fast i Eskilstuna.
Skolan är helt okej, men har ångrat mitt val ett par ggr. Det är ett ganska rörigt arbetssätt, och lärarna verkar inte hålla riktig koll på någonting.

Det som är skönt är väl att man har så pass få ämnen, projekt, engelska och matte i 1:an. Samt djurämnena då.
I tvåan har man projekt och idrott och sedan IV val. och ev. matte B om man inte gjorde som jag och läste matte A & B i 1:an.

Vår skola har ett sammarbeta med Parken Zoo, vilken är värelöst eftersom vi knappt får röra djuren. Vet inte hur det är med de andra skolorna.

Det bästa är väl att man har APU en gång i veckan och är då alltså på en arbetsplats hela dagen. Jag har vart på katthem och i ett hoppstall. Men man kan istort sätt vara vart man vill så länge det finns någon typ av djur där.
Sedan så är lokalerna väldigt mysiga.
Pga av tjat och önesmål har vi fått ett djurrum på skolan för någon månad sedan. 2 kaniner hittils men fler ska det bli. Min klass håller även på att starta upp ett hunddagis & smådjurspensionat som kommer starta till sommaren. Det kommer drivas av oss elever. Så det bli ju även sommarjobb. Jag vet inte om något annat Real har något liknande, men det antar jag..

Men somsagt är skolan oerhötr rörig och jag tycker inte det är så speciellt bra. Alla Realgymnasium är på samma sätt och vad jag vet så tycker även eleverna i Sthlm att deras skola är likadan som våran.

Hade det funnits ett annat alternativ i Eskilstuna hade jag valt det. Men (tyvärr) är Real det enda djurgymnasiet som finns här.. Så har du andra skolor välj någon av dem!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Skogsdalens
0

#1 Jag som tyckte Realgymnasiet verkade så bra! Var helt inne på det! Nu blir jag osäker.. Obestämd

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

[myran96]
0

#1 Tack så mycket för informationen! Det är alltid bra att höra folk som har gått där eller går. Ska iaf dit på öppet hus och se hur det är. Men det låter ju inte alls kul det du beskriver.

#2 Jag funderade faktiskt också starkt på realgymnasiet, men precis som du säger så låter det ju inte så bra

Michiis
0

Jag går på stiernhööksgymnasiet. Ligger dock i Dalarna inte alls så nära Stockholm, men man får bo vid skolan för finns boende vid skola. aja. 
I alla fall där går jag Djurvård andra året.
Och tycker den är väldigt bra för vi får åka ut på studieresor tex kolmården, orsa björnpark (där fick vi jobba några dagar), samt ladugårdar, strutsfarmer och annat.
Vi har väldigt mycket praktik och det tycker jag är roligt i alla fall för då får man komma ut lite och känna på hur de är och jobba på djuraffärer, djurparker, ladugårdar, hunddagis osv.  
Och när jag sökte in där så va de inte heller så höga krav på jätte mycket poäng, dock vet jag att djurgymnasiet i stockholm på Liljeholmen är väldigt populärt fast man ska ha ganska mycket poäng där, sökte dit jag med men kom inte in :/ fast de verkade väldigt bra! :)

// Michis

Otario
0

Hittade min skola: Praktiska, fast i Nacka. Min skola ligger i Trollhättan. Jag har två dagars praktik i veckan nu i ettan i en djuraffär. Hur kul som helst :)
http://www.praktiska.se/node/1709/program/1668

/ Emma

Eliinn
0

Hej!
Nu har jag inte gått på något utav de skolor som du nämnt, Gick däremot Djurvårdlinjen på Ösby i Sala och under min praktik så träffade jag två tjejer från Djurgymnasiumet som bara pratade positivt om skolan! Som jag fick höra så verkade det vara en lite mindre skola vilket säkert var positivt, mycket bra lärare enligt dem och det verkade verkligen som lärarna brydde sig om elevernas utbildning, dem berättade att det var nån från deras klass som hade haft praktik i Australien, nån i USA osv så visst satsade skolan på elevernas praktikställen, mycket mer än våran skola!

Men det beror också mycket på att Djurgymnasiumet är en privat skola och min var en kommunal skola, kommunala skolor måste alltid gå via kommunen om pengar till utlandspraktik osv, vilket ledde till att kommunen sa nej till våra utlandspraktiker…

Men det sägs ju också att Spånga ska vara väldigt bra :) Mycket olika djur så man får nog en bredd utbildning i olika djurarter. Djurgymnasiumet har inte lika mycket djur som Spånga vad jag fick höra, men självklart ska man inte utgå från vem som har mest djur och gå där. Lärarna är en vääldigt viktig del! så försök prata med de djurlärare som finns på dem olika skolorna och försök få en uppfattning om dem :)

Lycka till! Djurvårdslinjen är en utav de bästa valen jag gjort i mitt liv!

Min Syrra går på Realgymnsiumet i Västerås och den uppfattnigen jag fått utav den skolan är inte bra tyvärr. Men sen vet jag inte om det är likadant på real i Stockholm. Den skolan lovade så mycket storslaget för min syrra om och dem andra som började där, men såå lite har hänt tyvärr.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[myran96]
0

#5 aha, vad bra,tack :) jag bor faktiskt i nacka ;)

[myran96]
0

#6 Tack så mycket!

Jag var ju på öppet hus på djurgymnasiet och där pratade jag med mycket elever och dom sa att det verkligen var ett bra gymnasium, hehe och tyckte jag skulle gå där ;) Det låter ju roligt också med utlandspraktik :)

Clariiz
0

#2-#3; Det tyckte jag också innan jag började.. :/

En annan positiv sak annars är väl att man får åka på praktik i 2 v. vart som helst i Sverige. (jag ska till Roslagstull, djurpolisen eller kolården)
Samt i 3an då man får åka utomlands et par veckor. Då kommer jag åka till ASPCA eller Central Park Zoo i USA.

Har även vart prat om en Kenya resa.

Men somsagt är skolan inte bra tycker jag. Den funkar absolut! Men har du möjlighet så välj en annan.

Jag tyckte den verkade toppen innan jag började, men de förskönar verkligen verkligheten!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[myran96]
0

Somsagt ska jag på deras öppet hus nu på lördag så får se hur det är där osv, men realgymnasiet kommer nog att ligga längst ner på min lista efter allt dåligt jag har hört från er här.

Det här var verkligen en toppen idé att fråga er här inne! :D

[myran96]
0

Någon som har/går på Säbyholm, Spånga, Telge Djur & Natur, Berga? :)

[myran96]
0

Någon som har gått eller går på det här gymnasierna? :)

Ebba-Ö
0

Inne på hund iFokus vet jag att det finns några som går på Säby, så fråga där :)

[myran96]
0

#13 okej, tack! :)

Lionella
0

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

[sstorm]
0

Spånga gymnsium var jag själv och tittade på, verkar som en seriös skola och jag känner en som går där nu. Skulle jag inte valt skolan jag går på idag så skulle jag gå på Spånga gymnasium

[myran96]
0

#15 #16 det verkar som alla tycker olika, men om sagt ska jag iaf gå på deras öppet hus i spånga och se hur det är :)

#16 Sanna, vilket gymnasium går du på? :)

[sstorm]
0

#17 Enskilda gymnasiet, inget med djur ;)

[myran96]
0

#18 Aha okej :)

Hört att många har sagt att det är bra :)

[sstorm]
0

#19 de verkar som en seriös skola och om du väljer NV kan du ju bli mkt efter gymnasiet

[myran96]
0

#20 okej, ja det låter ju bra :)

jahadu
0

Jag går på Säbyholm och stod även på gymnasiemässan och informerade (på torsdan). Har varit och sett de nya lokalerna i häggvik och ja…enligt rektorn och personalen så kommer det finnas bättre möjligheter där, t.ex. större djurhus och mer plats för hundträning och ridning. Men de förlorar helt klart mycket på att det inte kommer finnas internat i häggvik vilket det finns här i bro.
Men eftersom jag sitter på skolans internat just nu och går en extra termin så trivs jag uppenbarligen väldigt bra här och rekommenderar andra att gå här trots flytten =)
Hur skolan och miljön kommer bli i häggvik vet ingen, men förhoppningsvis så blir utbildningen lika bra som den är nu.
De nya skollokalerna kommer dock att delas med en annan skola, sen är hundverksamheten förlagd vid någon brukshundklubb och ridningen sker vid ett stall i närheten + vid upplands-bro ryttarförening som nu. Så lokalerna ligger inte samlade, men eleverna kommer få skjuts (bara 10-15 minuters bilfärd mellan ställena) till och från lokalerna och man kommer att spendera heldagar på ställena, t.ex. en heldag teori i lektionssalarna och en heldag praktiskt med djur eller trädgård (beroende på inriktning).
Inriktningarna vi har är sällskapsdjur (som jag har gått), hund, häst, sportfiske, trädgård samt hund och viltvård.

Öppethus kommer att vara i bro, så man kommer förmodligen inte få se de nya lokalerna innan man börjar, tyvärr.

[myran96]
0

#22 Har varit lite mer intresserad av säbyholm faktiskt än det andra gymnasierna det var ju efter gymnasiemässan. Det låter bra det du berättar men lite synd att man inte får se det nya lokalerna. Kommer ni att ha smådjur osv på skolan i häggvik?

jahadu
0

#23 jadå smådjuren kommer finnas, ännu fler än vi har nu. Just nu har vi chinchillor, hamstrar (både guld och dvärg), möss, degus, råttor, kaniner och gerbiler. Sen har vi en jäkla massa fåglar också ;)
fåglarna och smådjuren kommer följa med till de nya lokalerna. Hästarna och lantbruksdjuren som vi har nu (minigrisarna, ankorna och fåren) kommer antagligen säljas, men det finns en chans att även de får följa med till häggvik.
Reptilerna och fiskarna tror jag också får följa med (kungspyton, majsormar, leopardgeckos, daggecko, skäggagam, jättesnäckor och sköldpaddor, i fiskväg finns det allt man kan tänka sig - afrikanskt akvarium, tanganyika akvarium, malawi akvarium och saltvattens akvarium)

De djur som inte får följa med kommer nog köpas in nya sen så det kommer nog finnas samma djurarter på skolan som det finns nu + en del till =)

[myran96]
0

#24 Ojoj det var många djur som har! Det låter som att det är ett bra gymnasium :) Är det mycket prov och så i skolan?

Fortsätt gärna att skriva om hur dessa gymnasier är :) Är dte någon som går på Telge Dur & Natur?

[sstorm]
0

säbyholm har jag gört bara dåligt om. ALLA som börjat där, som jag känner, har bytt därifrån. ca. 5 personer

[myran96]
0

#26 jaha, det var ju inte så bra. Vad har dom sagt om gymnasiet? vet du det?

[sstorm]
0

Att de är rörigt framförallt, men vissa tycker de är slappt med.

jahadu
0

Säbyholm är ganska slappt, det kan jag hålla med om. Och ja, lite rörigt också, lärarna kan va förvirrade osv, men vilken skola är fläckfri när det gäller sånt?
Annars tycker jag att det är bra. Djurlektionerna lär man sig mycket på, kanske inte hundträningarna då det är ganska låg standard och "nybörjarträning", men på smådjurslektionerna lär vi oss otrolig mycket, vi har duktiga lärare. Lärarna som har kärnämnena är också bra (om vi räknar bort den nya matteläraren, men henne har vi anmält till rektorn flera gånger nu så).
Anledningen till att många trivs så bra här (trots att det är ganska dålig standard, inte minst på internatet då husen är 100år gamla) är för att vi har en underbar stämning. Lärare och elever känner varandra bra, lärarna har jour på kvällarna och vissa bor på området så man får ganska mycket personlig kontakt med dom, sitter och fikar med dom, står och röker med dom osv. Så behöver man extra stöd om man mår lite dåligt nån gång så finns det ALLTID någon. De flesta som börjar på Säbyholm har haft trassliga familjer eller bakgrunder och förändras verkligen till det bättre här. Visst förekommer det lite skitsnack och så som på alla skolor, men vi har en viss "säby-anda" som man måste passa in i. Säbyandan går ut på att man måste ha en personlig stil, har man det och är sig själv och trevlig så blir man populär. Här är alla sig själva. Den typiska "säbyholmaren" går runt i mjukiskläder/arbetskläder såväl som i jeans och vanliga kläder, har en och annan piercing och tatuering och kanske dread locks eller sidecut på det, Eller någon vanlig frisyr som inte är så fixad. Det är ganska speciella människor med andra ord. På vår skola kan man inte komma med högklackat och vara nån snygg partypingla som är rädd för smuts, om man inte vill ha snea blickar på sig dvs. Här Ska man nästan ha en egen stil och vara personlig för att passa in. Det är inga storstads-människor som går här, så för sådana personer är det nog fel skola. Det är inte heller många utlänningar som går här (inte mörkhyade iaf, tror att vi har 2st just nu på hela skolan) men trots det så blir verkligen ALLA välkomnade och får vänner här. Det spelar ingen roll vart man kommer ifrån eller hur man ser ut, hur mycket skit man har varit med om i livet osv. alla får vänner på Säby.

Jag känner också personer som har slutat på skolan eller bytt, men då har det varit för att inriktningen har varit fel (dom har kommit på att dom inte vill arbeta med naturbruk) eller att de har mått så psykiskt dåligt privat så att de inte har orkat plugga och därför varit tvugna att sluta.
För trots att det är slappt här ibland så är lärarna väldigt noggranna med närvaron och vill gärna veta varför man är borta från lektioner. Även om det är slappt så betyder inte det att man lär sig mindre. 1an är slapp (nästan bara praktiskt arbete), 2an är sådär, blandad teori och praktik, men 3an - den är allt annat än slapp. I 3an kommer kärnämnena framförallt (svenska B, samhällskunskap, religion osv.) vilket många tycker är svårt. De andra åren präglas nästan bara av djurämnen och är därför "slappare". I 2an/3an kommer också kurserna djursjukvård och mikrobiologi och genetik som är de svåraste kurserna. Men eftersom allt sånt kommer i slutet av utbildningen så får många 1or intrycket av att det är slappt, just för att de inte har hunnit vara med om plugget än ;)

[sstorm]
0

#29 inte fläckfri men bättre kanske? :)

[myran96]
0

Var i lördags på Real gymnasiet på liljeholmen och de hade inte alls mycket djur bara några ormar, fiskar och någon ödla. Lite tråkigt, men det sa att det höll på att fixa burar för smådjur.

Idag var jag iaf på öppet hus på Telge Djur & Natur och det verkar vara ett jätte härligt gymnasium med snälla lärare och det var en väldigt liten skola med bara 50 elever, alla kännde alla och lärarna visste namnen på alla. Verkar vara ett riktigt bra gymnasium och det hade även en lång korridor med massor av rum och alla djur hade ett varsit rum med bra och stora burar. Det var fullt med fåglar, fiskar hade dom och sköldpaddor, ormar, ödlor sen hade dom kaniner, chinchillor o råttor.

Är det någon här inne som har gått eller går på Telge? elelr något annat djur gymnasium i stockholm? :)

[sstorm]
0

#31 Aldrig hört om Telge, vad har de för linjer? NV?

jahadu
0

#30 självklart finns det saker på Säbyholm och på andra skolor som alltid går att förbättra =)

[myran96]
0

#32 Det har bara djurinriktning och inte NV, det har inriktningarna djurvård, bara djur & djurpark, häst och hund :) Det är en ganska ny skola som startade för 4 år sedan tror jag :)

[sstorm]
0

#34 ok, tänk på att du inte får lika bred utbildning som om du går ex. NV eller samhäll

[linneasandberg]
0

Just nu går jag ju bara i 7:an men jag tror jag också ska välja något djur gymnasium senare. Men en sak jag undrar, vad gör man med djuren? Eller ja, gör man något speciellt med dom? lite konstig fråga kanske…

Ebba-Ö
0

Varit inne och kollat här? http://www.telgedjurochnatur.se/

Funderar också på vilket gymnasium jag vill gå på. Har ju dock några år på mig :)