Jättearg!
I somras köpte jag in en fin frasse hona med stamtavla.. Föräldrarna var inte stambokförda men utställda jag bad uppfödaren om att stambokföra.. De skulle han.. Inte ett skit har hänt rent ut sagt… Visade sig nu efter många samtal till honom (när han behagar svara) att dom är ställda i b klass och inte kan bokföras.. ska inte ställa förräns till våren. Säger han… Fast när de vet han inte..Men va ska jag tro? Frågade honom va han tycker jag ska säga till folk som köper ungar efter henne så länge de finns luckor för föräldrarna.. Jag kan ju inte stambokföra min som de är idag… Va fan gör man? ARG! Som de är nu efter alla vändor kan jag ju inte garantera något till dom som köper ungar efter henne då framstår man ju som oseriös om han inte håller sitt ord… Va skulle ni gjort?
Riktigt tråkigt när det blir så här! :(
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tog bort överflödiga skiljetecken i texten samt rubriken. /Medarbetare
det var ju inte så bra :(
Kontakta riksstambokföraren, som sagt. Han kan hjälpa dig att antingen stambokföra din hona, eller påpeka för uppfödaren att han bör stambokföra föräldrarna ;)
#4 Jag har varit i kontakt med henne o så länge pappan inte stambokförs så är de kört…
Får man fråga varför köpte du en kanin utam stambokförda föräldrar? Jag menar om det är så viktigt för dig som det verkar..
Ja men dum som man är så tror man ju på vad folk säger.. Oftast är dom ju ärliga.. Har ju köpt från andra som sedan stambokfört så de har inte varit ett problem.. Skillnaden här är ju att de verkar vara olika historier varje gång.. Och de är då ja börjar bli orolig..
#6 och för den delen så är de väl en ganska viktig ingrediens om man ska hålla på med uppfödning på den nivån.. Annars köper man kel kaniner och avlar på de.. De är ju ett val man gör…
#6 Jag förstår att det är viktigt. Menar inte att vara dömande mot dig för att du vill att uppfödaren ska stambokföra föräldrarna..
Tyvärr är väl den krassa sanningen att man inte kan lita på någons ord.. :/ Man lär så länge man lever, men hoppas det löser sig!
# 9 de är lugnt! Är på så himla dåligt humör just nu bara! :-) Nej jag började inte köpa in djur med stamtavlor för att sedan få veta att dom inte är värda något för mig som föder upp själv är de ju viktigt.. Blir bara så arg på uppfödare som säljer djur med stamtavlor och som inte gör sitt jobb.. Har man inte tid, lust eller ork o ställa ut o stambokföra så kan man avla som kel anser jag istället för o skriva värdelösa stamtavlor..
#5 Henne? Det är en han ;)
Tyvärr så åker man på en del nitar som nybörjare… Man får bryta ihop och gå vidare helt enkelt, en erfarenhet rikare.
Jag pratade med Ewa Asp frun så jo henne.. :-)Har köpt en hel del kaniner så de beror väl mest på om uppfödaren är seriös eller inte anser jag.. Sen som sagt kan jag förstå om man vill ställa både en två o tre gånger men då säger man de för de är skillnad. Inte drar olika valser varje gång.. Om varför man inte stambokför. Har man andra intressen som tar enormt mycket tid så kanske man inte ska ha stamtavel uppfödning för de tar ju tidoch framför allt engagemang!
#12 Jag håller med dig om att det är otroligt dålig stil! Sen utgår man väl alltid från sig själv när man köper kanin, och om någon lovar att denne ska fixa så att kaninerna blir stamboksförda så är det lätt att man litar på det. Kan ske oavsett hur många kaniner man köpt tidigare.
En läxa man lärt sig är att alltid köpa stamtavlor som är fullständiga från början, men det är ju tyvärr lite lätt att göra undantag om man blir kär i någon kanin och litar på uppfödaren :/
Ljustadalens kaningård
#13 nej precis sen är de ju en fråga om ålder. Om min hona som är 9 månader och får din första kull kan man inte begära att dom ska vara stambokförda man kan även förvänta sig att de kommer ta ett tag då man ställer några gånger för poängens skull. Men om en kanin börjar närma sig 2 år och (som jag fick reda på idag) inte ens är ställd i A- klass då anser jag att man har rätt o bli sur arg o besviken.. Jag utgår ju från mig själv när jag köper kanin..
Jag trodde själv att jag hade gått på en nit. Försökte få kontakt med uppfödaren men gick inte och det går några månader så trodde att jag blivit lurad. Nu ringde hon för ca 2 veckor sedan och förra veckan fick jag stamtavlan. Skönt det. Började bli ordentligt orolig. Jag är helt ny i det här med stamtavlor och detta.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Ja man ska alltid få med stamtavlan vid köp! :-) En gång var jag med om de. dom sa inte att stamtavle blocken va slut o att de nya inte kommit. Jag hade då kört 30 mil enkel resa. Då tog jag med kaninen men de gick bra fick tavlan några veckor senare tack o lov! Men om man ska bedriva Avel så är de viktigt att de inte finns för många luckor i tavlan för då är den krasst sett värdelös..
#16 Ja och Nanas stamtavla fick du också vänta på ;) Fast hon var ju inte såld (skänkt) som "stamtavlekanin" heller så det kanske inte gjorde så mycket :)
Ja vid två år så borde en kanin verkligen vara ställd i A-klass, annars kan man ju undra varför denne ens användes i renrasig avel… Tyvärr litar man alldeles för mycket på folk, man vill ju utgå från att de de säger är sant.
Ljustadalens kaningård
#17 nej jag hade ju all info om henne o skulle ju ha dvärgisarna till kel så.. Jag kom ju för o hämta Julia mwn kom hem med Nana oxå den dagen.. ;-) föll föe henne…