Lutino?
Jag såg på en annons att någon sålde lutino-kaniner. Är det en fär eller en ras? :P Blev lite smått nyfiken.
Om det är en färg, kan man para den med färgen Blå Zobel (bara lite nyfiken)
Tacksam för svar :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Är det inte de som är typ gula med röda ögon? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#1 Oj det låter jätte coolt. Hon som säljer finns faktiskt i Hörby :)
Fast jag undrar fortfarande om man kan para Lutino och Blå Zobel. Vilka färger kommer? Är de färgerna godkända? :)
/ Cornelia Andersson,
Lutino och luntino shadow finns det. själva lutino anlaget ger kaninen röda ögon och bleker den även. Så lutino shadow är en viltgrå(?) men som blir blekt och lunito är viltgul(?) blekt. Blandar ihop dem jämt ;)
#2 Martina Olsson? ;)
Det kan jag inte svara på, är inte så bra på avelsgenetik.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Så då kan man ej ''blanda'' de 2 färgerna? eftersom att viltgrå+blå zobel ger viltzobel och viltzobel är ju ej godkänt.? :P
/ Cornelia Andersson,
Parar du en renavlad viltgrå med zobel så blir det ändå bara viltgrå i första generationen. Den viltgrå måste ha zobelanlag för att det ska kunna bli zobelavkommor! Risken om man parar två helt olika färger är att man bara får viltgrå eller kanske svarta ungar.
Det var så jag blev intresserad av genetik. Parade en gul och en blå kanin och trodde jag skulle få svenska flaggan typ! Istället blev det två helt andra färger, nämligen just viltgrå och svarta
. Klart att man vill veta varför!!!
Om du vill ha fram godkända färger ser jag ingen vits att para lutino och någon blå variant eftersom lutino bara är godkänd som viltgrå (lutino shadow) och viltgul (lutino).
#4 a, tror hon heter så. Har för mig att jag köpte min Sture av henne :)
#8 Altså är det ingen bra idé?
Sa du att det blev svarta eller viltgrå ungar?
/ Cornelia Andersson,
#9 Nej, det är ingen bra idé. I första generation blir det svart (om lutinon har enfärgsanlag) och viltgrått. I nästa generation blir det en massa icke godkända färger, bla viltzobel.
Ok. Ville bara få reda på lite ;)
Nu byter jag ämne då jag fått svar på min fråga.
---------------------------------------------------------------------------------
Någon som vill köpa en viltgrå hermelinhane på drygt 1år och 7mån?
Väldigt snäll kille som gillar att hoppa. Han kan vara lite försiktig och gillar inte alltid att bli ''tagen'' i buren. Han har gått utställning där han fått som högst 95p, då i B-klass. På senaste utställningen fick han 92p då i A-klass. Har inte själv ställt honom men uppfödaren har som sagt.
/ Cornelia Andersson,
#11 Ett tips: gör en säljesannons i stället, en färgtråd om Lutino tror man liksom inte innehåller en annons om en viltgrå kanin :)
nana men har försökt men ingen e liksom intresserad så jag skrev här också :P
/ Cornelia Andersson,
#9 Ja, hon och hennes syster (tror jag) är Superstars Kaniner.
Syrran har gått parallelklass med min bror :)
// Anka
Lutio är en färg :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#13 Just viltgrå hermelutter finns så oerhört många av bra kvalitet, så till utställning/avel blir det nog svårt att få honom såld. Och till kel vete tusan om folk köper viltgrå hermelin, men det kanske bara är en fördom?
#14 Coolt :) Ja, precis, Superstars :P
#16. Ok tack :) Till våren blir det nog att jag köper en 6-fackarsbur, då kan jag kanske behålla honom ändån fast bara till kel kanske ;)
/ Cornelia Andersson,