Teddyvädur kluring
Liten Kluring, för att se vad ni kan om Teddyväduren :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
2 fel… *fniss*
#1, Men det var ju bra! :)
Hälsningar Johanna ~
2 rätt
Hälsningar Lurvas11
#2 tack… kändes som om jag gissade mest
Woops alla fel :O
Medarbetare på Hundar.ifokus
3 rätt :p
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Alla rätt ;)
3 rätt :) Lite klurigt med pälslängden ;) Ändå har jag en Teddy här hemma ;)
3rätt!
5 rätt
Rolig idé!
5 rätt! :) Visserligen har jag teddysar och har haft ett par år (:
Med vänlig hälsning,
Jenny
Det är ju egentligen lite svårt att säga hur en Teddyvädur ska vara standardmässigt då det inte finns en riktig rasstandard för den, i och med att den inte är en godkänd ras och aldrig kommer att bli det :)
Sen är Dvärgvädur angora en korsning mellan Dvärgvädur och angora, men Teddyvädur är mest troligt en lejonhuvad med starka förstärkningsanlag för päls, alltså ingen korsning mellan olika raser. Hade den bara haft normalpäls och angora i sig så skulle man inte haft problemen med att vissa fäller av till lejon, sk pekingar eller får segvuxen päls.
Men ändå en rolig Kluring, men som sagt svår att svara på :)
Ljustadalens kaningård
Jag skulle vilja säga att de "rätta svaren" är fel…
Fråga 1. "Hur lång ska pälsen minst vara?"
Ingen av svarsalternativen stämmer om man kör på "teddyklubbens standard", minst 3 cm max 8 cm, dvs. den ska inte minst vara 9 cm. Visst ofta är teddysens päls betydligt längre än den s.k "standard" men kvalité före kvantité.
Fråga 2. "Vilka raser har de korsat för att få fram teddyväduren?"
Teddyväduren har väl uppkommit genom lejonhuvad dvv, som #12 skrivit, det är den nuvarande godkända värgvädurs angoran som har korsats med dvärgvädur och angora, inte teddyväduren som vanligtvis förekommer… De har uppstått genom enbart lejon dvv.
Fråga 3. "Vad är idealvikten för en teddydvv?"
Här stämmer inte svarsalternativen alls för en teddydvv ska absolut inte väga från 0.5 kg, det gör knappt en hermelin. 1.1-1.5 kg ska dom väga, ofta väger teddy dvv'n för mkt då dom är något för stora (ca 2 kg).
Sen är fråga 4 och 5 rätt :)
Detta enligt mig! Men sen är det ju svårt med sånna frågor då teddyväduren inte är godkänd, isf. rä det om man pratar om dvv angora. dMen hos teddy finns ingen nordisk standard än, men om man följer teddyklubbens så är dessa fel. :)
Kanske hon skrev fel på första frågan? Jag trode att det skulle stå max, så antog att det var det hon menade ;)
Och på idealvikten tänkte jag att det var under hela kaninens liv? ;) men jag vet inte.. jag bara chansade på vissa.
12, Har alltid uppfattat det som att teddyväduren är dvärgvädur angora? Har läst det någonstans… Men om det är fel ska jag ej påstå det mer :) 13, Samma här.. Har alltid haft 9 cm i mitt huvud, mysko att jag inte kollade upp det.. Måste ha blandat ihop det med något annat då :) Gick efter teddyklubbens standard med idealvikten.. :) Ledsen allihopa för alla fel! Men tänk er ett circa framför alla svarsalternativ :)
Hälsningar Johanna ~
#15 Saken är väl den att det egentligen inte finns någon Dvärgvädur angora ännu i Sverige. I utlandet så har de utvecklat den rasen genom att korsa små Teddyvädurar med rätt pälskvalitet med angora (om jag inte minns fel), men enligt mig så torde den allra enklaste vägen för att få äkta angorapäls på Dvärgväduren vara att korsa Dvv med en angora, bara för att slippa blanda med teddypäls/lejonpäls som har en helt annan kvalitet (behöver aldrig borstas och ska klippas ca var 3:e månad, så är det ju inte för Teddyvädurarna direkt).
Men vet ju att vissa ska försöka att ställa sina Teddyvädurar som Dvv angora, och det skulle ju alltid vara intressant att höra hur det går :) Men enligt mig är det fel väg att gå då det handlar om två helt olika pälsanlag.
Ljustadalens kaningård
Ska en teddyvädur verkligen kunna väga bara 0,5 kg? Det är ju mindre än en normalstor Hermelin…
17, Inte fullvuxna nej. Räknade med vikten för ungdjur också :)
Hälsningar Johanna ~
#18 Men ändå… 500g är vääääldigt lite. Mina Lejonhuvade kaniner väger ca 800g vid 8 veckor, en vanlig Dvv bör väga mer?
#19 Mja jag har två teddyvädurar här hemma som är/var riktigt små i storlek som 8 veckors ungar och lite äldre.
19, Är ju ganska så individuellt. Alla teddysar jag hämtat har vägt under 0,5 kilogram :)
Hälsningar Johanna ~
Viktangivelsen brukar gälla vuxna djur… Annars skulle man ju kunna säga att Lejonhuvad kanin ska ligga mellan 50 gram och 1,7 kg, för de väger ju runt 50g som nyfödda ;)
22, Jo jag vet att men brukar ange vuxenvikten. Vet inte varför jag skrev så, får skylla på att jag var väldigt trött :)
Hälsningar Johanna ~